One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












13-03-2012

14.03 De wandeling








*KLIK*







Jawel,


Móet met jou nog eens naar de peel,


belofte maakt schuld en weet ...


het komt er maar niet van, maar ik loop niet weg






ik blijf hier,


want het is nergens beter dan hier,


en al meen ik soms te moeten gaan dwalen,


kom toch steeds terug op deze plek,








jawel,


om op jou te wachten,






We zwerven over paadjes langs bosjes en hei,


zingen liedje en voelen ons blij,






Ik kwam een opmerkelijk lijstje tegen op internet,


en het gaf mij erg te denken


en wil het met jullie delen,


ondertussen sjouw ik verder,


want het avontuur wacht niet hé,






Bronnie Ware is een Australische vrouw


die al jaren werkzaam is als stervensbegeleider van terminale patiënten.


Over haar ervaringen tijdens dit zware werk heeft ze onlangs een boek geschreven,


waarin ze tot een top vijf van spijtbetuigingen komt.


Levenslessen van stervenden dus:






1. Ik wilde dat ik de moed had gehad om een leven te leiden


zoals ik dat wilde en niet zoals anderen het wilden.


Volgens Bronnie beseffen mensen die zien dat hun leven bijna voorbij is


en terugkijken, plots hoeveel onvervulde dromen ze hadden.







2. Ik wilde dat ik niet zo hard gewerkt had.


Vooral mannelijke patiënten die Bronnie verpleegde,


vertelden hierover.


Ze hebben het opgroeien van hun kinderen gemist


en vinden dat ze te weinig tijd met hun partner hebben doorgebracht.





3. Ik wilde dat ik vaker mijn gevoelens had leren uiten.


Veel mensen onderdrukken hun gevoelens


om geen ruzie met anderen te krijgen.


Veel ziektes hielden verband met de bitterheid


en wrok die mensen hadden als gevolg van het binnenhouden van hun emoties.






4. Ik wilde dat ik meer contact had gehouden met mijn vrienden.


Vaak zitten mensen zo gevangen in hun eigen leven


dat ze daardoor vriendschappen verwaarlozen.


Bij het sterven mist iedereen zijn vrienden.







5. Ik wilde dat ik mezelf gelukkiger had laten zijn.


Mensen realiseren zich niet dat geluk een keuze is.


Ze blijven vastzitten in oude patronen en gewoonten


en zijn bang voor veranderingen.


Ze houden zichzelf voor de gek door te denken dat ze gelukkig zijn,


maar diep in hun hart weten ze dat het niet zo is.






Het leven is een keuze,


heeft Bronnie Ware door al deze lessen geleerd:


Kies bewust, kies verstandig, kies eerlijk. Kies geluk.





een hele boterham hé...



maar wat komen er veel gedachten vrij na het lezen ervan hé:-)





en dan zien we een ree,


maar daarover vertel ik je morgen:-)





Er moet dan ook wat te lezen/zien zijn nietwaar :-)


Dag hartjes; -)



xxx











38 opmerkingen:

  1. Klaproos,

    Een mooie wandeling, met een serie serieuze overdenkingen, die we ons ter harte zouden moeten nemen.

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. veel om over na te denken
    maar daar is geen tijd voor, leven moeten we :-)
    weer heerlijke foto's van die mooie Peel!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Om in overweging te nemen, Klaproos...
    Mooie foto's !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk om met jou hier weer eens te zijn. Echt genieten.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier is het altijd beter dan daar, als we daar zijn willen we weer naar hier, hier is het goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat stemt alweer tot nadenken Klaproosje! Wat heb je prachtige beelden gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige serie foto's Klaproos.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vijf punten die zeker het overdenken waard zijn.
    En telkens weer bewijzen je foto's hoe mooi de Peel is. :-)
    Ik vind het nog steeds jammer dat onze ontmoeting destijds niet doorgegaan is.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat kunnen wij veel leren van deze uitspraken. Goed om dit te overdenken tijdens de mooie wandeling.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie wandeling in de Peel. Morgen tijdens m'n eigen strandwandeling heb ik vijf nadenkertjes ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Veel om te overpeinzen ... maar de Peel zit heel diep in mijn hart gegrift !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Oooo Klappertjelief, jouw weer zo mooie log noopt beslist tot nadenken. Deze wijsheden zou iedereen moeten kennen om niet op het einde van het leven vol spijt terug te blikken...
    Bedankt meid om dit met ons te delen, tussen je mooie foto's in!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een mooi tochtje weer..!!
    Mooie dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is van groot belang te doen in je leven wat jij wil. Wat ik wil. Soms komt het er even niet van, maar we moeten.
    Niemand wil met spijt terug kijken

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dankjewel voor dit prachtige logje.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat de Peel al niet met je doet. Prachtig gebied waar je je gedachten heerlijk kunt laten gaan over van alles en nog wat.
    fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik zie de sensatie in de beelden die je maakt - groot gelijk dat jij daar het beste aarden kan - wat kan de natuur toch mooi zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtige wandeling mmet prachtige mooie ware overdenkingen.
    En het is waar, dat je toch soms de verkeerde keuzes maakt door de omstanders.
    Ga de 5 regels in mijn hoofd prenten.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. die 5 regels had ik ook in de krant gelezen maar nu ze voor mijn neus staan, schrijf ik ze op in mijn agenda, een speciale bladzijde. Ik stuur je een datum door :)

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ja hier denk ik jog wel even over na Roosje...
    weer een wijze les en dat al vroeg in de morgen...
    maar denk wel dat het klopt wat die mevr. schrijft...
    Je begeleid je schrijven weer door mooie opnames van de Peel....
    prachtige plaatjes bij...

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik ga ZEKER een keer naar de Peel :-) en ook die overwegingen krijgen een plaatsje... nu al!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Dat zijn serieuze dingen waar we over na moeten denken. Een mooie wandeling met dito foto's van de prachtige Peel heb je gemaakt. Wat kan een mens toch genieten van de natuur, tenminste als je er voor open staat en dat is bij jou zeer zeker het geval!
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Dat was weer een mooie wandeling in de Peel.
    Voor diepere gedachten ben ik op dit moment even niet zo in ...

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat was een hele mooie wandeling.
    Inderdaad moet je genieten van alles en je vrienden en familie.
    Fijne dag.

    Groetjes van Ann

    BeantwoordenVerwijderen
  25. En jij weet de vrolijk witte stammetjes van de berken weer te vinden in het landschap. Ik zie hier in gedachten al een bever zwemmen. Lijkt me een heerlijke plek

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige serie van dit prachtige gebied, heb even heerlijk mee gewandeld en gekeken en genoten van dit prachtige logje weer Roosje,

    Groetejs, Bram

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ik heb het geluk gehad enige jaren stervensbegeleiding gedaan te hebben,het waren de mooiste nachten.je krijgt er zoveel voor terug.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Nog altijd herfstige tinten in je foto's maar mooi. En toch zie ik aan het blauw van de hemel ook de belofte van het voorjaar. Ondanks het een mooie serie is, mag nu van mij de zon weer volop doorbreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Inderdaad, het is stof om na te denken. Maar na maten je ouder wordt, gebeurt dat vanzelf.
    Het is wel een les aan de jongeren generatie...geniet van je (kinderen)gezin en je vrienden...en vergeet niet te LEVEN.

    Wat is "de peel" toch mooi hè....

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Stof om nog lang over na te denken, wat goed om dat hier te delen. Ook weer beelden waar ik bij weg droom, jeetje ik was er even niet maar ben blij dat ik weer van je fijne blog mag meegenieten. Dank je wel, lieve groetjes Cristien.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. WAS EEN PRACHT VAN EEN WANDELING ,en straks zal ik een denken over wat je schrijft

    BeantwoordenVerwijderen
  32. ...stof tot nadenken zeker...zijn wij stervelingen dan zo sukkeltjes dat we niet 'kunnen' leven ??? daar ga ik over nadenken,groetjes van rené

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Tja, je maakt een keuze en vaak als je terug kijk kan je pas oordelen of dat een goede keuze is geweest.

    Maar ik zie je morgen weer, dag, dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Een hele boterham inderdaad... die wijze woorden ga ik uitprinten en hier ergens hangen, ook op mijn bureau staan die woorden zeker niet verkeerd... Om die dingen is het inderdaad te doen, geld en aanzien... al bij al ben je daar niets mee. enne... je foto's zijn zoals steeds genietertjes. Groetjes, Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Woow Rooske... je hebt het weer heel mooi in woord en beeld geplaatst!
    Het is een dikke pil hoor maar ozo waar allemaal... ik zeg altijd 'LEEF en GENIET' want er komt geen dag terug... ;-)))
    Lieve knufff groetjes van Anna

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Wat heb je toch een heerlijk blog. Ik ontdek steeds weer nieuwe dingen.
    De foto's zijn zo schitterend dat het wel lijkt of ik zelf ook even in De Peel ben geweest.
    Stevige kost voor tijdens een wandeling, maar die lenen er zich doorgaans wel goed voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Een mooi blogje Klaproos. Ik denk dat het een leerzaam rijtje voor de levenden is. Want nu kunnen we nog corrigeren, later is te laat.

    Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Oeioei, zouden alle 5 ook niet op mij van toepassing kunnen zijn?
    Ik weet het wel eens te zeggen als het zover is.
    Of niet niet, natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥