One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












24-06-2013

24.06. Te koop





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken


'Ik wil de maan kopen,’ zei de vleermuis,
die vlak voor sluitingstijd de winkel van de sprinkhaan in kwam.
‘Ik heb alles te koop, vleermuis,’
zei de sprinkhaan, ‘
maar niet de zon, de maan en de sterren.’
En hij wees naar het raam van zijn etalage,
waarop dat geschreven stond.

‘Ik wil hem zo graag hebben, sprinkhaan,’
zei de vleermuis. ‘
Als je nou eens een uitzondering maakt voor mij?’
Een uitzondering, dacht de sprinkhaan.
Die heb ik nog nooit gemaakt.
‘Ik zal er heel voorzichtig mee zijn,’
ging de vleermuis verder
en hij keek de sprinkhaan van dichtbij en met grote ogen aan, ‘
ik zal hem wassen en poetsen,
zodat hij mooier glanst dan ooit.
Ik wil hem ook niet voor altijd hebben, hoor.
Alleen voor vannacht,
in een hoek van mijn kamer.
Voor mij alleen...’

Maar de sprinkhaan schudde zijn hoofd.
‘Alsjeblieft, alsjeblieft!
Het hoeft niet eens de volle maan te zijn.
Zelfs niet de halve maan.
Als hij op zijn kleinst is... een sikkeltje...
dat is genoeg. Sprinkhaan.
Je bent zo aardig en je hebt altijd zo’n mooie jas aan...’


'Er stonden tranen in de ogen van de vleermuis
en hij keek de sprinkhaan aan
zoals nog nooit iemand hem had aangekeken.
Smachtend,
dacht de sprinkhaan,
dat is nou smachtend
. En wat hij doet heet vermurwen.
Hij zei niets, ging naar buiten,
liep om zijn winkel heen,
pakte de grootste uitschuifbare ladder die hij te koop had,
zette hem tegen de eik,
klom naar boven,
tot ver boven de top van de eik,
en greep de maan,
die juist aan het opkomen was.
Het is niet anders,
dacht hij en hij klom naar beneden,
met de maan op zijn rug.
Hij ging weer naar binnen, pakte'
'de maan in en gaf hem aan de vleermuis.
‘Dankjewel, dankjewel...’ zei de vleermuis.
Zijn stem klonk hees.


Hij keek niet smachtend meer,
maar anders.
Maar de sprinkhaan wist niet hoe die manier van kijken heette.
De vleermuis ging naar huis,
waste en poetste de maan en hing hem in een hoek van zijn kamer,
terwijl hij zelf ondersteboven aan zijn plafond hing.
‘Nu ben jij helemaal van mij,
maan,’ fluisterde hij,
‘en ik van jou.’
Hij dacht dat hij nog nooit zo gelukkig was geweest als toen.


Zo viel hij in slaap,
badend in het maanlicht.
Maar midden in de nacht stak de wind op
en blies het raam van de vleermuis open.
De maan schoot naar buiten en ging hoog in de hemel hangen.
En toen de zon opkwam ging hij heel rustig onder,
zoals hij altijd onderging.

Alsof er niets was gebeurd.
De sprinkhaan zette die ochtend een dikke streep onder de zon,
de maan en de sterren op het raam van zijn etalage,
want hij wilde nooit meer iets verkopen wat niet te koop was,
hoe iemand hem ook aankeek.'


Toon Tellegen


Tegen sommige ogen kun je gewoon geen nee zeggen hé; -)
daar weet 'k alles van : -)

* knipoogie geef*

xxx



35 opmerkingen:

  1. Ze staat daar mooi mooi te wezen, momenteel verlicht ze hier de wolken om haar heen. Je hebt ze mooi gevangen Dien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie weergave van de maan.
    Ik wil die niet kopen, beetje te ver :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi de maan, ze kan de donkere nacht verlichten.
    Fijne maandag meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een fractie heb ik van haar gezien gisteren, het was te bewolkt :-( maar deze is prachtig, ik hou ervan, net als van Toon :-) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jij kan tegen veel dingen geen nee zeggen lieve Klapper, jij geniet met volle teugen van het leven, en laat ons in jouw mooie logjes met je meegenieten, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een slaapverhaaltje bij het wakker worden....goedemorgen Klaproos!
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooi verhaaltje Dien, gelukkig is de maan niet te koop.
    Het was heel bewolkt hier, ik zat zaterdagavond klaar met de camera, maar helaas!
    Jij hebt mooie plaatjes geschoten van de "supermaan".

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Een schitterend en pakkend verhaal ! Gelukkig is alles niet te koop !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. vertelt dat maar eens aan een klein kind,die denkt nog dat oma en opa alles kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. gelukkig is niet alles te koop
    de vertelling blijft mooi
    En Dien jou maantje mag er ook zij.
    Fijne dag
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. best lastig smekende ogen :-)
    zo'n mooi verhaal weer van Toon
    en je maan is prachtig maar we laten ze hangen dan kan iedereen er van genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goedemorgen Klappertje...

    jaaaa.... ik ben gek op de maan.
    Eergisteren was ze zoooo groot!!
    Ze bescheen de hele stad en alles kreeg een speciale grloed.
    Zo nu en daan schoof er een dunne wolk voor en die kreeg ook een heel apart licht.

    ohohoh, de maan...
    Laat haar maar lekker in de lucht.
    Daar hoort ze.
    Zodat iedereen haar kan zien...

    Dagdag!
    Maar vandaag wil ik de zon...

    XX, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. voor een paar dagen , was de maan op haar grootst..

    maar eigenlijk niet door de zwaarbewolkte lucht..

    gelukkig maar dat niet alles te koop is

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Mooi verhaal met mooie maanfoto`s, maar je hartjespoeskin steelt toch wel de show ;-0

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooi verhaaltje, en mooie foto's van de maan, de maan is altijd bijzonder vind ik....

    BeantwoordenVerwijderen
  16. :-) met jou wil ik wel naar de maan vliegen, en terug: -)
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Gelukkig ben je niet in een weerwolf veranderd toen je de (over)volle maan fotografeerde...toch?
    Heerlijk verhaal voor het slapen gaan van Toon...enne die kat met het hartje onder z'n kin....wat een vondst!!!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooi die maan Doet me denken aan een liedje van vroeger "Zilv'ren maan" of zo een niet zo bekende zanger uit Hulshout "Ray Mondy " Als 'k ooit de tekst terug kan vinden !!Geheugen !! stuur 'k zo Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtig verhaal, Klaproos,
    en gelukkig is niet alles te koop.
    Wat een mooi poezen kopje.

    lieve groetjes
    Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een mooie levensles!
    Had gisteren ook de maan willen fotograferen,
    omdat het gisteren het dichts bij de aarde stond,
    maar de wolken jaagden me weer binnen!
    Jij heb ze knap erop staan!
    Gr.
    P-TER

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Die staat er perfect op! Toen ik keek waren er te veel wolken,
    jammer want hij was nu lekker groot!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wat een mooi verhaal, dat doet denken. De super maan staat mooi op je foto Dien, ik heb hem lang kunnen zien en op de foto gezet. Moet eens kijken of hij gelukt is. Fijne avond!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik had de super maan willen kijken, helaas gemist, nu toch gezien op je foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een grappig verhaal is dit. Zou een sprookje kunnen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een geweldig verhaal! En met jouw geweldige foto's erbij, kan het zo in een sprookjesboek. Of een kinderboek. Gelukkig is de maan van ons allemaal. Slimme man die Toon Tellegen met mooie opnames van jou :D
    Smekende ogen? Dan heb je nog niet in die van ons huiskonijn Bella gekeken, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Prachtige foto's van de maan. Nu zie ik de supermaan toch nog. Geweldig.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dag Klaproosje!

    Dat is nogal een verhaal alweer en zo mooi!
    De maan was gisteren weer speciaal.
    Mooie foto's ook!
    Wens je nog een gezellige avond en voor straks slaapwel
    Lieve groetjes Annemarieke, x

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Zucht............... is er helemaal stil van!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Zoals op de onderste foto stond ie zaterdagavond aan de kust. Gelukkig wel, zo laat als onze strandrit geworden was. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥