One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












21-08-2017

21.08. Waar is mijn ziel




Met dank aan Esther




*KLIK*
Cornelis Vreeswijk - Waar is mijn ziel
Openen in nieuw venster en klein maken




Maandag ... ik neem je mee naar de peel,
de mariapeel, want belofte maakt schuld,




Het is er prachtig, de heide staat in bloei
en het is een kleurig feest




Maar wacht....




Wáár zijn alle gasten....??
waarom zoemen hier geen bijtjes?




Op het geblèr van de schapen na,
is het hier stil




oorverdovend stil.... angstaanjagend stil :-(




Ik spreek m'n ongerustheid uit tegen je,
maar... je begrijpt me niet, ik voel het




Voor jou is de natuur niet wat het voor mij is,
het verschil is té groot




Jongens... begrijp me niet verkeerd
ik lees ook liever positieve berichtjes hoor,

dingen waar ik blij van word.
Maar het gaat NIET goed, met de bijen in ons land,
met de bijen wereld wijd..




Hier zouden ze nu af en aan moeten vliegen,
hun pootjes zwaarbeladen met stuifmeel?




niks van dat al...
De Mariapeel is niet meer wat het eens was.




"de ziel is eruit "
de charme gestolen door dieselbrakende machines




ik ben blij met het kleinste teken van leven,
een zandoogje




En denk terwijl ik dit plaatje schiet
stillevens
dat is wat hier ons rest




Kom, ik breng je naar huis, en maak een heerlijke lunch:-)
glaasje wit erbij.:-)




We besluiten samen kluizenaar te worden
( 't weekend )




Dag waker van mijn hart, waker van de peel,

Maak de mensen maar wakker

xxx








32 opmerkingen:

  1. Ik weet het Dien. IK schreef er deze afgelopen week ook over. Maar dan over alle insecten. Er zijn er zo weinig overgebleven en dat is een groot, groot probleem. We zijn met te weinig om er iets aan te doen, want de meeste mensen gaan door met hun leventje zoals het nu is.
    Laten we onze zorgen blijven uitspreken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een erg mooi blog met prachtige foto's Dien, echt klasse! Wij kunnen de bijen niet missen, laten we alsjeblieft zuinig op ze zijn!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt helemaal Dien...ik was er toen de diesel de lucht in ging en de machines hun werk deden...maar toen had ik nog hoop dat het goed zou komen met de Peel. Het is nu zeker niet zo ver dat alles weer terug is...of het ooit nog zal komen weet ik miet...ik kijk maar naar de Grote Peel....daar kon je de meeuwen niet tellen....nu moet je blij zijn dat je nog een vogeltje ziet vliegen.
    Maar we blijven hopen....groetjes van een Peel liefhebber. 💕

    BeantwoordenVerwijderen
  4. een bijzonder knap logje Roos..

    zowel tekst, beeld en muziek..

    het is goed om op deze problematiek blijvend de aandacht op te vestigen

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We blijven maar bestrijdingsmiddelen gebruiken. Maken dieren dood omdat ze overlast zouden veroorzaken, maar we beseffen niet dat we daar zelf de oorzaak van zijn. Roep maar hard, de hele wereld moet het horen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik maak me ook zorgen, Rooske... ik merk het ook in onze tuin en het is niet alleen de bijen maar ook andere insekten...
    soms is het hier ook zo vreemd stil in de tuin... ik weet het ook niet...
    Maar je blog is weer heerlijk om naar te kijken en te bekijken, Rooske!
    Lieve knufff groetjes, Anna xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Weet je dat ik helemaal over mijn toeren raakte een paar weken geleden toen bleek dat de tuincentra gewoon insecticiden gebruiken?
    Staat daar borden dat je meer planten die insecten aantrekken moet kopen voor in je tuin, zit het vol gif. Ik heb veel hommels gehad maar weinig bijen. Veel mensen maken zich drukker over hun merkkleding, telefoon of auto. Er valt niet tegen te praten. Ik ben bang. Niet voor mezelf maar voor de natuur en al de onschuldige beestjes. Wij mensen kiezen hiervoor dus we zoeken het maar uit. Liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Klaproosje.

    Je foto's zijn prachtig.
    Dan denk je, jeetje wat mooi is de natuur.
    Is natuurlijk ook zo, maar wie regelmatig ergens op de zelfde plek komt ziet het veranderen en soms niet ten goede.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. wat erg geen bijen, er zijn er inderdaad overal veel minder, net zoals vlinders

    maar je foto's zijn echt prachtig, dat is wel genieten!
    Ace en Damian bij de schapen, machtig mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie foto's en tekst, Klaproos. Goed dat je weer even 'schreeuwt', misschien horen de hoge heren het....
    Ook in onze kleine tuinwereld mis je veel insecten: bijen, kevers, torren en wantsen.
    Wel zien we hommels, muggen en zweefvliegen, wespen.... en wat verdwaalde vlinders en motten.
    'k Zie al jaren geen zandbijtjes in de tuin, en sinds kort gonst het ook niet meer rond de Cotoneaster als die bloeit.
    Gr Jan W
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hey Klappertje,

    ja... het is echt vreselijk!
    En de hoge pieten schijnen zich dat niet te realiseren...
    Wij wel: wij hebben allebei een tuin vol bloemen en daardoor ook bijen en hommels.
    Net zag ik in de stinkende gouwe voor mijn huis twee hommels.
    Gisteren nog dacht ik: zal het onkruid eens opruimen.
    Nou, mooi niet dus!

    Maar op de hei zijn en geen bijen te horen...
    Dat is een hele diepe stilte... zou er nog wel heidehoning bestaan??

    Wat kunnen wij doen? Ik wil het weten en dan doe ik het...

    Dikke kus van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Die zin van Esther spreekt me erg aan. Zou eigenlijk op veel plekken in de natuur moeten staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Owww wat erg, geen bijen op de heide! Met dank aan de bestrijdingsmiddelen, straks hebben we geen groente, fruit, bloemen of wat dan ook meer! Kan hier wel om janken!
    Je foto's zijn gelukkig prachtig, da 's een troost iig!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lees op een forum dat iemand zo'n last heeft van 3 grasjes tussen de modieuze stoeptegels. En dan roepttoetert er altijd iemand: Roundup! Voor 3 grasjes. Die je of kan negeren, of kan uitsteken. Maar toch geen zwaar vergif omdat je alles grijs wil hebben in je tuin.
    Mooi logje. Hoop dat veel mensen het lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat een heerlijke log en dan het begin ""in de natuur is geen Wifi"" meesterlijk gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een log die iedereen moet lezen Dien.
    Heb ik begin van het voorjaar alle onkruid tussen de stenen het mos enz met een koperen borstel weggeborsteld .
    zie ik buren met een pot met verstuivers gif rondgaan.
    Grrr... Vorig jaar had ik veel LH beestjes en andere insecten in onze tuin. nu beweegt er bijna niets meer.

    ook vlinders heb ik minder gezien....dit jaar.....
    Je hebt het in dit log knap en heel duidelijk gemaakt ! Met weer prachtige foto's.!
    Damian en Ace hebben het fijn naar hun zin.
    Na dit log heb je wel een glas wit verdiend : hoor :-)
    XXX


    BeantwoordenVerwijderen
  17. In onze tuin heb ik ze wel gezien.
    Ik zal ook eens extra opletten bij ons op de heide.
    Ik zag ze laatst n.l. ook niet.

    Schitterende foto's heb je weer,Dien.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik deel je zorgen, heel treffend geschreven en mooi heh die van de wifi ;)
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  19. mooi bij jou daar in de Peel, maar geen bijen meer dat is niet goed , we hebben ze nodig de bijtjes en de blommetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo zie je dat die kleine bijtjes veel belangrijke zij dan die mensen ......

    BeantwoordenVerwijderen
  21. De heide is weer mooi van kleur en Ace en Damian vinden het vast geweldig tussen de schapen. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vind de tekst van Esther geweldig mooi.
      De Peel laat zich weer van zijn mooiste kant zien. Hans

      Verwijderen
  22. Je zat weer in je geliefde Peel en ook daar is dus heide te vinden. Wat een heerlijke foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. adembenemend hoe prachtig de Peel staat!
    Bedankt om te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Goede morgen Roos, ik ben tegenwoordig blij met de rupsen
    op de oostindische kers en gisteren zag ik gelukkig ook nog
    een bijtje bij mijn petunia's. Maar er zijn er inderdaad
    veel te weinig. De mensen moesten eens stoppen met alles
    dood te spuiten. Hier zijn wel opvallend veel libellen die
    blokjes vliegen in mijn tuin, meer als voorgaande jaren.
    Nu staat de heide er mooi bij in de Peel, maar zonder de
    bijtjes zal dat ook niet lang meer kunnen duren.
    Bah ik word er gewoon triest van zo vroeg op de dag al.
    Maar toch wens ik je een fijne dinsdag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een mooie plaatjes van de bloeiende hei, maar wat jammer dat er geen bijen zijn, heel verontrustend, dat is niet normaal.
    In onze tuin zijn wel volop bijen maar dat is waarschijnlijk een druppel op een gloeiende plaat.

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Goede morgen Roos, oppasdag vandaag. Dus ik ben
    vroeg uit de veren. Een fijne woensdag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Schitterend die hei, die rust die schapen Dien, heerlijke foto's
    heb nog geen stukje hei gezien dit seizoen, komt er gewoon niet van door mijn werk.
    geniet daarom dubbel van een blog als deze met prachtige heide foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  28. De bloeiende heide is heel mooi en zeker met je vriendjes erbij.
    Angstig dat het zo stil is met de insecten. Het gaat dezelfde kant op als de weidevogels.
    Dat heet dus "natuurbeheer" .... :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dan is de stilte wel heel stil. Niet zoals het hoort.
    Goed dat je er aandacht aan schenkt.

    Zomergroet,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Een wel heel mooie serie over de Peel, ik heb het met stijgend plezier bekeken en gelezen, bedankt Dien!

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heb ook al veel aan de noodrem getrokken over de alarmerende toestand van onze bijen.
    Blijkbaar interesseert dat heel weinig mensen, is het de ver van mijn bed show.
    Als je in Belgisch Limburg in de fruitstreek rondfietst, daar is het ook heel erg...
    Daar wordt zoveel insecticide en weet ik wat nog allemaal meer gespoten, dat er bijna geen insecten meer te vinden zijn.
    Maar dat er op De Peel geen of weinig bijen te vinden zijn, dat is echt verontrustend :-(

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥