One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












15-10-2017

16.10. Waarom









*KLIK*
Queen - A kind of Magic
Openen in nieuw venster en klein maken




Hebben jullie ook zo genoten van het heerlijke weertje ?




Wij wel :-)
"optimaal"




Vraag jij je wel eens af
hoe het kan dat de bladeren kleuren ?
wij wel en ik ben het gaan opzoeken.




Met het invallende najaar komen bomen en struiken nu snel in hun herfstgedaante:
in korte tijd veranderen hun bladeren van groen naar rood, geel en bruin.
Een proces van afbraak en hergebruik
waarbij kleurstoffen als bladgroen,
carotenoïden en anthocyanen een belangrijke rol spelen




In de herfst bereidt de hele natuur zich voor op de winter waarin het voor de meeste soorten moeilijker is om te overleven.
Veel dieren gaan in winterslaap of trekken naar warmere oorden en kruidachtige planten sterven af.
Maar bomen en struiken zijn gebonden aan hun standplaats en hebben jaren nodig om tot hun uiteindelijke grootte te komen.
Zij moeten dus iets anders doen om ongunstige tijden door te komen.




Momenteel bereiden bomen en struiken zich voor op de komende winter
door waardevolle voedingsstoffen uit hun bladeren te trekken en op te slaan om later opnieuw te gebruiken.
Een van deze stoffen is bladgroen of chlorofyl,
de stof die verantwoordelijk is voor de groene kleur van planten,
bomen en struiken.
Bladgroen is zo belangrijk omdat het een grote rol speelt in de fotosynthese en dus de groei van planten.
De stoffen die in het blad overblijven nadat het bladgroen eruit is getrokken verschillen per soort,
maar hangen ook af van omgevingsfactoren als temperatuur,
lichtintensiteit en vochtigheid.
Hierdoor variëren herfstkleuren van geel tot oranje, rood, roze en paars.
De belangrijkste stoffen die deze kleuren veroorzaken zijn carotenoïden en anthocyanen.




Carotenoïden zorgen voornamelijk voor de kleuren geel en oranje.
Ze spelen een rol in de bescherming van het blad tegen teveel zonlicht.
Carotenoïden zijn echter niet zo belangrijk voor planten als bladgroen omdat ze geen rol spelen in de groei.
Bovendien bevatten ze nauwelijks stoffen waar planten moeilijk aan kunnen komen,
waardoor ze pas later in de herfst worden teruggetrokken of nog in de blaadjes zitten als deze vallen.




Anthocyanen zijn naast bladgroen de meest voorkomende kleurstoffen in planten.
Ze zorgen voor bijna alle rode, roze, paarse en blauwe tinten in bladeren,
maar ook in stelen, vruchten en bloemblaadjes.
De stoffen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van het blad doordat ze giftige stoffen inactief houden
en zorgen dat de bladeren bij verschillende lichtintensiteiten overleven




De ontwikkeling van herfstkleuren van groen via geel,
oranje of rood naar bruin
is echter niet alleen afhankelijk van het terugtrekken van bladgroen
waardoor andere kleurstoffen als anthocyanen en carotenoïden zichtbaar worden.
Als gevolg van de veroudering van het blad verandert ook de zuurgraad in de cellen het gehalte aan andere stoffen als metalen.
De kleur van anthocyanen is bijvoorbeeld onder andere afhankelijk van de zuurgraad in de cel en de aanwezigheid van andere stoffen.




Het terugtrekken van waardevolle voedingsstoffen uit de bladeren in de herfst
is dus een manier van bomen en struiken om de winter door te komen en de groei in het voorjaar weer goed te kunnen hervatten.
De bruine bladeren die uiteindelijk overblijven en aan het eind van de herfst
of in de winter van de bomen vallen bevatten normaalgesproken geen waardevolle en schaarse bestanddelen meer.
Deze overgebleven stoffen zijn voornamelijk opgebouwd uit koolstof,
zuurstof en waterstof in verschillende verhoudingen en combinaties waaronder de kleurstoffen anthocyanen en carotenoïden.


Mooi hé, om te weten...
lieve webbies, het is een lang blog geworden,
iets waar ik zelf een bloedhekel aan heb:-)

Je mag het overslaan,
maar dan zul je nooit weten hoe die mooie kleurtjes tot stand zijn gekomen
kies zelf maar

Ik vind het "toverkunst" van moederke natuur..
ben helemaal flabbergasted..

xxx









25 opmerkingen:

  1. Prachtig die kleuren van de herfst, ik vind het altijd weer een wonder. Fijne week en hartelijke groet El

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Natuurlijk heb ik me dat afgevraagd en daarom was alles in deze log bekent. Maar ik vertel je eerlijk, ik wist niet elke woord uit mijn hoofd. En ja.. natuurlijk zijn wij een paar uur in het bos geweest vandaag. Shirel heeft meer dan 300 foto's geschoten. Van wie zou ze dat toch hebben.

    Love As Alwyas
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, het is onomkeerbaar natuurlijk proces, en toch vind ik het zonde dat al dat blad weer verdwijnt en dat het dan maanden duurt voor het weer begint, maar dat is niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooi neergezet Dien en wat is de natuur toch prachtig hé?
    Liefs vanaf Ameland. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zeer interessant.
    Ja,ik heb alles gelezen.
    En wat een prachtige foto's heb je weer.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helemaal gelezen hoor, lekker als je vroeg wakker bent ;-))
    Mooie foto's, we zagen de kleuren gisteren voorbijflitsen. Heel de dag gefietst, door de polder, door dorpen en regelmatig door de bossen,

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank je wel Dien... en best te doen hoor in de ochtend inderdaad :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede morgen Roos, prachtig die kleuren van het blad.
    En ja ik wist ook al hoe dat kwam alleen de precieze
    namen van de stoffen was ik alweer vergeten.
    Ik ben gister in het bos kabouterwoningen aan het
    fotograferen geweest, jij zult de namen wel allemaal
    kennen, ik zie niet eens of het misschien allemaal
    dezelfde stoeltjes zijn alleen in een andere fase
    van bestaan. Maar het was heerlijk buiten en vandaag
    krijgen we volgens de weerman nog zo'n dag.
    Laten we er van genieten, ik wens je een fijne maandag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemorgen Dien,
    Wat heb jij heel mooi geschreven over de bladderen. Bladderen hebben prachtig kleuren in deze tijd. Dieren trekken terug in de winter tijd. Dan gaan ze slapen. Maar niet alle dieren. Wat kun jij prachtig foto's maken. En heel interessant om te lezen. Dank je wel Dien. En voor jou fijne dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. leuk deze weetjes, je hebt weer mooie foto’s gemaakt
    Geniet van de mooie ‘zomer’ dag....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat zit de natuur ingenieus in elkaar.
    Dankjewel voor het delen.
    Wat een mooie foto's!

    Fijne nazomerdag,
    Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Klaproosje.

    De herfst is prachtig met al zijn kleuren.
    Mooi je uitleg erbij.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow 'met open mond voor het scherm', wat een feestelijk blog. Goede informatie, die ben ik bang, niet lang kan onthouden.
    Knuff XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat een kleuren Dien
    alles heeft z'n reden, en dit dus ook, onvoorstelbaar hoe slim de natuur is

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtige foto's, met fantastische kleuren, en we hebben weer iets geleerd Dien...bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hello dear!

    En of het toveren is...
    Ik vind het gewoonweg zo ontzettend mooi overal.
    Zelfs in de stad kleuren de bladeren!
    Ik was net nog in Mokum en ja hoor... langs de gracht wordt ook getoverd.

    Straks weer terug en dan ga ik het weer bewonderen...
    Prijsfoto's en een prijsliedje...

    Dikke pakkerd van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige serie, Klaproos. De kleuren zijn helemaal top..... net als je uitleg.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het was vandaag een feest om buiten te zijn.
    De herfst is het begin van het nieuwe leven in het voorjaar, zo kleurig kun je het oude dus afsluiten. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit is genieten met een hele grote smile.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het was gisteren met de honden genieten als je maar kan genieten......
    Zal nu denk ik wel ff duren voor we weer op een terrasje kunnen zitten als gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Haha, ik zoek het ieder jaar weer op en vergeet het ook ieder jaar weer. ;-)
    Jouw serie met de herfstkleuren is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Het is ook je reinste toverkunst! Dat kunnen we wel aan Moeder Natuur overlaten. Al die kleuren...ik word daar zo blij van. Alles wordt nog even uit de kast (nou ja: blad) getrokken voordat de grauwe winter komt. En weet je wat zo fijn is van de winter? Dat daarna het voorjaar komt (-: (-:
    Heerlijk weer was het, SUPER! Je went er zo snel aan (-:
    Ik heb vandaag weer wat geleerd, dus ik ben niet voor niets m'n bed uit gekomen. *proest*
    Dag snoes!
    Dikke kus ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Heerlijk, al die warme herfsttinten tegen de strakblauwe lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb het gevoel dat onze blogjes elkaar een beetje raken hier.
    Jij spreekt over de magie van de natuur, ik ben al een tijdje bezig over een ander soort magie.
    En ik ga nog een beetje door.
    Maar de magie van de natuur klopt toch het soort magie dat ik momenteel op mijn blog breng, hoor.
    En jouw foto's kloppen ook die van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een dikke merci voor deze vakkundige uitleg :-)
    en ook voor de spetterende herfstkleuren op dit logje

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥