One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












05-09-2018

06.09. Het haantje van de toren




fotocredits : www




*KLIK*
Techno Chicken Song Remix
Openen in nieuw venster en klein maken




Het haantje van de toren was
een tikje ontevreden:
nooit dartelde het in het gras,
nooit kon het naar beneden;
bij het geringste zuchtje wind
moest het zijn kop bewegen,
en kwam daarboven nooit een kind,
laat staan een kipje tegen.
‘t Had eigenlijk een triest bestaan,
zo in zijn dooie eentje.
Nee, het was werkelijk géén baan,
dat draaien op één beentje,
en bovendien wat al te koud:
geen dak om eens te schuilen.
De haan had, alles welbeschouwd,
een deuntje willen huilen.
Maar toen is in zijn hanekop
een plan omhooggekomen:
hij bleef niet langer op zijn top
staan piekeren en dromen!
De stang, waarop hij stond, was sterk,
maar dat kon hem niet deren.
Op slag ging onze haan aan ‘t werk.
Wild wapperden zijn veren!
Hij wrikte, trok en op een nacht –
krak! klonk het op de toren.
Daar schoot de haan in heel zijn pracht
omlaag, de kop naar voren!
Kijk! kijk eens hoe ik vlieg! dacht hij.
Maar ‘t duurde twee seconden.
toen lag hij in de modderbrij,
zijn hele lijf geschonden.
De dag daarop vond hem een heer,
die heeft hem opgenomen,
en in een werkplaats is hij weer
op zijn verhaal gekomen.
Hij kreeg een nieuwe kop en staart
en draait weer op de toren.
Nu voelt hij, hoog boven de aard,
zich trots en uitverkoren!


M.Mok











21 opmerkingen:

  1. Klapper... serieus? Die muziek... Ik lig hier in een deuk.

    Love As always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wahahahha ik moet jullie wél een beetje bij de les houden hé :-)
      xxx

      Verwijderen
  2. Elk mens of dier heeft zijn of haar eigen weg te gaan, haha :) Ik vind vooral dit gedicht mooi! Hee Dien ik las bij Haba dat je je in de straat druk had gemaakt voor bomen, goed gedaan hoor!(had ik inderdaad hier wel eens gelezen). Iedereen wil tegenwoordig maar alles rechttrekken, glad strijken, asfalteren... denk ik ook aan mijn mooie, verdwenen parkje, snik, snik... Gelukkig zijn er tegenkrachten aan het werk, dus! Richt jij je op het zuiden, doe ik het oosten, goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. we hebben nu zulke mooie bomen clemens:-) ik ben er reuzeblij mee:-)
      xxx

      Verwijderen
  3. Goede morgen Roos, die eerste haan wil er als de kippen bij zijn.
    Of uhh wil hij bij de kippen zijn, dat kan natuurlijk ook.
    Je kippen muziekje duurt mij iets te lang, maar het zit leuk in elkaar.
    Een fijne donderdag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. I love kippen :D en een haan hoort er bij, el heb ik er zelf geen. Ik moet rekening houden met mijn omgeving, en hoewel ik volgens de omgevingsverordening gerust een haan mag, doe ik het niet.
    Heerlijke foto's

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohh ik vind een haan we leen van de leukste dingen bij een toom kippen John, hoe hij trots over zijn dames waakt... kukelend zijn woord verspreid, heerlijk :-)

      Verwijderen
  5. Goede morgen lieve Klapper. Knappe foto heb je van die haan gemaakt en ook het verhaal er bij is leuk, om maar niet te spreken van die grappige film!
    Voor jou gevonden:

    Zo, nu vertel ik graag wat mij
    Gebeurd is op een boerderij...

    Ik hoorde een paar kippen zeggen:
    "Wij hebben slaap, dus wij gaan leggen"
    "Fout," knorden toen twee dikke biggen
    "Het moet niet leggen zijn, maar liggen"
    "Oh nee," riep toen een derde zwijn
    Van liggen kan geen sprake zijn
    Want kippen in een kippenhok
    Die slapen zittend op een stok
    En rinkelt 's morgens vroeg de wekker
    Voelt elke kip zich weer kiplekker
    En dat is dan, om zo te zeggen
    Een mooi moment om te gaan leggen!"

    (Ik hoop dat ik in dit gedicht
    De zaken goed heb uitgeligd)
    © Ivo de Wijs

    *wink, big smile*

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wauw Gerda, jij bent onnavolgbaar in j e gedichtjes, geweldig dank je wel
      xxx

      Verwijderen
  6. wat een avontuur :-)
    maar dit haantje z'n kammetje lijkt ongeschonden, die staat er blinkend bij

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hahahaha....een geweldig leuk blog, om de dag mee te beginnen Dien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij het zien van foto 1 schoot ik gelijk in de lach. Nu hoor ik de bijpassende muziek en is het feest.
    Met het gedicht van MMok kom ik deze donderdag weer vrolijk door!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Klaproosje.

    Super foto en geweldig leuk gedicht.

    Groettie van Patricia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. 😂😂😂
    Schitterend, Rooske!
    Lieve groetjes Anna ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Onnavolgbaar waar blijf Je het allemaal halen ?? Is mij een raadsel Grts

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Haha leuk Dien ,ik heb even een stukje van het filmpje gezien .En wat een grappig gedicht .Ik wil best wel een klein huisje ergens wat achteraf met kippetjes en een haan ,lijkt me geweldig .In onze vorige wijk had een buufje een paar kipjes en een haan en elke ochtend hoorde ik de haan gezellig kraaien en had er helemaal geen last van .Helaas een nieuw jong stel wel en de haan moest weg ,zo sneu voor haar ! En voor jou een dikke knuff voor je lieve reacties ,doet me zo goed !
    Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Nog de hartelijke felicitaties voor je allerliefste vriendin en voor jou natuurlijk!
    Deze haan laat zich hier goed gelden, wat een opgeblazen meneertje. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥