One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












07-06-2013

08.06. Het geluk van de sprinkhaan.





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken


'De meikever bleef midden in de winkel staan,
keek om zich heen,
sloeg toen zijn ogen neer en zei zachtjes:
‘Verkoop je ook geluk?’
De sprinkhaan wreef even over zijn neus
en zei: ‘Ja.’



Hij kwam van achter de toonbank naar de meikever toe,
legde een arm op zijn schouder
en zette heel voorzichtig een danspas in.
Hun wangen raakten elkaar aan.



Ze zeiden niets en dansten door de winkel,
langs de toonbank,
langs de ramen en door de open deur naar buiten.
Dauw glinsterde op de takken en de bladeren van de bomen
en hoog in de lucht
schoot de zwaluw heen en weer,
fonkelend in de zon.



Ze dansten heel lang,
tot er een nieuwe klant aankwam,
die de sprinkhaan op zijn schouder tikte
en vroeg of zijn winkel open was.'



'Ze bleven voor de open deur staan en de meikever zei zachtjes: ‘Dankjewel.’
De sprinkhaan wilde iets terugzeggen,
maar de nieuwe klant
de neushoorn
trok aan hem
en zei dat hij een bed zocht,
waar je niet doorheen zakte
als je er met een plof op neerviel.



Hij vroeg of zo’n bed wel bestond.
‘Ja,’
zei de sprinkhaan
en hij zag over de schouders van de neushoorn heen
de meikever het bos in lopen,
af en toe even blijven staan,
nog een danspas maken
en weer doorlopen.



Hij heeft geluk over,
dacht hij.
En ik ook!'
Toon Tellegen,

Hélemaal blij van dit verhaaltje werd ik :-)
Jij ook?
Wat een gelukzalig gevoel hé : -)

xxx


32 opmerkingen:

  1. Ja Klaproos, hier word je blij van.
    Maar dat word ik ook van Klaprozen hoor!
    Heb een mooi weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dat is pas echt geluk!
    en de klaprozen staan mooi te pronken

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van het verhaaltje én van de klaprozen word ik heel blij!
    Ik wens je een heel vrolijk weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een mooi Toontje..! Net als de klappertjes.
    Fijn weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig ben ik er weer eens vroeg bij..hihi. Wat een prachtige frisse serie Dien, zo mooi simpel'..
    Zonnige Gouda knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat heb je weer een mooi logje, Dien.
    Het is iedere keer weer genieten hier!
    Fijn weekend.
    Gr.
    Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Samen met met vrolijke zonnetje ga ik helemaal blij én gelukkig de dag in. Danspasjes makend én (vals) fluitend :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi Dien! Een gedichtje om blij van te worden!
    Gisteren zag ik klaprozen in de berm staan en moest ik even aan je denken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat staan de klappertjes er prachtig op, mooi standpunt! Een lief verhaal en mooie foto's, zo ga ik het weekend in.
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zulke verhaaltjes maken je hele dag goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel mooi verhaal, waar ik blij van word.
    En de klaprozen staan er ook weer prachtig bij.

    Ik wens je een heel fijn weekend
    lieve groetjes
    Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mooie serie, ze steken prachtig af tegen de lucht.
    In ons voortuintje staan de eerste papavers sinds gisteren in bloei, in achtertuin houden we het nog even tegoed.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb er zo van genoten Klappertje.......mooie foto`s bij een blijd verhaal van Toon Tellegen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier word je blij van, en jij zult ook blij geweest zijn met je klapperkes :-)
    Het is toch raar dat telkens ik een klaproos zien aan u moet denken! :-)
    Een fijn zonnig weekend Roosje

    je poezenlogje is ook de max hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ...jij bent 'enig' Roosje...groetjes van rené

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ook van deze Toon word ik blij Dien :-) Geniet van een mooi weekend!xx

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel vreemd: maar de tekst ontroerde me. Of is dat niet gek? Ik ben bijzonder onder de indruk van het heel gewone. Aai laf it!
    Dankje Dien :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Haha, prachtig. Ja zeker is dit aanstekelijk.
    En ik zie jou ook zó de sirtaki dansen daarginds !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat is genieten lieve Klaproos. Een heerlijk verhaal en prachtige foto's

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mooi de klaprozen,zag laatst onderweg ook veel bermen vol staan,zo mooi.Helaas konden we niet stoppen daar.
    Mooie tekst van Toon erbij, altijd leuk om te lezen.
    Gezellige zondag en groetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een lief verhaaltje bij mooie klaprozen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo is het! Aandacht is het mooiste geschenk wat je kunt geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige fotoserie. De kleurencombinatie daar word je blij van.
    Mooi verhaaltje zocht je erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat een geluk: het is terug klaprozen tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een beetje aandacht is het mooiste wat je iemand kan geven. Wat een prachtige klaproosfoto's! Daar word ik ook even gelukkig van!
    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Niet alleen een heel mooi verhaal,
    maar ook je foto's van deze klaprozen zijn
    fantastisch om te zien. ik zie nu ook hier en
    daar weer klaprozen en als de zon er dan op schijnt
    zijn ze schitterend!
    Dag lieverd xxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Toen ik begon te lezen wist ik dat het van Toon was, heerlijk toch hoe die man schrijft.
    Maar de foto's, die zeker van jou zijn, zijn prachtig. Had je die blauwe hemel speciaal besteld?

    dat was genieten, Dien

    ik wens je nog een fijn weekend,
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
  28. dat kon niet anders als van Toon Tellegen zijn dacht ik, en ja het is ook zo .


    prachtig die klaprozen die voor mij een heel speciale betekenis hebben

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat ben ik toch een oen, heb gisteren niet naar beneden gescrold dus ook de rest van je mooie logjes niet gezien. Gelukkig blijven ze hier staan zodat ik er met terugwerkende kracht van genieten kon! En hopelijk blijf je ook zo genieten mijn lieve Klapper, van je heerlijke vakantie! Of ben je alweer thuis?

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Altijd mooi de verhaaltjes van Toon Tellegen.
    Prachtig met de mooie foto's van de klaprozen, die nu weer in bloei staan.
    Soms wel moeilijk fotograferen door de wind.
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat een lief verhaaltje van Toon Klaproos. :-)
    En je hebt de klaprozen er prachtig op gezet. Ze zijn dit jaar zo mooi oranje vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥