One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












01-04-2014

02.04. Koffiedik kijken





*KLIK one day *
Openen in nieuw venster en klein maken
wan deej beebie we'll bee oold....
sink of oll de stoories wie kood hef toold: -)





Toen de koffie in Europa werd geïntroduceerd,
voelde men direct dat er opwekkende kwaliteiten aan de koffie zaten.



Men ging bijzondere krachten toedienen aan het zwarte nat,
afkomstig uit het mystieke Midden Oosten.



Er waren toen nog niet zulke geavanceerde filters,
die alle koffiedrab netjes uit de koffie hielden.



Waarzeggers sprongen hierop in,
want zij meenden
aan de hand van de drab die in je kopje achter bleef na drinken,

je van alles te kunnen vertellen over je innerlijk
en je toekomst.



Uiteraard waren deze waarzegsters niet feilloos.



Men kreeg in de loop van de tijd minder vertrouwen in de koffiedikkijkers.



In Europa is het op deze manier voorspellen van de toekomst in onbruik geraakt.



In het land van herkomst van de koffie,
Turkije, doet men nog steeds aan ‘koffiedik kijken’.



De uitdrukking ‘koffiedik kijken’ betekent dan ook,
dat je een uitspraak doet over de toekomst,
waarvan je eigenlijk geen flauw idee hebt wat er zou kunnen gebeuren.



:-) ik heb ook eens gekeken,en ik voorspel
een heerlijk leven voor Jan en Trudy,
met ups en downs,
maar meer uppie up,: -)
dat zegt mijn klaprozenwaterke:-)

alléz dan,

véél geluk jullie twee samen op het levenspad,
vol klaprozen : -)

Maar dat moge duidelijk zijn: -)

xxx




29 opmerkingen:

  1. en maar goed ook dat ze het niet met zekerheid konden voorspellen,
    ik zou niet graag weten wat er nog komen gaat, we zullen dat stap per stap, dag per dag wel ondervinden
    wat ik wel kan voorspellen is dat jij morgen met Ace gaat wandelen, en misschien wel tussen de bloesems :-) :-p

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Snel even mijn koffiemok pakken, met koffeidik in de mok. Even kijken, morgen als je wakker wordt is het woensdag. Wat mensen je ook mogen vertellen. het wordt een heerlijke dag.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stel je voor dat je aan de hand van het koffiedikkijken te weten zou komen hoe je verdere leven er uit gaat zien. Je zou geen leven meer hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ja, wat kijken ze er allemaal serieus bij he! De ene zonnige dag is de andere niet, maar we genieten er wel lekker van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is eigenlijk net zo iets als handlezen.
    Het is een mooi oud gebruik waar je niet te veel waarde aan moet hechten.
    Jan boft maar met zo'n mooie vrouw als Trudy! ;-)

    Liefs Petr@
    x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een weg volklaprozen is een mooie weg.
    mijn voorspelling die in Turkije is gedaan is niet uitgekomen, ach ja het is niet anders. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klaproos toch, Hanny weet nog helemaal niets van Trudy.......
    Ze zou dit niet fijn vinden en dan kijk ik geen koffiedik.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  8. We zouden meer moeten klaprooslezen... volgens mij werkt dat wel.
    Hai Dien, dankje voor je bezoekje! Lucia is zéker welkom, het wordt langzamerhand wel een drukke huishouding hier maar het is gezellig.
    Ah ja, en Twente bevalt me heel goed, mooi afwisselend kleinschalig landschap, met van die kronkelbeekjes en -weggetjes en bosjes, eigenlijk een
    perfect wandelgebied ! En nu dus prachtig opbloeiend hè. Dat was echt een tochtje dat me goed deed. En we hebben de foto's nog :)
    Liefs! Clemens. ☼

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hou heel veel van turkse koffie, ik heb hier zelfs een speciaal molentje om de koffie extra fijn te malen, maar koffie dik kijken dat is niks voor mij;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Koffiedik kijken is niets voor mij, ook koffie met drab niet.
    Geef mij maar gewone, welke je tot de laatste druppel kunt drinken.
    Mooie dag vandaag meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goede morgen Roos, het toekomst kijken verhindert het genieten van de dag van vandaag.
    Ik zou niet graag alles weten wat er gaat komen, de verrassing van veel vreugden is dan weg
    en over alle ellende die komen gaat zit je dan ook nog veel te lang te tobben.
    Geniet van vandaag, gister is geschiedenis, en wie weet of morgen nog komt.
    Ik wens je een heerlijke woensdag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ooo, dit is koffiedik kijken... ik dacht dat het een pannenkoek voor bij de koffie was *wink, big smile*
    Zo te zien komen hier geen voorspellingen aan te pas, jouw knappe reportage toont gelukkige mensen en het is welhaast zeker dat ze hun hele leven lang gelukkig met elkaar zullen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mogguh Dien,
    Tja, net als met religie heb ik ook niets met waarzeggerij. Het is onmogelijk de toekomst te voorspellen behalve de voorspelbare zaken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha en heb je niet eens laten koffiedik kijken in je eigen potje? Of was er teveel werk aan hahahaha :-D
    Laten we het je rozenbottelwatertje of wat was het ook al weer, maar voorspellen, lijkt me een betere uitkomst te zijn.
    Mooi hoe je de dingen weer prachtig aan mekaar breit.
    Geniet van een fijne lentedag Roosje!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik kijk niet verder dan vandaag, en dat ziet er met een stralend zonnetje en hier en daar een wit wolkenplukje goed uit. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Vaak kun je beter de toekomst niet weten. Het komt zoals het komt en daar moet je het mee doen.
    Die koffieprut ziet er niet al te vrolijk uit ???!! Het is een leuke traditie net te doen alsof. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ha die Klappert!

    ja!
    Toen ik eens in Turkije was heb ik ook mijn koffiedik laten lezen.
    Ach gotogotogot...
    Ik kreeg nog een tweeling!!
    En ik was al over de 40!

    Is gelukkig niet uitgekomen!

    Goed verhaal.
    Moooie fotoos!
    Dikke kus...

    Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  18. ik kijk er ook wel eens in maar wat ik dan ziet,,,ach daar word een mens niet wijzer van.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Goedemiddag Dien,
    Heel interessant om te weten hoe verder loopt met toekomst. Jullie zitten echt aandachtig naar te luisteren. Dat kun je op de foto's heel goed zien.
    Maar ik wel liever niet weten. Ik vind zo best. Iedereen moet wel zelf weten. Mooie foto's heb je gemaakt Dien.
    Fijne dag verder.
    Groetjes Jacqueline.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Leuk, dat `het` nog bestaat het koffiedik kijken....hier is het moeilijker met al die senseopads en Nes.cups :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. gelukkig kennen we de toekomst niet...

    koffiedik kijken, ik wist niet dat dit nog bestond

    in iedere geval, het is geen zuivere koffie

    BeantwoordenVerwijderen
  22. ik drink gewoon erg graag koffie,
    meer zoek ik er niet achter
    ik neem het leven gewoon zoals het komt

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik gebruik die uitdrukking wekelijks op mijn werk, terwijl ik niet eens wist waar dat vandaan kwam. Heel leerzaam, Dien, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik kan ook een soort koffiedik kijken, als ik de bodem van mijn koppie zie weet ik dat meestal niet lang duurt........

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Soms zou het zo verdomde handig zijn als je even een (leeg bruine bonen)blik in de toekomst kon werpen. Al zou slechts een klein vraagje beantwoordt worden, maar ja, dan zou het het echte leven niet meer zijn. We gaan maar gewoon door zoals onze levensweg zich aandient. En af en toe slaan we ff een zijweggetje in :D
    Ik wens de geliefden veel geluk toe!
    En jou ook ;-)
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hmmmm.... zou soms wel fijn zijn om aan de hand van je dagelijkse kopje troost ook te weten wat de dag verder zal brengen hihi.....
    Maar soms is het ook niet nodig om van te voren iets te weten. Leuk blijft het echter wel ;-)

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik houd het bij het drinken er van. Santé!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Kijk eens naar www.koffiediklezen.nl en dan naar het gastenboek.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥