One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












22-11-2020

23.11. De overkant

 



Stef Bos - Overkant





 De grote spinnende watertor Hydrophilus piceus 
is een kever uit de familie spinnende waterkevers  
De kever wordt tot bijna 5 centimeter lang
 en is een van de grootste in het water levende kevers van België en Nederland.

Daar  lag  het  beestje  dan ....
dood... tsssss  jammer hé.....







stinkende kortschildkever cypus olens





De stinkende kortschildkever komt regelmatig voor in tuinen vanwege de vele schuilplaatsen. 
Veel mensen kennen dit dier dan ook als het vuilnisbakmonster
 dat tevoorschijn komt als de vuilnisbak of minicontainer wordt verplaatst, 
en vervaarlijk met de staart omhoog steekt.  ja  dúhhhhh






Het is echter niet de staart die te vermijden valt maar de stevige bovenkaken (mandibels)

 waarmee een pijnlijke beet gegeven kan worden.


de stinkende kortschildkever

 is vanwege de eigenschappen in sommige streken waar ze voorkomen onderdeel geworden van diverse mythen. 

Zo wordt de kever in verband gebracht met de duivel; 

de Engelstalige naam is de Devil's coach horse beetle, 

ook werd er gedacht dat Magere Hein

 een kever van deze soort in zijn zeis had verwerkt 

om zo de krachten over te nemen en efficiënter in het doden te worden.



Hélaas.....

ook  dit  beestje..... was naar de overkant vertrokken....


jammer hoor...


We hebben ze een  staatsbegrafenis  gegeven...



💜








23 opmerkingen:

  1. Ook die beestjes hebben niet het eeuwige leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi gefotografeerd dat beestje. Het doet me aan een scorpioen denken met die staart.
    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zijn die vreemde kruipers toch mooi. Prachtige tekst van Stef Bos.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha gekkerd! Een staatsbegrafenis...
    Maar toch mooi, dat ook deze creepies een mooie begrafenis krijgen...
    Met zo'n mooi muziekje van Stef Bos erbij...
    En die tekst... ik krijg er kippevel van! Echt te gek.

    Dagdag!
    Geniet maar weer heerlijk van deze dag... 💜

    Xxx, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Steeds prachtige songs, geweldige foto's en bovendien zoveel natuurwijsheid. Jij bent toch echt een krak!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige tekst van Stef Bos.

    Een waardig afscheid.

    Heb een fijne dag.

    xxx Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede morgen Roos, heb je bij de begrafenis ook gepaste muziek gedraaid, of tenminste zelf de 'mars de funèbre' geneuried? Je hebt er in ieder geval wel een mooie foto van gemaakt. Ik wens je een fijne maandag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. als ze dan maar eindigen als eten voor andere beesten.

    Love As always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goh, beide beestjes kende ik niet Dien, een staatsbegrafenis is toch wel eervol hè?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. magere hein kwam hem halen
    goh een staatsbegrafenis, dat doet me denken aan de kindertijd toen we dode vlinders in een kistje te grave droegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ben Jij toch lief voor dieren en ze door de staat laten begraven Héél graaf !

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier hebben we ook een overkant, maar daar wil niemand van hier wonen :) Die kever mag er zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. ja een staatsbegrafenis is ook niet alles maar in dit geval denk ik dat hij in het dierenrijk nog veel kan betekenen

    BeantwoordenVerwijderen
  14. En deze prachtige beestjes tref jij weer voor je camera
    Top, weer wat van de biologie geleerd, bedankt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een wonderlijk beestje die stinkende kortschildkever, ik heb hem hier nog nooit gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Een staatsbegrafenis......

    Die mogen ze van mij hebben Roos

    zelf zit ik er niet op te wachten

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die laatste kever heb ik nog nooit gezien...
    Maar je eerste mistige foto... Daar wordt ik blij van !

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie woorden van Stef Bos. Hij schrijft ook alleen maar mooie woorden (-:
    Deze kever heb ik nog nooit gezien. Haha, een staatsbegrafenis. Toch wel de laatste eer bewezen, hè?
    Toch wel bijzonder om een dode te vinden. Nu kunnen wij hem/haar in alle rust bekijken. Op ons dode...eh...kevertje.
    Dikke liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Oke dan, twee soorten die ik nog nooit heb omtnoet of gezien, tot nu, via jouw schitterende foto's.

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  20. vieze beestjes zijn het, maar eigenlijk zijn ze weer zo mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik was me niet bewust van het bestaan van de stinkende kortschildkever.
    Ik ga voor de eerste foto in deze serie. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥