One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












31-05-2020

31.05. De mislukte fee








*KLIK*
Fairy Tail Theme - Taylor Davis
Openen in nieuw venster en klein maken


-


De mislukte fee
Er was er 's een moeder-fee.
En had ze kindertjes? Ja, twee.
Twee kleine feeënkindertjes
met vleugeltjes als vlindertjes.
Ze waren beiden mooi en slank,
maar 't ene kind was lelieblank,
zoals de feetjes wezen moeten
en 't andere kind zat vol met sproeten.
De moeder was heel erg ontdaan.
Ze waste 't kind met levertraan,
met katjesdauw, met tijgermelk,
ze doopte 't in een bloemenkelk,
maar 't hielp geen steek, o nee, o nee,
het was en bleef een sproetenfee.
M'n dochter, zei de moeder toen,
nu kan ik niets meer aan je doen.
Je bent als fee (zacht uitgedrukt)
volledig en totaal mislukt.
Ga naar de koning Barrebijt
en zeg daar: Uwe Majesteit,
m'n moeder doet de groeten.
Ik ben een fee met sproeten.
Wellicht neemt koning Barrebijt
je dan in dienst als keukenmeid.
Die man heeft altijd wel ideeën
voor min of meer mislukte feeën.
Het feetje ging direct op weg.
Het sliep 's nachts in de rozenheg
en 't prevelde de hele tijd:
O Sire, Uwe Majesteit,
m'n moeder doet de groeten.
Ik ben een fee met sproeten.
En toen ze aankwam in de stad
stond ze te trillen als een blad.
De koning opende de deur
en zei: Gedag, waar komt u veur?
En wit van zenuwachtigheid
zei 't feetje: Uwe Majesteit,
m'n moeder doet de groeten.
Ik ben een spree met foeten.
Wel, sprak de koning heel beleefd,
ik zie wel dat u voeten heeft,
maar u bent, op mijn oude dag,
de eerste spree die ik ooit zag.
Toen heeft hij dadelijk gebeld
en 't hele hof kwam aangesneld.
De koning zei: Dit is een spree.
Iets héél bijzonders. Geef haar thee
en geef haar koek. En geef haar ijs.
Ze blijft hier wonen in 't paleis.
Nu woont het feetje al een tijd
aan 't hof van koning Barrebijt
en niet als keukenmeid, o nee!
Ze is benoemd tot opperspree.
Ze heeft een gouden slaapsalet
en gouden muiltjes voor haar bed.
En alle heren aan het hof
die knielen voor haar in het stof.
Waaruit een ieder weer kan lezen
dat men als fee mislukt kan wezen
maar heel geslaagd kan zijn als spree.
Dit stemt ons dankbaar en tevree.


Annie MG Schmidt


voor mij is iedereen gelukt
de een ,een beetje meer dan de andere

xxx




19 opmerkingen:

  1. Een prachtig en aandoenlijk sprookje van Annie.
    Voor mijn zijn sproetjes juist erg leuk om te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Dien,
    ik ken het sprookje niet
    leuk om te lezen Annie MG Schmidt
    wie kent haar niet.
    ook mooi het beeldje.

    Wens je mooie dagen.
    Pinkster groetjes
    Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
  3. zo mooi het beeld met bloemetje
    van zo'n verhaaltje kunnen de Amerikanen o.a. nog veel leren
    een heel wijs sprookje die eigenlijk echt zou moeten zijn

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een schitterend verhaaltje van Annie. En wat jammer dat de meeste sprookjes bedrog zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede morgen Roos, ik ben altijd gecharmeerd geweest van de versjes en verhaaltje van Annie M.G. Toen mijn kinderen klein waren en 's avonds niet meer de aandacht voor een heel verhaal op konden brengen, las ik ze altijd gedichtjes van Annie voor, als ze naar bed gingen. Later werden het korte verhaaltjes (ook van haar) en nog later mochten ze nog een half uurtje zelf in bed lezen, uit een boek dat ze zelf uit mochten zoeken, ik vond lezen altijd erg belangrijk voor kinderen.. Zelf ben ik vaak voorgelezen uit : "Het schaap Veronica" zo leerde ik haar werk al vroeg kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Klaproosje.

    Super versje en iedereen mag er zijn.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is er toch veel dat we niet weten Heel mooi toch

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi verhaal van Annie. Iedereen heeft wel iets waar een hoek af is.
    Geniet van deze mooie pinksterdagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat zou een mens zijn zonder sprookjes, dromen,fantasie ??

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een mooi verhaal. Maar ja, Annie M.G. had nu eenmaal een heerlijke verteltrant.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Iedereen heeft mooie kanten..

    Love As Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Annie MG Schmidt, wie kent haar niet. Zo knap als je zulke verhalen kunt verzinnen.
    Mooie bijpassende foto.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Fairy Tail Theme - Taylor Davis is een mooi nummer.
    De mislukte fee, echt helemaal Annie MG Schmidt.
    Maar een mislukte fee is ook een fee. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik merk het verschil wel, zit altijd veel rommel in het filter.

      Verwijderen
  14. Annie MG Schmidt.. tuurlijk! Ik heb het grote boek waar alles bijna in staat, en nog altijd, heb ik nog langer niet alles gelezen! Het is zoveel, en jij pakte er net eentje uit, die ik nog niet ken ;-)

    Prachtig in combi met deze ene foto! En ja, de meesten zijn heel goed gelukt!
    Uitzonderingen blijven bestaan, zo hier en daar. ;-)

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Leve Annie M.G.! Wat was er van ons terechtgekomen zonder haar woorden en versjes?
    Zoals "Doe nooit wat je moeder zegt, dan kom je misschien nog goed terecht." Dat wil toch ieder kind horen.
    Jij hebt er weer een pareltjes voor ons uitgepakt. En die foto van je kunstwerkje...BEELDschoon. Goed dat je het gekocht hebt! Ik hoop dat als je naar dat beeldje kijkt, elke keer je mondhoeken omhoog krullen (-:
    Dag liefie ♥♥♥

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heerlijk toch die Annie! Wat een wijsheid.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥