One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












10-01-2016

10.01.Tranen voor de Mariapeel








*Kom met me mee naar de Peel,Klik *

Met foto's uit de Mariapeel
Openen in nieuw venster en klein maken




Over Staatsbosbeheer
Beter beschermen,
meer beleven,
duurzaam benutten en natuur en mens met elkaar verbinden.
Daar zetten wij ons met passie voor in.


​Zo lees ik vandaag op de website van staatsbosbeheer​,
Mijn maag keerde zich om,
vandaag na het zien van de ravage die Staatbosbeheer
weer aan het aanrichten is,
zorgvuldig gaan zij te werk?
Helemaal niet waar,

een rampgebied,
dat is op z'n zachtst gezegd de Mariapeel geworden,

De Mariapeel wordt verkracht door Staatsbosbeheer,

een hoop ellende hebben ze gebracht,
grote gaten in de grond,
vernielde hei, gekapte bomen,
her en der neergesmeten als oud vuil,
landschapsbeleid???

mijn neus :-(
dat is een mooier heuvellandschap als wat er nu in de peel te zien is,

verminking alom,
geen vogel voelt zich nog geroepen om hier een nest te maken,
immers alle nestgelegenheid wordt bruut en zonder pardon uit de grond gerukt,
met machines die brakend hun diesel uitkotsen over de peel,
Mooiste stukske van Nederland:-(

vergeet het,
op deze manier is het zó onaantrekkelijk gemaakt,
dat er niemand meer wil komen,
of is dat misschien de bedoeling van Staatsbosbeheer,
dan hoeven ze niet meer transparant te zijn,
en kunnen daar vernielen wat ze willen geen haan die er naar kraait,




het gif spuit uit m'n poriën als ik aan staatbosbeheer denk,

zelden zag ik grotere misdadigers dan jullie,
zoveel leven wat je op je naam hebt,

elk diertje, elk plantje,
elk nog niet uitgekomen eitje, elke verdreven vogel en elke platgereden slang,

ik hou jullie ervoor verantwoordelijk,

de natuur heeft geen stem,
de dieren hebben geen stem,
en daarom moeten wij mensen het opnemen
voor een kwetsbaar stuk land,
staatbosbeheer handen af van onze peel,

citaat:
"Natuur waarmee je je verbonden voelt.
Daar maakt Staatsbosbeheer zich sterk voor.
Een Nederland waar we natuur en landschap koesteren,
maar waar ook plaats is voor beleven en benutten.
Het zit in onze natuur."




dát schrijft Staatsbosbeheer,
maar is klinkklare onzin...
ik voel me nóg meer verbonden met wat jullie doen met "mijn natuur"
ik weet hoe het voelt om verkracht te worden,
en ik weet hóe de peel zich nu voelt,
Vies klein en smerig,
machteloos,
kapot gemaakt door een organisatie die zich boven de gewone mens stelt,





Vertrapt ze met een arrogante blik,

"vraag ons "de mensen wat we willen met de peel,
ik wil wedden dat 99% zegt laat 'm zoals hij is,
hij is mooi zoals hij is,
nee prachtig,


waarom gaan jullie een beeld schetsen van iets wat wij niet willen,
waarom drijven jullie je zin door,

"waarom" ..... zoveel vragen,
en geen antwoord, alleen stinkende bulderende machines,





Staatsbosbeheer...
stop voor het te laat is,
"Handen af van onze peel "

Maak hier je ongenoegen kenbaar
en we máken die vuist "samen"

Dank jullie wel voor je hulp.

xxx







61 opmerkingen:

  1. Hoi Klappertje, ik vind het zo triest dat dit gebeurt! Petje af voor jou dat je dit laat zien (op de door jou bekende mooie manier)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klapper.. wat erg. Dat ziet er toch niet natuurlijk uit. Kunnen ze niet gewoon te werk gaan .Ik kan me voorstellen dat ze iets aan onderhoud willen doen, maar dit is gewoon als een olifant door een porseleinenkast lopen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geen woorden voor Dien, wat verschrikkelijk toch... xx

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben geen expert in natuurbeheer, maar volgens mij laat je gewoon de natuur zijn gang en alles komt goed.
    Maar men pretendeert de natuur zijn gang te laten gaan, dus de vraag wat doen we/ze daar dan nog.....
    En niet alleen de Peel waar ze huis houden, maar op veel meer plekken, is het niet de natuur die zijn gang gaat, maar Staatsbosbeheer.....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, de natuur houdt zichzelf op orde. Daar blijf je gewoon vanaf. Wil je wat met bomen en zo doen gaan ze maar in een park wat snoeien.

      Verwijderen
  5. Ik vind het heel, heel erg dat dit is gebeurd,dat duurt jaren voor dat zo iets vreselijks zich weer hersteld.
    Ik begrijp staatsbosbeheer echt niet om zo een ravage aan te richten, je zou denken dat die mensen er verstand van hebben maar wat ik bij jou lees hebben ze dat duidelijk niet.
    lieve groet
    lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarschijnlijk is er toch een goede reden voor Klapper. Misschien eens informeren bij staats bosbeheer.
    Wij hebben hier iets dergelijks meegemaakt in het veen. Uiteindelijk is nu iedereen blij met het resultaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nou nee mus, de reden die Staatsbosbeheer geeft is een waardeloze, met dit wat ze nu doen is niemand blij, ook niet in de toekomst, :-(
      ze verminken een gebied, dat kunnen ze nooit meer goedmaken:-(

      Verwijderen
  7. Wat erg dat er gebeurt is met deze bos en natuur. Het is niet te geloven dat natuur verpest is. Waarom Waarom!!!!Maar ik heb het gehoord dat ook bezuiniging bij staarbosbeheer. Dat ook niks aan doet. Vreselijk aan worden. Je foto's toen had is natuur weg. Wat zonde!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat erg Dien dat er zo slecht omgegaan wordt met je geliefde Peel
    t was altijd zo genieten van je foto's van dit gebied
    k dacht eerst ook als Mus, dat er een reden voor is en het goed zal komen, maar niet dus
    k hoop dat ze naar het protest willen luisteren en er iets aan doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je hebt zoooo gelijk! Maar je kunt ze niet stoppen. SBB noemt zoiets het cultiveren van natuur. Maar waarom laat men de natuur niet zijn gang gaan? Dat cultiveren betekent hekjes, draaipoortjes en andere onzin. Daarnaast kost het ook nog eens bakken met geld. SBB kan zich beter bezighouden met de verloedering van de natuur door zwerfafval, illegale stortingen e.d.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Je schijft zo mooie "de natuur en dieren hebben geen stem" en dat is inderdaad zo, de mens heeft wel een stem
    maar niemand luistert er naar

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Soms kunnen we alleen schreien (stil van binnen)
    maar jij laat je bulderend horen, GOED ZO, Dien.
    Schreeuw het uit, heel misschien luistert er iemand.

    warme knuffel
    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hier is ook een kaalslag geweest hier in het bos. Schrok me een hoedje Nu ziet het er weer prachtig uit!
    We zijn dit niet gewend van jouw mooie foto's van de Peel.
    Misschien kun je er achterkomen wat de bedoeling is en zijn het geen vernielingen geweest.
    Hier zie ik ook dingen wat ik niet snap. bv. windmolens in een natuurgebied plaatsten grrr. $#@#$Protesten genoeg maar nog geen resultaat HELAAS
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja, maak je niet zo druk, of wel natuurlijk, net wat je wilt, maar dit is gewoon politiek.
    Is links aan zet, dan is dat goed, en nu is rechts aan zet, en die maakt kapot. Zo gaat dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. maar, waarom doen ze dat? wat is hun bedoeling?
    Dit is toch zinloos?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Op deze manier is het echt zinloos, en voor niemand goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goede morgen Roos, ik vrees dat er weinig aan te doen zal zijn,
    maar proberen kan altijd. Hier een eiland verder op, op de kop
    van Schouwen, is ook een kaalslag aan de gang, daar worden meer dan
    4000 bomen gerooid om "een natuurlijke overgang tussen duin en
    bos te maken" Ja de natuur kan dat natuurlijk niet regelen, zo'n
    natuurlijke overgang.
    Ze verkopen het hout dus dat zal vast wel wat opbrengen, dus ik
    vrees dat er toch weer geld als reden is voor dit rooien.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dag lief Klappertje,

    goed blog!
    Potverdikkeme, wat een vuile stinkers!

    STAATSBOSBEHEER HANDEN AF VAN DE MARIAPEEL.

    Ik word er met jou heel kwaad om.
    Bah, wat respectloos.

    En wat DOM !!!En wat DOM !!!En wat DOM !!!En wat DOM !!!En wat DOM !!!En wat DOM !!!

    Ik ben BOOS!


    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat erg Dien, het is om te huilen!
    Ik snap niet waarom ze dat doen?
    Alles moet kapot tegenwoordig, lijkt wel.
    Ik hoop dat het nog gestopt kan worden.

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja, dat probleem hadden wij ook hier in de duinen...vreselijke vernielingen dachten we en het is toch OOK goedgekomen. Hopelijk bij jullie ook !

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Mogguh Dien,

    Ik voel met je mee. Hier doen ze het zelfde. Ook natuurmonumenten. Kopen wat op. Verprutsen het, en maken het sowieso ontoegankelijk doormiddel van een groot hek.
    Natuur is natuur. Daar ga je niet tekeer maar laat je de natuur zijn loop gaan. Hier hebben ze pas een heel gebied verkracht. Een gebied waar ik vaak kwam. En graag. Verpest door een paar mannen met werkpakken maar de ballen verstand van wat ze doen.
    Triest is het.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb er niks aan toe te voegen Dien, je hebt gelijk....triest..triest..diep triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zo erg om zoiets moois vernield of verloederd te zien worden. Wat zal er op de duur nog overschieten voor onze kinderen en kleinkinderen. Gelijk heb je meer dan voldoende om je daar tegen af te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat is dit triest, en waarom doen ze dit om het zo te verwaarlozen dit is toch niet nodig

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Het lijkt wel of er een bom is gevallen, verschrikkelijke puinhoop maakt men er van.
    Men weet het altijd mooi te vertolken in de mededelingen, maar de praktijk is wel iets anders dan mooi. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik leef helemaal met je mee. Dit lijkt me wanbeleid. Wat is hier de achterliggende gedachte achter oftewel wat is hun beleid?

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hier in de omgeving zijn er ook natuurgebieden waarbij ze dit beleid volgen. Op sommige plekken schijnen ze het te doen om de natuur te bevorderen en jong te houden. Al zijn er ook plaatsen waar ze de natuur op hun natuurlijke beloop laten, nadat ze eerst een hele reeks bomen hebben gekapt. Soms zit er namelijk wel degelijk een plan achter. De oorspronkelijke beplanting weer de kans geven, voordat de bomen de overhand nemen.
    Echter is dat het beleid wat ze hier voeren, het beleid in de Peel ken ik niet. al lijkt het me wel wat drastisch.
    groetjes Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik voel me verraden door Staatsbosbeheer. In plaats van ons restje natuur te koesteren, helpen ze het naar de gallemiezen. En dan onder het mom van verbeteren. Het is te triest voor woorden! Ik heb ze geschreven maar tot op de dag van vandaag NIETS gehoord.
    Dikke pakkerd, Klapper!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Goede morgen Roos, ik heb niets toe te voegen vandaag,
    dus ik wens je alleen maar een fijne dinsdag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ik deel met jou hetzelfde gevoel over het bos'beheer' en over dat van de gehele natuur in het bijzonder. Je hebt gelijk: Moedertje Aarde heeft zelf geen stem, dus is het aan ons, weldenkende mensen, om de eigen stem te laten horen en protest aan te tekenen tegen wat een catastrofale ingrepen die men overal ter wereld verricht en niet alleen in de Peel...

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Môgge Dienpie!

    Staatsbosbeheer heeft van mij een boze mail ontvangen.
    Laten ze hun borst maar nat maken, de achterlijke burokraten! Bah!

    Dagdag...
    X, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Homo sapiens

    Gij, domme mens, gij homo sapiens,
    gij die al eeuwenlang met alle geweld
    uzelf ongegeneerd boven alles stelt.
    Gij, wier hoogmoed ik verwens.

    Wie zijt gij mens, die oorlogen voert,
    die onze planeet respectloos verpest
    en natuur verwoest die ons nog rest.
    Gij mens, nimmer door deemoed beroerd.

    Misschien zult gij er ooit in slagen
    en wordt alles veiliger hier op aard
    als gij u als de dieren gaat gedragen.

    Wat u dan waarschijnlijk zorgen baart
    is dat ge wellicht horens moet dragen,
    of misschien erger nog..., een staart.
    © Frans Vanhove

    ... zo is het toch hé Klappertje?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Oei Dientje en dat was zo'n mooi gebied! Dat is erg hé bosbeheer. Ik heb de indruk dat er weinig mensen zijn die dat echt beheren. Vreselijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Waarom moet dit nu, ongelooflijk wat een puinhoop maken ze er van Dien.
    Kan goed begrijpen als je daar al jaren woont en gewend bent aan hoe het was dat dit een verschrikking is.

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Amai.... dit is toch heel erg zeg!
    De Peel is dan de Peel niet meer, maar ook andere stukken natuur zijn ze bezig met deze soort ravages aan te richten.
    Soms doen ze het met een reden zodat er weer nieuwe aanplant kan komen maar ik zou niet weten of dit nu met een reden gebeurd.
    Ik vind het wel heel erg triest om te zien. Heb je ze al gevraagd waarom ze dit zo rigoureus aan het "maaien" zijn?
    Ik hoop dat ze ene goede reden hebben maar ik zie eht wel somber in :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Goede morgen Roos, tja ik vrees dat
    we straks alleen maar kunnen zeggen
    "Gelukkig hebben we de foto's nog"
    Jouw foto's bedoel ik daarmee, waardoor
    je ons met veel liefde de Peel liet zien
    voordat er kaalslag kwam.
    Ik wens je een prettige donderdag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Goede morgen lieve Klapper. Je hebt gelijk hoor in je reactie bij mij en misschien moet je wel om begrepen te worden met HOOFDLETTERS of drukletters schrijven *wink, big smile*

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Bonjour chérie!

    heb jij al antwoord gekregen van SBB?
    En wordt het niet eens tijd voor een actiegroep en spandoeken?
    Ik vind de term "Handen af van de Mariapeel" sterk!

    Dus, why not?

    Liefs van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Ik heb geprobeerd op de site van SBB meer info te vinden, maar dat vind ik niet.
    'k Moet toch kunnen aannemen dat 'men' niet zomaar alles zondermeer kapot maakt?
    Heb je al geprobeerd om bv Hart voor Nederland te interesseren voor dit gebeuren?
    Gezien de naam van het programma moet dit hen ook aan het hart gaan! Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Hier gebeurt hetzelfde met een uitleg van die "supermensen" onbegrijpelijk dat dit kan !! grts

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Tranen in overvloed Dien,.......er word niet geluisterd.
    Je voelt je machteloos,ze spreken een heel andere taal
    een woorje kennen ze daar heel goed........... vernielen!
    groetjes Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  41. als ik het goed heb verjaar je vandaag.
    Van harte gefeliciteerd, Dien!
    De Peel gered zien zou een fantastisch cadeau voor je zijn... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Goede morgen Roos, ik wist het niet maar
    Billy denkt dat je jarig bent, dus hierbij
    heel hartelijk gefeliciteerd, maak er een
    geweldige dag van meis.
    Een stevige knuffel vanuit een winderig Zeeland
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Je piept er niet over op je blog maar veel van je trouwe volgers én lieve vrienden zijn het niet vergeten:

    Het lijkt misschien wel dom
    als verjaardagscadeau
    een gom.
    Maar als je heel goed wrijft
    verdwijnt elke rimpel
    van je lijf
    © dichterbij

    *wink, big smile*

    Supercalifragilisticexpialidocious!
    Even though the sound of it
    Is something quite atrocious
    If you say it loud enough
    You'll always sound precocious
    Supercalifragilisticexpialidocious!
    Um diddle diddle diddle um diddle day
    Um diddle diddle diddle um diddle day!
    © Mary Popins

    PROFICIAT meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  44. In deze harde tijden worden gewone woorden van kant geschoven, het doet niemand kwaad.
    Er moet actie komen, luid protest, schakel groene partijen in, jeugdbewegingen, steeds meer en frequenter, spandoeken, affiches, advertenties,zoveel protest en lawaai tot dat de 'grote' kranten het horen...
    Als die kranten de oren spitsen, als die "nieuws" ruiken, dan maak je een kans dat deze toestanden bekend worden bij een groter publiek, het moet zijn zoals een kleine sneeuwbal die hoog boven in de bergen naar beneden rolt, steeds groter worden, groeiend...
    Zo ook moet protest zijn ! Altijd groter en luider ! Tot de machthebbers wel iets moeten ondernemen.
    Hulp nodig ?

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Voor mijn lieve vriendinneke:

    Twee violen en een trommel en een fluit,
    want Dienie die is jarig en de vlaggen hangen uit!

    Ei, ei, ei, en we zijn zo blij,
    want Dienie die is jarig en dat vieren wij!

    (⁀‵⁀) ✫ ✫ ✫.
    `⋎´✫¸.•°*”˜˜”*°•✫♫♪
    ♫♪..✫¸.•°*”˜˜”*°•.✫ ♫♪ Happy B-Day ✫♫♪ ¸.•°*”˜˜”*°Happy B-day to you✫°•.✫♫♪ De jaren komen en jaren gaan maar…
    op deze datum staat jouw naam ❤`• ♬ ♪♨ -нαρρy вιrτнdαy!-♪ ♥ ♫ ♪ ❤ ◦˚˚°◦♡ Wishing U All The ßest♡ ◦˚˚°◦♫♪


    Ei, ei!

    Dikke pakkerd van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Zo te zien ben jij vandaag jarig. ‘°ºø•❤•.¸✿¸.•❤•.❀•.Gefeliciteerd met je verjaardag.•❀.•❤•.¸✿¸.•❤•øº°‘
    Ik wens jou veel plezier. Feestje bouwen in de weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Proficiat Klaproos, of is Dien jarig? Ik ga voor het gemiddelde, dan ben je nog lekker jong, toch??
    Maak er een mooie dag of weekend van en geniet. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Ook hier nog even van harte proficiat, fijne dag en op naar een mooi weekend...!!

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Dien, ik bak er weer niks van kwa verjaardagsaandacht en felicitatie. Toch vind ik het belangrijk! Dus hartelijk gefeliciteerd! Dat de zon maar een dagje speciaal voor jou mag schijnen. ☼
    En wat de Peel betreft, dat is een vurig betoog, petje af daarvoor. Ik ben het er mee eens, als De Peel nu mooi is en levensvatbaar en alles, is het goed hem zo te houden. Maar wat is dan de bedoeling van dat "werk" op het moment? Weten we dat? Zou het ook zo kunnen zijn dat er iets moet gebeuren om het zo te houden? Bv bomen die ziek zijn? Ik weet er iets te weinig van, zucht... Maar ik steun.
    Groeten uit het bijna nog mooiere Twente!

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Goede morgen Roos, alweer een zaterdag om te
    genieten, de storm is wat gaan liggen dus
    Ik ga vandaag naar buiten toe, even naar de
    zee, kijken of die nog wat op het strand heeft
    achtergelaten.
    Ik wens je een heerlijk weekend toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Gefeliciteerd Dien,
    ben je al boven water
    wens je een goed weekend
    lieve groet
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Goede morgen Roos, een fijne zondag gewenst,
    je kunt heerlijk met je jongens naar buiten
    en genieten van het heldere winterweer.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Winter in de Peel... altijd mooi! Dus... lekker naar buiten en genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Dank je Dien! Zo is het, ik was blij dat ik op een dag ontdekte dat ik andere dingen aan en in mijn hoofd had. Wat was het en interessant weekend he kwa weer? Ik ben net als durf ik te wedden iedereen hier, heel benieuwd of je nog buiten bent geweest :) Zonder druk hè; maar we zien je gewoon lekker banjeren door de sneeuw.
    Liefs en een goed begin van de week!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Goede morgen Roos, een fijne maandag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  56. Ik vraag me af wat de argumenten van Staatsbosbeheer zijn. Je mag verwachten dat daar
    mensen werken met hart voor de natuur. Jij pleegt hier een enorme hartekreet en dat is
    te begrijpen. Ook dat je daar veel positieve reacties op krijgt. Maar het zou prettig
    zijn hier ook wat inhoudelijke info te krijgen. Wat zijn de voors, wat zijn de tegens,
    kortom: waar gaat het precies over. Dat mis ik in dit stukje, met alle begrip voor je boosheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. http://www.joris-vervuurt.com/andre/website/behoudnatuurlijkhelenaveen.html

      een blog verder vind je de antwoorden Plato, op de link klikken,

      Verwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥