One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












05-04-2019

06.04. Titeren








*KLIK*
Sade - No Ordinary Love
Openen in nieuw venster en klein maken




Morgen ga ik mijn hartjes laten titeren..




Titeren is het bepalen van aanwezige antistoffen in het bloed.
Aan de hand van de gevonden waardes
kan de aanwezige bescherming in een mens of dier worden afgelezen
en daar kan dan op gehandeld worden door,
indien de waardes dat aangeven, te vaccineren.


Het bepalen van de titerwaarde is niet nieuw,
we kennen het van het titeren op Rabies.

Maar er zijn meer entingen waarvan middels een titerbepaling kan worden vastgesteld
of er nog voldoende antistoffen aanwezig zijn in het bloed;
ook de antistoffen tegen Distemper (Hondenziekte),
Hepatitis en Parvo kunnen zo worden vastgesteld.


Wat is het en hoe werkt het precies?

Titeren betekent simpelweg
dat er wordt gekeken of er antistoffen voor specifieke ziektes aanwezig zijn in het bloed.
Zijn die antistoffen aanwezig,
dan is er geen reden tot enting over te gaan.


Als het lichaam geen antistoffen heeft en er wordt een enting gegeven,
dan maakt het lichaam antistoffen aan,
net als bij een werkelijke besmetting van de ziekte.
Er worden als het ware gecontroleerd antistoffen aangemaakt door een infectie na te bootsen.
Raakt het dier nu werkelijk besmet met het virus in kwestie,
dan “herkent” het lichaam het aanvallende virus en wordt het direct onschadelijk gemaakt.

Mooi dat dat kan hé,
een druppel bloed zegt het allemaal :-)

Onnodig enten hoeft dan niet

Fijn weekend gewenst webbies


xxx







17 opmerkingen:

  1. Niet iedereen heeft dat er voor over, maar het is wel belangrijk dat ze antistoffen hebben. Maar jij bent wel zuinig op je mannen.

    Love As Always
    Di mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lieve foto's .De manier van bloedonderzoek is mij geheel onbekend moet ik zeggen .Maar mooi als onnodig inenten dan niet hoeft
    Fijn weekend ,Elisabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik had nog nooit van titeren gehoord, weer wat geleerd.
    Voor mens en dier is het goed om te doen. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Dinny,

    Nog nooit van Titeren gehoord, het is mooi dat dit kan.
    En wat zijn het toch een heerlijke honden.
    Ze hebben mijn hart ook gestollen. :-)

    Nog een fijn weekend, Erica

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Titeren kende ik niet, maar weer wat bijgeleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Klaproosje.

    Wat goed dat dit kan.
    Nog nooit van gehoord.
    Goed dat je dit doet, mooie foto's had je gemaakt.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goede morgen Klappertje en een fijn weekend gewenst.
    Hopelijk is de uitslag positief en zijn je lievelingen kerngezond!
    Schitterende fotobewerkingen maakte je van hen!

    OT: om op je vraag te antwoorden, nee ik zou het niet nog eens willen overdoen hoe heerlijk en vol mijn leven ook was.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede morgen Roos, wat ideaal, je hoeft je hond dus nooit een vaccinatie teveel te geven. Ik had nog nooit van titeren gehoord, zo heb ik weer wat bijgeleerd. Een fijne zaterdag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Van titeren had ik ook nog nooit gehoord, maar je foto's vind prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hmmmm ... mischien moet ik eens kijken of ik me kan laten titeren met het oog op de griepprik ... ;-)
    Goed weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je honden zijn echt schatjes en wat een mooie fotografie heb je ervan gemaakt. Ik kon dat woord ook niet maar zo heb ik ook weer wat bij geleerd met je uitleg. Het is wel goed dat ze dit doen. Deed dit vroeger toen mijn hond leefde ook. Geniet van je weekend en van al je schatjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Titeren was me totaal onbekend

    knappe opnames !

    fijn weekened

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Gaaf met dat hartje vignet Dien, mooi gedaan zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Er gaat hier weer een wereld voor mij open. Althans voor mij in de hondenwereld dan.
    In de mensenwereld ben ik wat beter thuis. :-) Titerbepaling ken ik uiteraard vanwege de vaccinatie voor Hepatitis. Een verplichte vaccinatie in de Zorg.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥