One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












25-04-2019

26.04. Mata Hari








*KLIK*
Mata Hari, the notorious WWI spy (1905 - 1917)
Openen in nieuw venster en klein maken




Over Mata Hari,
de exotische danseres,
deden talloze geruchten de ronde.
Zo zou zij een financier, geparenteerd aan een politicus,
die herhaaldelijk minister was geweest,
als slachtoffer hebben gehad.

Deze financier zou binnen enkele maanden
voor Mata Hari zijn vrouw en kinderen tot armoede hebben gebracht
en uiteindelijk malversaties hebben gepleegd,
waarvoor hij tien jaar gevangenisstraf kreeg.

Mata Hari stond aldus bekend als een vrouw die,
om haar spilzucht de vrije teugel te kunnen laten,
de rijken tot haar slachtoffers maakte
en die geen scrupules kende om haar ijdelheid,
haar honger naar weelde en al haar impulsen te bevredigen.

Geruchten deden de ronde
dat zij een zeer kostbare renstal met paarden had bezeten
en toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak,
deze stal verkocht had.

Omdat zij niet zou hebben gewild dat haar lievelingsrenpaard
in handen zou vallen van de vijand,
zou zij het dier,
Vischnu,
met een gouden stilet in het hart gedood hebben...

bah
Margaretha Zelle alias Mata Hari,

ineens vind ik het niet meer leuk om over je te lezen..


Hebben jullie weleens iets over haar gelezen ?


xxx







16 opmerkingen:

  1. Ik heb net nog wat over haar gelezen, maar dat was wel hierboven bij jou op de site. Verder eigenlijk niet zo....

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mata Hari is en blijft een vrouw omhuld met mist.
    Hoe meer je over haar weet, hoe minder je weet. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ot. Je verzoekje is gedraaid in de show.
      Het programma is beluisteren op de pagina “Bank’s Radio”

      Verwijderen
  3. hoi Klappertje,

    nee... eigenlijk wist ik niet veel van haar.
    ja, iets met spioneren en spannende dansfoto's, maar meer ook niet.
    Hoewel... laatst heb ik nog met Roosje heerlijk gegeten bij Mata Hari. In Mokum. Midden in de hoerenbuurt, dat dan dus weer wel...

    Dagdag...
    Dikke pakkerd van Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb er wel eens overgelezen.
    Hier op jouw blogje nu ook.
    Dat met het paard pfff...

    x Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jazeker, ik heb wel eens over haar gelezen maar ook over haar gehoord. Wij hadden vroeger een buurman die er heel veel over vertelde. Of het allemaal waar was??? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Eigenlijk best wel een raadselachtige vrouw.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb niet direct iets over haar gelezen, maar heb natuurlijk wel van haar gehoord. Haar naam is echt een begrip.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lang geleden dat ik nog iets over haar gehoord of gelezen heb tot nu dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. toch wel en het blijft een mysterieuze figuur..


    maar of al die verhalen kloppen, denk ik toch niet..

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is zeker niet de enige vrouw met nevels rondom haar ! een feit één "ollandse" he en ……………..nee ik bedoel hier niets mee Prettig weekend voor Jullie

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Afgaan op roddels en geruchten ... is dat eigenlijk niet zoiets als het hedendaagse fake news ...?

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja, maar of alles waar is wat ze schrijven....geen idee ?
    Maar smeuïge verhalen lees je gemakkelijker dan gewone, denk ik maar !!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Er wordt enorm veel onzin over haar geschreven...
    Feit is dat ze door de Duitsers is neergeschoten als spionne
    (ook een feit dat nooit bewezen was of is...).

    BeantwoordenVerwijderen
  14. geruchten, en niemand meer die het zeker kan weten, dan kan men enkel geloven wat men wilt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Naam had ik wel eens gehoord, in welk verband zou ik niet meer weten
    verder weet ik eigenlijk niets van deze persoon, net weer iets wijzer geworden op jou blog :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥