One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












13-11-2018

14.11 Dementie met een glimlach









*KLIK*
Spinvis - Voor Ik Vergeet
Openen in nieuw venster en klein maken




Dementie met een glimlach...
Het boek ligt bij vriendinneke op tafel




zó bijzonder om te lezen,
zó ontroerend mooi,




Beter dan dit kan ik het niet vertellen

Ik heb het stilletjes zitten lezen/ in zitten kijken
de ene keer met een lach,
en dan met een traan

Ontroerend mooi
het werk van een miMakker -clown

Het kopen waard

xxx







34 opmerkingen:

  1. Voor Ik Vergeet, toepasselijk want dat is de moeilijkste periode als je dementie krijgt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het schemergebied van wel en niet weten,
      dat lijkt me zo zwaar

      Verwijderen
  2. Lijkt me een mooie en interessant boek, en Sinterklaas nadert, dus wie weet ...
    Slaap lekker straks.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtig boek, heel onroerend. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We hebben nog een wereld te winnen aan de voorlichting bij dementie...zoveel mogelijkheden om nog zoveel mooie momenten met elkaar te beleven :-)
    Prachtig Dien, dank je wel voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede morgen Roos, ik heb het proces van dementeren van dichtbij meegemaakt,
    de tante (oudste zus van mijn moeder) die bij ons zo lang ik me kan heugen
    in huis woonde. Heeft Alzheimer gekregen en moest uiteindelijk worden opgenomen
    in het verpleeghuis. Het was zeker voor mijn moeder een zware tijd. Ik hoop
    dat ik het zelf nooit zal worden, ik vond het een soort sterven terwijl je
    lichaam hier nog steeds is. Een vreselijke ziekte die ik nooit hoop te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. als je nog een glimlach kan vinden dan raak je de ziel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De partner van een kennis van mij begint de symptomen van dementie te krijgen. Als ik het zo hoor is het allemaal verschrikkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Klaproosje.

    Lijkt mij een ontroerend boek.
    Heel mooi dat andere zich inzetten om een lach bij een ander te toveren.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede morgen lieve Klapper.
    Ontroerend is het zeker en ik ben blij dat er in dit mooie boek aandacht aan wordt besteed.
    Als je er als nabestaande mee geconfronteerd wordt is het wel heel zwaar, niet iedereen die dementeert doet dat op een vrolijke manier Wij kunnen daarover meespreken, met Guido's vader die dementie had en zijn moeder Alzheimer. Zij werd steeds bozer en je kon weinig of geen contact meer met haar hebben. Dat doet pijn...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vreselijk hé Gerda als het iemand is die dichtbij je staat is het nóg moeilijker te dragen

      Verwijderen
  10. Ik kom veel met demente mensen in aanraking, ik onderhoud aquaria bij een zorginstelling. Ik krijg vaak te horen dat ze blij zijn met het aquaria want ze zien wat bewegen en mooi van kleur. Dat doet me altijd goed.

    Love as alwyas
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  11. in mijn naaste omgeving heb ik ook zon aftakelingsproces meegemaakt....

    ik zou dit mijn ergste vijand niet toewensen

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn schoonmoeder is 93 jaar en is af en toe aardig vergeetachtig, in de war, soms boos en bang. Is sinds kort opgenomen op de gesloten afdeling van het verzorgingshuis waar ze een appartement had. Zielig om te zien. Ze zit daar met nog 5 mensen op de afdeling en niemand van die 5 zegt nog boe of bah. Soms wat kreten en bijtijds zegt ze: Woon ik hier? Ik wil naar huis!!! De hele dag zitten 2 mensen met zón nepkat met miauwend geluid aan tafel. Personeel doet die dingen dan weer uit en de familie zet ze dan weer aan. :) Knap van jouw "dinnetje" dat ze zich inzet voor al mensen die niet meer weten hoe het in elkaar zit en zwaar gehandicapt zijn. Chapeau, petje af. ♥

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Minke, mijn waardering heeft ze ook,
      ik vind het erg mooi en knap, wat ze doet,
      dat kan niet zomaar iedereen

      Verwijderen
  13. Wat aangrijpend zal dat zijn.
    En bewonderingswaardig dat clownswerk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hey Klappernootje,

    ja... dat lijkt me nou echt een prachtig boek.
    Kan me best voorstellen, dat je af en toe een traantje had.
    Omdat mijn vader zwaar dement was ben ik ook wel eens bang, dat het mij ook zal overkomen.
    Ben nogal vergeetachtig.
    Maar eigenlijk ben ik dat al heel wat jaartjes.
    Ik onthoud alleen de leuke dingen van het leven...

    Is wel handig? Toch?! haha... :)

    Dag vogeltje... Xxx, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja loutje, dat heb ik ook, meestal als ik erg ontspannen ben, of erg druk,
      tussenin valt wel mee, heb vandaag een geheugen test gedaan en daar was het super :-)

      Verwijderen
  15. Het lijkt me inderdaad een prachtig boek...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik sla het even over... teveel herinneringen aan dementie/alzheimer met tia's... ik lees het, en wordt meteen terug gezogen en ik voel even de pijn en het verdriet...

    X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Misschien ga ik het ook wel kopen Dien,
    mijn schoonzusje was 52 toen ze begon te dementeren (zo jong en het ging heel hard).
    Op haar 57e overleed ze daaraan. Ze was toen al 2 jaar niet meer thuis want dat ging niet meer.
    Misschien als ik het boek lees dat ik er ook iets meer van ga begrijpen.

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik kan het je zeker aanraden Helma,
      het is prachtig geschreven en heeft schitterende foto's, écht heel erg aandoenlijk

      Verwijderen
  18. Ohh een meesterlijke tip zo vlak voor Sinterklaas. Ik heb binnen de familie (zussen en gezinnen) mijn dochter getrokken. Zij werkt en studeert ook in de zorg. Ook met cliënten met Alzheimer. Mijn moeder had ook Alzheimer, daar ging ze als kleindochter zo liefdevol mee om. Ik ga het boek meteen morgen bestellen.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥