One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












22-02-2018

23.03 Rara hint








*KLIK*
El Búho - Cumbia De Tototl
Openen in nieuw venster en klein maken




Ik word​ ten onrechte vaak als insect aangeduid,
maar we zijn koudbloedige​ ​schaaldieren
familie van de kreeftachtigen.
Één van de weinige kreeftachtigen die op het land leven.




ik ben ​ circa anderhalf centimeter lang en een halve centimeter breed,
en heb ​heb twee voelsprieten,
zeven paar pootjes,
een plat lichaam,
een hard uitwendig skelet
en ze adem door kieuwen.
​ik ben ​ zwart-grijs of bruin van kleur,
de onderkant is vaak grijs of licht-bruin,
heb een soort harnas van tien plaatjes die over elkaar heen schuiven,
sommige soorten rollen zich bij dreigend gevaar op.




​ik verlies mijn harnas ​ongeveer eens per vier weken,
eerst valt het achterste deel af,
ongeveer twaalf uur later het voorste deel,
​we​ eten het afgevallen harnas op
om het kalk weer te gebruiken voor ​ons​ nieuwe jasje.




Als ik op mijn rug lig
​ kan ik me laten kantelen door met ​m'n ​pootjes maaiende bewegingen te maken,
knap hé, doe dát maar eens na :-)
Wereldwijd zijn er ongeveer negenhonderd soorten bekend.
In Nederland komen zevenendertig soorten voor.
​ veel hé​
ik kan ​anderhalf tot twee jaar oud worden..
als ik niet gevangen wordt door een vogel




​Veel mensen zijn bang voor me, vinden me vies,
maar ben hartstikke nuttig,
Ace en Damian vonden me wel grappig die bleven maar naar me kijken
en aan me snuffelen,
en dat gekke baasje van hun...
maakte zelfs foto's,
en zette me daarna buiten...
nou moe,
weet je wel hoe koud het is??
maar ze deed het wel voorzichtig,
in het houthok :-)




Nadat ze me gebruikte voor haar blog,
ze zei doei doei buddy,
je wordt vast de aller beroemdste ..... van je héle familie,
maar ehhhhh niet paars worden hé,
want dán ben je erg ziek :-)
Nou jullie raden het zeker we nu :-)
ik ben benieuwd :-)


xxx








36 opmerkingen:

  1. Verdorie, ik kom er niet op! Maar ik wéét het wel hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) denk goed na Clemens voor de eeuwige roem op dit blog moet je wat over hebben :-)

      Verwijderen
  2. Alles heeft een naampje, want mensen geven alles naampjes, en aan hun wordt niks gevraagd, dat kan ook niet, we krijgen er geen contact mee, merkwaardig eigenlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja hé Rene, maar mijn lieve moeder zei altijd iedereen is graag aangesproken, dus laat je hoofd niet hangen hé :-)

      Verwijderen
  3. Iets wat je als klein kind weleens in bed doet. (Ik wil het precieze antwoord niet verklappen.) Zit ik nou in de buurt?

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit beestje komt aan zijn naam doordat ze vroeger gegeven werden aan mensen met plasproblemen :D

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goede morgen Roos, ik weet hoe hij officieel heet,
    maar in het dialect van mijn geboorteplaats werd
    hij een platte zeug genoemd, geen idee waarom per
    slot van rekening is een plat varken toch een stuk
    groter ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Klaproosje.

    Mooie foto's heb je gemaakt van de boomstronken, stammen etc.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik weet het nu al vraag ik me af hoe je de foto hebt gemaakt van dit plassende beestje.
    Mooie foto’s weer. Geniet van het weer, koud maar daar kunnen we ons op kleden!,
    Fijn weekend Manon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lekker weertje Manon, ik hou er wel van, dikke trui aan en gaan :-)

      Verwijderen
  8. Goedemorgen Klappie!

    ja.. ik weet het wel, maar ik wor afgeleid door het grappige muziekje...
    Lijkt een beetje op minimal music...
    Ohhh, nu afgelopen.... het gaat verder met: Os Tincoãs - Deixa A Gira Girar
    Ook gaaf.

    Nou ja... pissebedje... weet jij dat je een van de oudste beestjes ter wereld bent?
    En beter een pissebedje dan een poepebedje... :-))

    Dagdag!
    Prettig weekend van Das

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. past er wel bij toch Das:-)
      gekke diertjes vind ik het altijd :-)
      net als dit muziekje :-)

      Verwijderen
  9. omg
    een of ander minispinnetje die er beetje krabachtig uitziet

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja ik denk een pissebed, maar het kan net zo goed een olifant zijn. Je weet het niet hè, met al die raadseltjes.
    Knuff XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het antwoord is al gegeven.....pissebed. Jammer dat ik nu die tv niet heb gewonnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. 'k wist het 'k wist het.....................................'k wist het ;;;;;;;;NIET !! Sterke beelden wéér ! Grts

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Even alle antwoorden gescrold, want je had mij echt op een dwaalspoor gezet...;-0
    Maar hoe en wat zit het nu met de foto ?????

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die paarse zag ik onlangs op een blog, de groene lijkt op mijn haarmosje,
    maar deze is dus de gewone die in de tropen uitgroeide tot gordeldier!
    Je ons weer tuk, Klaproos. Geniet van het resultaat en het weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Nu ik vind ze ook vies hoor die pissebedjes, wel hele mooie foto"s heb je gemaakt van die boomstammen
    Fijn weekeend

    BeantwoordenVerwijderen
  16. hahaha heerlijk ook alle bovenstaande reacties

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik had dit eerst moeten lezen natuurlijk vooraleer ik me aan een gok waagde hihi. Nu wordt alles duidelijk maar ruim een paar van je mooie logjes te laat!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Een boktor? Gevonden tussen het haardhout.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥