One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












17-10-2017

18.10. Meer dan ik aan kan








*KLIK*
Matt Bianco - More Than I Can Bear
Openen in nieuw venster en klein maken




Beschrijving
Vruchtlichaam eenjarig, 4-12 cm, kandelaarachtig vertakt,
rechtopstaande takken dicht opeen, met afgeknotte,
bekerachtig verdiepte,
als een kroontje getande uiteinden,
aan de basis stronkachtig vergroeid,
bleek vleeskleurig tot beige of okergeel.
Vlees geelwit, taai, bij kneuzing bruin verkleurend.
Smaak mild, bitter. Geur scherp kruidig.

Voorkomen Op liggende, ontbaste stammen, vooral van (ratel)populieren.
Saprofiet.
Status Zeldzaam. Komt sinds 1996 in Nederland voor.




Ja toen ik dát las ging ik uit mijn dak natuurlijk




1996??
dat was gisteren zeg maar...




toch niet te geloven
dat dat kleine ding onder de bladeren ligt te wachten
tot ik voorbij kom....




en dan helemaal uit mijn dak ga...
zeg nou zelf....

belachelijk,
idioot

ongelooflijk dan??

nu ja

in ieder geval.....

whooopdie doodle doo...
ik vinnut wel gaaf :-)

dag kleine lieve schaapjes van me

ik ben hartstikke dol op jullie :-)
en altijd blij met jullie bezoek
xxx






36 opmerkingen:

  1. Bij de eerste foto dacht ik even dat iemand Risotto had gemorst. ;-)
    Hoe heb je zoiets moois ontdekt en wist je direct dat het een bijzondere ontdekking was?
    Prachtige vondst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nou dat niet natuurlijk, maar alles wat ik vind en niet ken ga ik opzoeken:-)
      toen kwam ik er bij uit :-)

      Verwijderen
  2. ja, als je het eenmaal weet is het veel interessanter, zo zie je maar weer hoe belangrijk kennis is, dat geeft meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goede morgen Roos, een bijzonder gevalletje dus.
    Je hebt er prachtig scherpe foto's van gemaakt.
    Ik wens je een fijne woensdag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze foto's is heel apart om te zien. Weer wat nieuws. Deze komt weinig voor volgens mij in de natuur. Ik moest wel eerste foto bekijken wat er is. Het leek wel rijst. Het is niet zo. Bijzonder!!Fijne dag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Klaproosje.

    Super deze ontdekking van je.
    Is een apart soort om te zien.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo dat is wel heel apart Dien! Ook omdat ze zeldzaam zijn.
    Maar ik kan het niet heel mooi vinden haha, net gemorste risotto inderdaad ;-)
    Ga maar lekker door met zoeken, ouwe speurneus haha

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik "vinnut" ook gaaf, dat je deze zeldzame bosbewoners hebt aangetroffen Dien....gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw... dat is geen toeval dat de natuur zich zulke mooie dingen aan jou laat zien. Het lijkt wel koraal zeg. Prachtig.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Kvind tof ze da je zo'n skoon dinge vindt hihi. Knappe natuur!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. zooo, de zwammen hebben een boontje voor jou :-)
    kroontjesknotszwam, mooie naam

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtige zwammen en de informatie zou zo uit Klaproospedia kunnen zijn.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de klaproospedia. :-) da's een mooie die houden we er in, er iemand di enoemt me de dienepedia :-)
      dat beschouw ik als een eer :-)

      Verwijderen
  12. Heee Klappertje,

    jij bosvrouw!
    Weer een nieuwe ontdekt...
    Ik dacht eerst evendat je met rijst gemorst had...
    Maar toen zag ik dat de "rijst" in blaadjes en takjes lag...

    Echt heel gaaf!
    Jij hebt er een speciale gave voor.
    Maar dat komt dan weer omdat je een bosvrouw bent...

    Dagdag...
    Wat een heerlijk weer he!
    Ik geniet er ook enorm van...

    Baai baai soewietie...
    X, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. lijkt het wel op he loutje,
      supergaaf vind ik het écht supergaaf
      en wat ik ook erg gaaf vind, vandaag heb ik een schaap gered, dat lag op haar rug, zo'n brede texelaar, die kunnen dan niet meer overeind,
      ik zag het toen ik langs kwam rijden, ben gestopt en de holde de wei in... pfffff op der kont gezet en even later huppelde ze weer rond, nu ja huppelen.... ze stond wat schaapachtig naar me te kijken :-) heerlijk gevoel :-)

      Verwijderen
  13. een kroontjesknotszwam..de naam alleen al Roos

    en dat jij die vindt kan geen toeval zijn

    prachtige foto's trouwens

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb weleens dergelijke zwammetjes gezien die geel gekleurd en iets langer waren. Een soort vlammetjes. Deze witte zijn wel heel bijzonder. En ja, ze hebben op jou liggen wachten. Dat zou ik óók doen als ik een zeldzaam verschijnsel was (-: (-:
    Je bent toch zo'n lekkere boskabouter ♥
    Dag hartje van me

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel kakelino, jawel hé, ik vind het ook allemaal zo machtig mooi wat ik zie om me heen :-)
      dag m'n hartje
      xxx

      Verwijderen
  15. Dacht bij de eerste foto dat je gekookte rijst op de foto had genomen.
    Maar het is dus de zeldzame Saprofiet paddenstoel.
    Een prachtige ontdekking. Hans

    Ot, wel gevallen maar niet bezeerd :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel apart ... ik geloof niet dat ik het al eens ergens heb gezien ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) dat kan dus best weleens zo wezen, ik heb het ook nog niet eerder gezien weet je

      Verwijderen
  17. Laat ik nu net gisteren Risotto met paddenstoelen hebben gegeten :D Sprekend Roosje! :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ohh zalig Ans, ik kreeg een uitnodiging om dat zondag te komen eten :-) zin innnnnn <3

      Verwijderen
  18. prachtig is dit.
    En ik ben blij dat je blij bent met mijn bezoek. Het is wederzijds, hoor, ik lees ook graag jouw reacties op mijn blog.
    Je bent een tof mens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach wat lief :-) ja we hebben elkaar nu al heel lang in het oog op weblog hé :-)

      Verwijderen
  19. Wow, ik kan het geloven dat je uit je dak ging bij het ontdekken van dit kleinood dat zo te lezen uiterst zeldzaam is!
    Goed dat je er mooie foto's van kon maken, zo is de herinnering er aan blijvend zichtbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zo bijzonder, Dien. Nooit eerder gezien,
    maar alleen iemand als jij vindt het,
    waarom? omdat je 'n heel bijzondere blik hebt.
    Naar mens, natuur en dier....
    Ik hoop maar dat je ze niet gaat eten (lol)

    groetjes,
    ria

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ha Ria :-) dank je wel voor je compliment, ehmmm nee, eten zal ik ze niet gaan doen :-) dat beloof ik :-)

      Verwijderen
  21. Grinnik... wat kan je dan blij zijn met een zwammetje hé.
    Maar eerlijk is eerlijk, dit is wel een hele bijzondere.
    ik dacht eerst aan een hand vol gekookte rijst hahahahahaha...
    Super dat je deze gevonden hebt :-)))))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. de kroontjesknotszwam Helma, jij zou er vast pareltjes van foto's van maken :-)

      Verwijderen
  22. Dat is wel heel bijzonder Dien ! Van deze soort heb ik nog nooit gehoord of gezien.
    dat je uit de bol ging, dat jan ik me goed voorstellen :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥