One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












30-11-2012

01.12 Daar kwam een boer van Zwitserland





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken
Daar kwam een boer uit Zwitserland,
Kadee, kadulleke, kada,
En die had enen ezel aan zijn hand,
Laberdi laberda laberdonia,
En die had enen ezel aan zijn hand,
Cecilia !

Waarop dat lei enen witten doek,
Kadee, kadulleke, kada,
Hij sprak: "Wat zal ik daarmee doen?"
Laberdi laberda laberdonia,
Hij sprak: "Wat zal ik daarmee doen?"
Cecilia !

"Snijerken" sprak hij, "snijerken fijn",
Kadee, kadulleke, kada,
"Wil mij maken een kedelijn",
Laberdi laberda laberdonia,
"Wil mij maken een kedelijn",
Cecilia !

En toen die kedelijn was gemaakt,
Kadee, kadulleke, kada,
Toen ging hij voor zijn vrouwke staan,
Laberdi laberda laberdonia,
Toen ging hij voor zijn vrouwke staan,
Cecilia !

"Vrouwken", sprak hij, "Vrouwken fijn",
Kadee, kadulleke, kada,
"Zeg mij, hoe staat die kedelijn?"
Laberdi laberda laberdonia,
"Zeg mij, hoe staat die kedelijn?"
Cecilia !

"Die kedelijn staat jou niks goe";
Kadee, kadulleke, kada,
Ge hebt een lijf gelijk een koe !"
Laberdi laberda laberdonia,
Ge hebt een lijf gelijk een koe !"
Cecilia !

"Snijerken" sprak hij, "snijerken fijn",
Kadee, kadulleke, kada,
"Ge hebt bedorven mijn kedelijn".
Laberdi laberda laberdonia,
"Ge hebt bedorven mijn kedelijn".
Cecilia !

"Heb ik er bedorven uw kedelijn?",
Kadee, kadulleke, kada,
"Ik heb het gesnejen in de maneschijn",
Laberdi laberda laberdonia,
"Ik heb het gesnejen in de maneschijn",
Cecilia !

Die boer die pakt zijn stok al gauw,
Kadee, kadulleke, kada,
En waar hij sloeg kwam niet zo nauw !
Laberdi laberda laberdonia,
En waar hij sloeg kwam niet zo nauw !
Cecilia !

Ze zetten den snijer op een witte geit,
Kadee, kadulleke, kada,
En reden ermee naar de eeuwigheid,
Laberdi laberda laberdonia,
En reden ermee naar de eeuwigheid,
Cecilia !

Dag boertjes, webbies en vriendjes,
Rijden naar de eeuwigheid: -)
Da’s een eind weg hé,
‘k zou nog maar ffies wachten : -)

xxx


33 opmerkingen:

  1. in de poldervelden van je blogje,heb je glimlachjes gezaaid Roosje ;-)
    Een verademing op deze grijze kille vrijdag avond!
    Laberdi laberda laberdonia ;-) ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Dien,
    Wat een geweldige serie portretten...!!
    De gezichtsuitdrukkingen, het ruige haar, de "mert-stok" het past allemaal.
    Ik heb de foto's wel vijf keer bekeken.
    Hele knappe serie!! Je foto's vertellen een verhaal!
    Fijn weekend.
    gr.
    Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Roosje waar haal je toch die prachtige modellen vandaan en dan ook nog in een romantisch licht. Ze kunnen zo dienen voor een folder over die streek van de VVV!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. knappe portretten hoor van de boerkes

    prettig weekend Roosje

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha Klaverke,

    mooi vast gelegd deze markante handelaar, zo zie je ze alleen in Nederland. oma

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nog een berichtje,

    Ot. we hebben een song voor je gedraaid in de show.
    Dan Gibson - Angels of the Sea - Florida Dream, dat is zo rustig
    Het programma kun je straks beluisteren op onze weblog.
    Of op de website waar de programma’s staan: http://www.wir-3.com/ kies voor radio de BOM

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mannen hè? Zie me nog staan als jochie van 10, op de veemarkt te Rotterdam.
    Bijzondere sfeer, heerlijke geuren: van de dieren, maar ook van sigaren, borreltjes.
    Bedankt Klaproos, prachtige serie, ik was weer even terug in de tijd....
    Heb een fijn weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zitten schitterende portretten tussen, Klaproos !
    Lie(f)s.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Blijf het bijzonder vinden die paardenmarkten. Bij ons het ik het nooit meegemaakt. Maar ik kan me de sfeer wel voorstellen.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi portret van een paardenkoopman, hij doet zijn 'beroep' alle eer aan ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Sodeju, daar komt een vage herinnering boven, aan dat liedje. Wel een merkwaardig liedje!
    En een beetje treurig, met die maankracht erin had het mooi moeten worden.
    Een prachtig geheel Dien!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat heeft die man een markant gezicht. Mooie serie foto's van een paardenhandelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dat is ene contente mens, dat boerke..!!
    Fijne zaterdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Schitterend portret van die mooie boer Klappertjelief! En heerlijke, grappige tekst ook die jij er bij vond... Voor jou:

    Hij houdt van het Twentse land waar 's winters kilte heerst
    Met hete zomers druppels dauw bij ochtendmist
    Zonsopgang maakt hem een kwartier voor het westen wakker
    Maar sneeuw blijft er het langst liggen op de akker
    Als de noordoosten wind de scherven grond bevriest

    Hij houdt van de bedauwde velden in de vorst
    Rijpwit geglazuurd kraakt gras onder de klomp
    En breekt een bleke zon door de nevelbanken
    Slaat bij de werkpaarden stoom af van de flanken
    Het ploegijzer wordt een zwaard van zilver in de zon

    Hij houdt van eerlijkheid de geur van grond en mest
    De gier over het natgegeseld land verspreid
    De geur van Twente land van de textielbaronnen
    Dat ooit met bloed en zweet en tranen werd ontgonnen
    Er waar arbeid adelt maar de adel arbeidt niet

    Sinds eeuwen leven naast elkaar
    De kromgegroeide boeren
    De paarden de koeien de kater en de hond
    Het gele koren de rode aarde
    De boer hij bidt en steekt zijn spade in de grond

    Hij houdt van regen die zwaar neerslaat op het land
    De regen die geur geeft aan het afgemaaide gras
    Maar vreest de roggewolf in velden goudgeel koren
    Dampende paarden trekken moeizaam diepe voren
    De ploeg werpt golven aarde om het land moet zwart

    Hij houdt van zware storm het zwerk waar Donar jaagt
    Kolkende wind die eeuwenoude eiken kraakt
    De stammen krommen kreunen bladeren verwaaien
    Dan scheren over akkers ruisen graan de kraaien
    Die over weiden en verschroeide aarde gaan

    Hij houdt van modder die de karresporen vult
    Door wielen ratelend uit de geile grond gedrukt
    Die langzaam naar het zwarte slik komt terug gebelden
    Sappige aarde in de vuist als klei te kneden
    Vol bloed en zweet draagt hier de grond voorgoed de schuld

    Sinds eeuwen leven naast elkaar
    De kromgegroeide boeren
    De paarden de koeien de kater en de hond
    Het gele koren de rode aarde
    De boer hij bidt en steekt zijn spade in de grond
    © Trockener Kecks

    Fijn weekend meid!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig die karakteristieke koppen op de 'peerdenmart' :-).... soms mis ik het weleens (zoals nu haha) en denk ik: "eigenlijk had mijn jeugd toch ook hele mooie dingen..." :-)
    Wens je een hele mooie zaterdag Dien; geniet ervan!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Je ziet dat deze mannen staan te genieten van hetgeen ze aan het doen zijn.
    Een serie geweldige gezichtuitdrukkingen die je 'verduveld' goed hebt vastgelegd.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik houd van zulke mensen. De kapper? Wat is dat? Gewoon maar laten groeien dat engelenhaar en ook nog lekker warm. Ja een man hoort zo te zijn, hoewel de meningen daarover zullen verschillen. Voor op de foto in ieder geval zeer geslaagd zeg ik...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. bijzonder knappe portretten Dien..

    en dat volksliedje -dat ik bijna vergeten was- maakt er een schitterend logje van

    prettig weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  20. O wat een heerlijke doorleefde koppen zo zie je ze veelste weinig .

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie portretten, klaproos, uit het leven gegrepen.
    Ze lijken zich prima te vermaken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik mis de ezel.........
    Een prachtig stel koppen ...dat wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Je hebt de boer prachtig geportretteerd! Had hij iets in de gaten? Vond hij het niet erg om zo gefotografeerd te worden. Het ouderwetse kinderliedje past er wonderwel bij!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. ja zo ver wil ook nog niet...even wachten nog van al het schoons hier
    beneden..Maar wat heb je dat oud liedje weer mooi gecombineerd met de fraaie foto's..
    2 dikke duimen van mij en een fijn weekend gewenst

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Jij praat ook met iedereen! haha weeral een boer te pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een HEERLIJKE ouwe gouwe is dit! Ik bedoel niet de boer hoor :D)
    Maar je hebt hem prachtig weten vast te leggen

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Deden zij ook mee aan Boer zoekt vrouw?;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Mooie koppen dit koppel en zelfs op de rug ziet ie er stoer uit dit Boerke.
    Het liedje is grappig...
    :)
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtig!
    Het doet mij denken aan de veemarkt waar mijn opa mij wel eens mee naar toe nam.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Het moest even uit een stoffig stukje van mijn brein komen, maar ik herkende het liedje toch.
    De twee portretten aan het begin van de serie zijn prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. pracht serie, en wat een markant figuur deze mijnheer, prachtig met die pet en dat stokje tussen de tanden, geniet van deze serie

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥