One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












12-08-2013

13.08 .Heden niets te koop





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken


Op een ochtend
hing de sprinkhaan een bordje in zijn etalage
met ‘Heden niets te koop’
en liep het bos in.



Hij wandelde urenlang
en dacht nergens aan.
In de middag kwam hij bij de vijver
aan de rand van het bos.
Hij ging daar in het gras zitten
en keek uit over het water.
Het was heel stil.
Het waaide niet en er zong niet één vogel.



De sprinkhaan deed zijn ogen dicht.

Toen hij ze weer opendeed
zag hij een eindje verder,
langs de kant,
het schrijvertje zitten.



‘Dag schrijvertje,’ zei hij.
‘Dag sprinkhaan,’
zei het schrijvertje.
‘Ik had je wel gezien.’
Hij prikte met een stokje in de grond tussen zijn voeten.
‘Moet je niet schrijven?’ vroeg de sprinkhaan.
‘Nee,’ zei het schrijvertje.



‘Waarom niet?’
‘Ik ben uitgeschreven.’
‘Uitgeschreven?’ vroeg de sprinkhaan verbaasd.

‘Ja,’ zei het schrijvertje.
‘Ik heb alles geschreven wat er te schrijven viel.’
‘O,’ zei de sprinkhaan.
Een tijd lang was het stil.
Toen zei de sprinkhaan: ‘Ik heb nog…

'wel wat te schrijven voor je.’



‘Wat dan?’

‘Ik heb woorden in voorraad die niemand wil hebben.
Ik wil ze eigenlijk wegdoen,
maar misschien heb jij er nog wat aan.’

‘Welke woorden?’

‘Nou ja, ontegenzeggelijk bijvoorbeeld,
en weerwil en scheppingsdrift.’



Het schrijvertje fronste zijn voorhoofd,
dacht even na en sprong toen op.

‘Die woorden wil ik,’
zei hij. ‘Die heb ik nog nooit geschreven.’

‘Je mag ze allemaal hebben,’
zei de sprinkhaan.



Daarna zaten ze nog een tijd stil naast elkaar.

Toen de zon in de vijver leek te verdwijnen
ging de sprinkhaan naar huis.

Die avond stuurde hij het schrijvertje
een groot pak met onverkoopbare woorden.

De volgende dag kreeg hij een brief:



Welwillende, groothartige,
nimmer afdoend opgehemelde,
rechtvleugelige neringdoende,

Heden mijnerzijds scheppen hervat

Scriptorretje

De sprinkhaan las de brief
en stuurde het schrijvertje nog een woord: gevleid.'

Dat voel ik me nu.

Toon Tellegen,






32 opmerkingen:

  1. He geen foto.
    Maar je hebt er wel iets moois van gemaakt Dien!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie woorden, vooral FEESTELIJK spreekt mij erg aan!;-)

    Groetjes Petr@ X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-)
      dat kan ik me héél erg goed voorstellen Petra:-)
      feestelijk is een woord dat iedereen graag hoort ook hé:-)

      wat heb jij een feestelijk hoedje op, heb je iets te vieren:-) ha ja,je kind komt thuis:-)

      xxx

      Verwijderen
  3. Heel mooi van Toon van Tellegen, begin zijn verhalen te herkennen. Hans

    Ot. Je verzoekje ligt op de Bank voor de volgende show.
    De shows staan allemaal op: http://logbankje.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. prachtige verhalen zijn dat toch!!
    ik geniet van deze woorden die ik zelf niet moet bedenken ;-)
    precies een aanvulling op mijn post, of omgekeerd, wat leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  5. volgens mij ben je ook een heel grote fan van Toon Tellegen, ik ontdek hier vaker woordjes van hem

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voel me ook gevleid om zo mooi voorgelezen te worden Roosje! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtig Klaproos, in alle eenvoud.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, dat scriptorretje. Soms voel ik me ook wel zo, dan moeten er woorden van elders komen
    die de gedachten weer wat losser maken. Dusss... dat is het voordeel van de sprinkhaantjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weer een van je unieke knappe logjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. en ook deze Toon weet de juiste toon te zetten :-) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Prachtig hé! Krijg er de tranen van in m'n ogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Met open mond heb ik dit verhaal zitten lezen. Wat een mooie weer.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  13. *zucht*
    Je weet ze altijd weer voor ons te vinden die mooie teksten, en je slaagt er bovendien nog in ook ze al even mooi te presenteren lieve Klapper!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geweldig............!!!!
    Hoe kom je erop!! knap gedaan hoor..
    veel creativiteit in je bol Dien en het
    kom er allemaal uit ;):):)

    gr Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dag Klappertje,

    wat is dit een heerlijk verhaal van Toon en dan die woorden die je er bij gemaakt en gefotografeerd hebt.
    Past precies... een kunstwerk!!
    Ik ga voor....

    OPGELUCHT

    En welwillende groetjes...
    dag scriptorretje...

    XX, Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wie kan het anders zo mooi als Toon.en jij samen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Weer een prachtige combinatie: de woorden van Toon en jouw foto's daarbij. Altijd een schitterende eenheid! Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit is weer zo'n echte Klaproos log.
    alles past weer perfect bij elkaar.
    Je bent grandioos.

    Feestelijke groetjes

    Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook vandaag heb ik weer genoten van het moois dat jij en Toon hier hebben tentoongespreid.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik onthoud enkel " grandioos" Stom hé of ....................Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat heb je dat weer mooi weten te vinden lieve Dien :-)
    Ik ken eerlijk gezegd deze Toon van Tellegen, niet zo
    maar zijn schrijfstijl begin ik zo langzamerhand een beetje te kennen.
    Maak er een hele fijne avond meis xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Een mooi blogje heb je ervan gemaakt! Fijn om te komen lezen die teksten van Toon. Hij schrijft volgens mij vaker over sprinkhanen? Zag hem hier meer voorbij komen. Schrijven, heerlijk is dat, vooral verhalen, even onderdompelen in een wereld zonder beperkingen!
    liefs Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  23. je hebt ons dit weer schitterend van latten genieten ,onze dank

    BeantwoordenVerwijderen
  24. 't is zo met de fotografie: de laatste foto is nooit gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥