One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












09-09-2014

10.09.Neem geen hond





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken





‘Neem geen hond!’
is dat geen rare slogan voor een campagne van de Hondenbescherming?
Moet een hondenbeschermingsorganisatie immers niet zó dol zijn op honden dat ze elke inwoner van Nederland een hond gunt?
Zeker, de *HondenbeschermingKLIK*
gunt elke inwoner van Nederland een hond.
Honden hebben voor een liefhebbende eigenaar immers veel voordelen.
Een hond biedt kameraadschap
en heeft positieve effecten op het sociale leven en de gezondheid van zijn eigenaar.
Echter, de Hondenbescherming gunt niet elke hond een inwoner van Nederland.
Sterker nog,
als een hond zijn eigenaar zou mogen kiezen zou er maar een beperkt aantal mensen door de selectieronden komen!
En als een hond zijn eigenaar naar het asiel zou mogen brengen en een nieuwe zou mogen kiezen,
zouden deze overvol zitten.
Veel mensen beginnen namelijk onnadenkend aan een hond.
Ze kiezen het dier omdat hij zo mooi is.
Zonder zich goed voor te bereiden op de komst van een dier dat volledig afhankelijk van hen wordt.
Een hond biedt veel, maar hij vraagt en verdient ook veel.
Minimaal twee uur per dag aandacht en activiteit geboden krijgen,
dat is wat elke hond verdient. Goede (medische) zorg,
bescherming tegen en begeleiding in een samenleving die vol en regelmatig hondonvriendelijk is.
Uit onderzoek van de Hondenbescherming blijkt echter
dat ruim zestig procent van de hondenbezitters op een doordeweekse dag minder dan een uur wandelt met zijn hond.
Bijna één op de vijf wandelt zelfs minder dan een half uur.



Het gevolg?
Ongelukkige honden die zich vervelen,
ongewenst gedrag gaan tonen en het risico lopen op welzijnsaantasting.
Ongewenst gedrag lijkt bij 30-90% van de honden voor te komen.
Jaarlijks worden bovendien meer dan 12.000 honden naar het asiel gebracht.
Hun eigenaar kan of wil niet meer voor ze zorgen.
Terwijl er 120.000 pups buiten de registratie om worden verhandeld.
Het merendeel daarvan is vermoedelijk afkomstig van illegale bedrijfsmatige fokkers.
Het heeft er alle schijn van dat onze huishond door velen meer wordt gezien als een wegwerpartikel
dan als een trouwe kameraad voor het leven.
‘Neem geen hond!’
zouden we dus meer tegen elkaar moeten zeggen op straat.
Loopt u met uw hond te wandelen en zegt iemand
‘Wat een mooie hond’



dan zou het standaard antwoord moeten zijn
(uiteraard met een diepe zucht en een bijpassend sip gezicht)
: ‘Mooi is ‘ie, maar u wilt niet weten hoeveel werk het is.
Ik kan niet langer dan vijf uur van huis,
moet dagelijks twee uur voor hem inpassen in mijn drukke dag en hij heeft ook nog eens een eigen wil.
Als ik u een advies mag geven: neem geen hond’.
Juist als u dol bent op uw hond,
als hij de braafste is van de wereld.
U helpt er heel veel honden mee die ondoordacht zijn aangeschaft.
En die fantastische hondeneigenaar die elke hond wel zou willen hebben?
Die laat zich niet afschrikken door uw gezucht en gemopper.
Die kan niet wachten om in weer en wind frisse buitenlucht op te snuiven en samen met zijn potentiele hond op pad te gaan!
Ineke van Herwijnen, directeur Hondenbescherming.



Ineke van Herwijnen, ik kan je wel zoenen,
nu nog hopen dat het werkt,
Je hoort het elke dag,

pas nog een verhaal van mensen die met hun 11 maanden oude bordercollie
naar de dierenarts gingen om hem in te laten slapen,
want ze hadden té weinig tijd, en hij was té druk:-(

Natuurlijk doet een goeie dierenarts dat niet,
het dier is herplaatst gelukkig,
maar dit soort mensen...
is geen trap onder de kont waard.

Ik háát mensen die zó met welk levend wezen dan ook om gaan.


Bezint eer gij begint...
het is een levend wezen, daar draag je zorg voor.

Sorry webbies,
ik moest het "even " kwijt..

xxx


47 opmerkingen:

  1. Klaproos,

    Klare taal. Ik gun iedere echte liefhebber zijn of haar hond.
    Helaas zie ik in mijn nieuwe woonomgeving tientallen " hondenliefhebbers " dagelijks enkele keren de straat oversteken om de hond op het grasveldje voor mijn deur zijn behoefte te laten en weer naar huis terug te keren.
    Er zijn er echter maar twee die de drol ook opruimen. Het beestje kan niet anders, maar de eigenaren kijken de andere kant op en als je er iets van zegt, dan heb je de poppen aan het dansen.

    groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vreselijk jeer, wat een aso gedrag, hier zijn er ook die dat doen hoor, je hebt ze overal,
      smerig om in de drol van een andere hond te trappen,
      een zakje meenemen zouden ze verplicht moeten stellen

      Verwijderen
  2. Tja... Klapper. dierenliefhebbers noemen ze dat. Schreeuwen moord en brand bij legkippen, stalkoeien en ander soort dieren, maar als je over hun eigen hond begint, worden ze boos. Natuurlijk geven ze die wel echt aandacht. Ik draai de tijd altijd om... Als je vijf uur met hem bezig bent.. dan is hij altijd nog 19 uur op zichzelf aangewezen. Dat klinkt toch anders. Natuurlijk slaapt hij er een gedeelte van. Van de week nog een mevr. voor haar pup. Verrijk zijn leven lichamelijk en geestelijk. Nou meneer... (de verkoper.. kuch kuch) van mij hoeft die hond geen pootjes te geven. Nee, Truus, van hem ook niet, maar hij wil wel graag geestelijk vermaakt worden. Want geloof me, anders gaat hij wat anders zoeken. En... echt.. een stoelpoot of schoen is ook vermakelijk. Hondenproblemen bestaan niet.. anders had de hond zijn gedrag wel aangepast.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mario.
      jij weet waar je het over hebt, zo'n vrouw.... zou je der niet....
      over een half jaar komt ze terug bij je, hij is zo lastig...

      beloof me dat je haar opsluit tot ik langs ben geweest:-)

      Verwijderen
    2. Ze is de bench uitgebroken....

      Love As Always
      Di Mario

      Verwijderen
  3. En gelijk heb je Klapper. Een hond is een grote verantwoordelijk. En dat geld voor ieder huisdier.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je eens goed neergezet. Spijtig is de mijne al 11 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is aardig op weg Liliane, ik hoop dat liske nog een tijdje meegaat

      Verwijderen
  5. heel leuke fotoreeksen Dien!
    en hoe graag ik ook hondjes zie, hier kan het niet jammer genoeg
    wat erg dat die mensen vroegen om die hond te laten inslapen
    k ga de foto's nog een paar keer bekijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. kijken is ook leuk hé an, dat zouden mensen die dieren zo makkelijk wegbrengen ook beter doen:-)

      Verwijderen
  6. Plastic bloempotten doen het wel bij de honden, Benno speelt er ook altijd mee.
    ‘Neem geen hond!’ is voor veel mensen toch een goede waarschuwing.
    Want je schrijft: als een hond zijn eigenaar zou mogen kiezen zou er maar een beperkt aantal mensen door de selectieronden komen!
    Dat klopt helemaal, men beseft vaak niet hoeveel werk en aandacht een hond nodig heeft.
    Maar dat weeg natuurlijk niet op tegen de liefde en aandacht die je terug krijgt. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. plastic flessen met een steentje erin ook maar daar heeft de buurman dan weer last van :-)
      jammer dat hij vrij is vandaag :-)

      Verwijderen
  7. Alleen al de bewegingsdrang van een hond weerhoudt mij ervan om een hond in huis te halen, Klaproos, ik vrees dat ik te vaak verstek zou moeten laten gaan dan goed is voor de hond. Ik laat zo mogelijk elke dag mijn camera uit, die vindt het namelijk helemaal niet erg als ik eens een dag geen puf heb om een fotokuiertje met hem te maken. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Huisdieren hebben is een verantwoording en ze vragen ieder naar hun eigen soort zorg en aandacht.
    Mooie dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goede morgen Roos, heel goed dat je dit stuk nu weer eens onder de aandacht brengt.
    Ik neem zelf geen hond, als ik wil wandelen doe ik dat wel met mezelf. Op het asiel geven
    we een dier ook niet zomaar met iedereen mee. Zeker niet tijdens een open dag, wanneer
    dat in een opwelling gebeurt. Dan zouden ze vaak binnen de kortste keren weer terug zijn.
    Een dier is een grote verantwoordelijkheid en ze kosten per maand ook aardig wat geld.
    Als je een hond of kat voor het 'mooi' neemt, ga dan naar de speelgoedwinkel en koop een
    pluche exemplaar. Een dier is jouw verantwoordelijkheid, tot het eind van zijn/haar leven en
    al is het een goudvis, je zult er aandacht, tijd en liefde aan moeten besteden.

    Ken jij Els Adams? Anders zou je haar boek 'Blafspraken maken' eens moeten lezen.
    Je foto's zijn ook weer mooi, super om die dieren te zien spelen, die twee zouden jou
    vast niet in een asiel stoppen, zeker weten :)
    Fijne woensdag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel haba, ik ga er naar op zoek lijkt me een geweldig boek,

      dank je wel voor je bijdrage, jij weet als geen ander hoeveel dieren er in het asiel zitten hé.

      Verwijderen
  10. Jij hoeft beslist geen sorry te zeggen omdat je hier een héél waar en indringend log plaatste lieve Klapper, je hebt overschot van gelijk!
    En als je jouw mooie fotomontages ziet wéét je beslist dat JIJ van je lieverds houdt en er alles aan doet om ze gelukkig te maken... je bent een mooi mens!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel gerda,
      ja, mijn dieren gaan voor alles, ik zal ze altijd beschermen tegen alle slechte invloeden,
      voor zover dat in mijn macht ligt.

      Verwijderen
  11. Aan dit logje hoef ik niets aan toe te voegen...alleen dit.......waren ze maar allemaal zoals jij en ik.......
    Groetjes van mij en een poot van Boris.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Superblogje! We hebben er zelf 2, de oudste komt uit het asiel is nu 10 jaar, toen hij amper 2 was werd ie weggedaan. Het is een schat van een beest , maar wil wel graag wandelen, tegenwoordig iets minder nu zijn zicht en gehoor minder zijn. En dan hebben we onze belhamel van bijna 2, die zo blij is met elke stap die buiten de deur wordt gedaan. Met haar wandelen we graag in onze omgeving. Ik ben soms jaloers op haar energie, zij loopt onze route wel vier keer ;-) Ik heb haar gekregen toen ik officieel werd afgekeurd en thuis kwam te zitten. Honden, ik vind ze het allerliefst maar wat een werk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-) hebt het er graag voor over:-) jawel zeg het maar, ik merk het aan je schrijven, :-)

      Verwijderen
  13. Je vergeet, ze verharen, maken vieze pootjes als ze van buiten komen, vlooien, af en toe ongelukje op tapijt en ze leven meer dan 14 jaar.
    Als ik iemand hoor mijn kind wil zo graag een hond zeg ik meteen; koop bart smit leeg voor je kind maar geef t geef levend wezen want ze zijn t zo zat en t komt op de ouders/moeder neer en als die er niets aan vind en een volle agenda heeft? Ik heb vriendschappen verbroken om dit soort dingen.
    Zat ik gisteren te schrijven hoe leuk Sofie was komt madam met een grote kattedrol binnen. Getver, de getver. Honden zijn echte viezerikken hoor. Z kauwt op naaktslakken en dat zit dan in haar haren en je krijgt t er niet uit en t is zo vies. Oh bah, ik wil haar niet meer, hup naar t asiel. liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bah helene:-) wat een vies kreng is het toch,
      jawel weg ermee, haal maar een schone hond:-)

      gooi der maar hier over de schutting, dan vang ik haar wel op,
      wij zijn toch ook maar smeerlappen:-)

      Verwijderen
  14. Goed blog Klapperdeklappertje!!! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo ontzettend waar Dien! Dat is de reden dat wij geen hond hebben nu. Ik ben dieren(honden)liefhebster numero uno, altijd honden gehad.... toen het kon, ik er de tijd voor had, een ander leven had. Helaas nu simpelweg niet, te weinig thuis, en dat gun ik een hond niet. Punt. Maar..... zodra het kan hahaha, dan zijn wij de eerste die bij het asiel staan :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. het geeft niet wat voor dier je ook neemt maar neem ook de verantwoordelijkheid op je.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Klaproosje.

    Hele goede tekst, die iedereen zou moeten lezen.
    Maar je hebt ook super foto's erbij gezet.
    Daar zie je toch hoe je kunt genieten van en met een dier.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Helemaal mee eens Dien, maar dan moet je er niet van die superleuke foto's bij plaatsen, maar b.v. een foto van een drol haha.
    Ik weet ook voorbeelden genoeg van mensen die alleen met hun hond een rondje om het plantsoen lopen en dat was de wandeling.

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. vreselijk Petra, ik zie ze hier ook,
      het zou gewoon niet moeten mogen... het is een vorm van dierenmishandeling

      Verwijderen
  19. Ik ben je met je eens. IK vind heel goed dat je erover geschreven heeft.
    Wat heb je geweldige foto's gemaakt. Ik vind zo schattig om te zien.
    Je bent echte dierenliefde Dien.
    Fijne dag verder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel F&J, jullie ook hé, als ik naar jullie foto's kijk dat zegt genoeg
      xxx

      Verwijderen
  20. Zo ken 'k je weer onstopbaar Grooot gelijk !! U weet wel "mensdom" Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  21. daar sluit ik me graag bij aan Roos..

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Inderdaad Klaproos. Een hond (en elk ander huisdier) brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Wil of kun je die niet nemen, begin er niet aan!
    Heerlijke foto's van je puber met zijn speelgoed. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja truus ook jij ziet genoeg in het asiel hé.
      mijn puberke heeft het super naar zijn zin:-)

      Verwijderen
  23. Hele mooie en ware reeks.
    Een waar woord (en)
    En daarom heb ik geen hond......:-)
    Hij zou hier tekort komen en dat en geen aandacht mag je niemand toewensen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. precies marjolein, ineke van herwijnen zegt het geweldig.
      slim van jou om geen dier te "nemen"

      Verwijderen
  24. Dit is en heel goed verhaal wat je hier publiceert. Roep het van de daken. Ooooh mensen zijn zo verkocht als ze een puppy zien. Het is ook wel van deze tijd, de consumptiemaatschappij, men koopt, men neemt, men neemt een hond en men neemt een kind....
    Schreeuw deze boodschap van de daken Dien!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag Jetske,
      het zó gemakkelijk "neme"van een kind of dier zonder goed na te denken over de consequenties ...
      afschuwelijk is dat,
      en ohh het gebeurt aan de lopende band, in alle lagen van de bevolking
      ik haat het..

      Verwijderen
  25. Een prachtige lijst aan foto lieve Dien dat is in iedere geval 1
    Ik kan me deze campagne ook heel goed voorstellen, want ik heb er met mijn werk
    ook vaak mee te maken. Ik wil ook heel graag een hond amar ik begin er absoluut niet aan
    omdat ik er nog geen tijd voor heb. Ben te vaak weg voor mijn werk en als ik een hondenvriendje
    neem wil ik er tijd voor hebben.
    Heel goed dat je hier ook aandacht aan besteed.
    Zoals jij voor je hondenvriendjes zorgt zou ik willen dat iedereen dat deed

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Aangezien we in onze maatschappij honden (dieren) als gebruiksvoorwerp zien..... terwijl elke hond (dier) een happy Hond (dier) zou moeten zijn......
    Ik zie meer treurende bruine ogen,.... dan kwispelende staarten.....


    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een pracht van een blog! Ik kan hier - 150 km van jou vandaan - je gedrevenheid voelen. Het spoelt uit mijn laptop over me heen.
    Het is ZO waar! Zeker honden die veel beweging nodig hebben, krijgen het niet, waardoor ze in huis drukker worden. Ik het stage gelopen in een asiel. Je wilt niet weten welke smoezen mensen bedachten om van hun hond af te komen... Diep treurig.
    Daarom word ik zo blij van mensen die alles voor hun huisdier over hebben. Die het vanzelfsprekend vinden en het met liefde doen. Ik weiger alleen naar de negatieve kanten te kijken. Natuurlijk is dit een slimme en noodzakelijke actie. Maar ik kan er niet te lang over nadenken, want dan kom ik weer niet in slaap ;-)
    Een knuffel voor jou omdat je zo'n groot dierenhart hebt. En wat boffen Ace, Rufus en Damian dat ze jou als baasje hebben!!
    Liefs Kakel xxx

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥