One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












07-11-2021

08.11. Good morning freedom


 



Blue Mink- Good Morning Freedom







stinkende kortschildkever  Ocypus olens


gloeiende gloeiende....

geef  't beessie maar een  naam...

deze  grote  grieperd  kwamen we tegen op ons pad.:-)


djeez... dan  weet je  ook niet  wat je  overkomt,

mijn  eerste  gedachte  was  "schorpioen"


maar die  komen hier niet  voor, 

 meteen  laten varen...


Bij verstoring wordt een dreighouding aangenomen;

 de kaken worden open gesperd,

 de tasters steken recht vooruit en de staart wordt net als bij een schorpioen naar voren gekromd.

 Indien de predator niet onder de indruk is, 

wordt een stinkende, melkwitte vloeistof afgescheiden waaraan de naam te danken is

 (

Het is echter niet de staart die te vermijden valt maar de stevige bovenkaken (mandibels) 

waarmee een pijnlijke beet gegeven kan worden.


nou  nou  tut  tut,

doe maar  kalm,

wij  zijn  al weer  weg...


stinkertje...



:-)


webbiessssssssss

hebben jullie  het  fijn gehad, 

geniet je van het  leven ??

ben je  nog  iets  bijzonders  tegengekomen :-)










22 opmerkingen:

  1. Ja ik ben een heel bijzonder blogje tegen gekomen met een doodeng kevertje. Maar hoe mooi kan het leven zijn met zulke bijzondere beestjes op je pad..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wauw... wat een prachtbeest... maar hij moet niet stinken hoor, daar heb ik een hekel aan.

    Love as Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh wat een bijzonder beestje zag jij nu weer
    nee zo'n speciale dingen kom ik momenteel niet tegen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zou denk ik ook eerst aan een schorpioen denken, maar ik weet dat die hier niet voorkomen. Maar ja, iemand die ze heeft losgelaten kan altijd natuurlijk. Bijzonder beestje. Hopelijk leeft deze nog lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik mag dat wel zo'n mooie kever. Eigenlijk heel bijzonder...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goede morgen Roos, een apart geval die stinkerd je hebt hem netjes op de foto gekregen. Een fijne maandag gewenst, hopelijk een prima dag aan het begin van een geweldig goede week voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Die stinkerd heb je mooi weten te fotograferen. Die zie je hier maar weining.
    Fijne maandag gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is weer een bijzondere vondst. Ik geloof niet dat ik hem ooit al eens gezien heb. Maar ik kijk er eerlijk gezegd ook niet echt naar uit. Ik ben eerst weer aan een dag met wat zon en warme kleuren toe, want het is hier in het noorden al een week lang grijs en bewolkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ha Dientje,

    wat een kleine griezel, die stinkert!
    Dat is zeker een bijzondere vondst.

    Ik heb het hele weekend feest gehad: Glow in Eindhoven, een expositie in Amsterdam en de Kustlijn in Haarlem.
    Allemaal pareltjes... Ik kan er toch zo van genieten!

    Misschien waag ik er nog een blogje aan, maar ja... het staat eigenlijk al op FB.
    'kziewel...

    Toedeldoetjes!
    Xxx, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ik oa vandaag ben tegengekomen? Leuke bloggers met leuke logjes bij wie ik een reactie achterlaat, die mij gelukkig maken, terwijl ik al gelukkig ben. Dan is het meer een soort van verrijking van. En ja dit is inderdaad een griezel, mijn dochter zou gillen wegrennen, haha en ik zie dank zij jou de schoonheid ervan. Fijne dag Dien. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat klopt Dien, door de lichtvervuiling zijn hier geen sterren te zien.....jammer!
    Een bijzondere kever, lijkt een beetje op de schorpioen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Klaproosje.

    Ziet er angstaanjagend uit.
    Maar is toch een mooie diertje.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. knappe foto van dat stinkertje

    mijn lievelingsdiertje wordt hij wel niet

    prettige dag Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Good Morning Freedom, zo wil iedereen wel ontwaken.
    Heb ze meer gezien, maar wist hun naam niet, de stinkende kortschildkever.
    Na je verhaal is het weer duidelijk dat ik geen positieve kijk op het beestje heb.
    Ach Dien, still alive and kickin. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goedemorgen Dien, ik kwam ook even buurten en ja het lijkt een engerd maar ook wel een nuttig dier hoor. Wat je zag valt onder een kortschildkeversoort en jij ontmoette de stinkende Ocypus olens en vond het ook wel een mooi dier. Er staat nog iets in het concept op de natuurwebsite De mens en de natuur hierover wat ik nog aan het uitwerken bent. En wat mooi dat je deze ook eens tegenkwam. Het dier is hoofdzakelijk te herkennen aan het hele korte dekschild dat slechts een deel van het achterlijf bedekt. Onder het dekschild liggen de vleugels netjes opgevouwen en ook beschermd. In tegenstelling tot wat je zou denken zijn het uitstekende vliegers die het luchtruim vooral in de avondschemering opzoeken. Je kan ze nuttig noemen want ze hebben slakken en engerlingen op het menu maar jammer genoeg houden zijn ook van regenwormen en knagen zij met hun stevige kaken zelf wel eens aan zachte plantendelen. Hun natuurlijke vijanden; andere insecten, amfibieën en vogels; worden afgeschrikt door het aannemen van een dreigende houding en als dat niet volstaat wordt er een wit stinkend goedje uit het achterlijf afgescheiden om de vijand te verjagen. Het is echter voor de wijd opengesperde kaakdelen dat we voorzichtig moeten zijn. Deze kunnen pijnlijk uithalen, een beet van deze grote kever leidt vaak tot huidirritatie. Deze kever werd in het verleden niet voor niets in verband gebracht met de duivel. In de Engelse taal wordt hij nog steeds Devil’s coach horse beetle genoemd. Ook Magere Hein gebruikte deze kever voor het verwerven van extra krachten. Ja of dit waar is weet ik niet echt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is alle info van wikipedia, maar dat zet ik niet in een blog, mensen houden doorgaans niet van ellenlange stukken lezen tine :-)
      dank voor je info

      Verwijderen
    2. Dat begrijp ik wel maar het is niet alleen daarvan hoor want ik heb vele natuurboeken en dan heb ik het gewoon samen gevoegd voor hen die het wel interessant vinden. En het blog wordt goed gelezen dus er zijn wel bezoekers die het wel mooi vinden wat ik zoal post. Maar ik respecteer wat je schreef hoor. Een ieder mag van mij altijd een eigen mening hebben.

      Verwijderen
  16. Of ik nog iets bijzonders ben tegengekomen?
    Ja, JOU! Iedere dag. Je bent er áltijd, Dienelidino.
    Een woord dat je zelden uit mijn bakkes hoort: ik ben je er dankbaar voor ♥
    Dikke liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtig insect !
    Gisteren aan mijn kleindochter geleerd hoe ze esdoorn helikoptertjes kan laten draaien, dat was héél bijzonder vond ik. Onze kleinkinderen liefde en eerbied voor de natuur bijbrengen... een nobele taak voor opa :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥