One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












15-11-2021

15.11. Gevoelige kijkers... let op

 







Autumn Forest Ambience Adrian von Ziegler *klik*




Hoe het  jullie vergaat  weet ik natuurlijk niet,

maar  bij mij loopt  het  een beetje  tussen mijn  bilspleet

bij het  zien  van  zo'n monsterlijke  spin....

grote  griezels  wat een  engerd.. 







Deze spin heeft een vrij ongewoon web.
 Ze spint een soort buisachtige constructie, 
die deels boven en deels onder de grond ligt. 
De ingang wordt gecamoufleerd met bladerenmos en allerlei dood materiaal.
 De spin wacht tot een insect over de ingang van de buis kruipt 
en slaat dan toe door razendsnel uit het hol te kruipen 
en het insect met de gif kaken in de buis te sleuren. 
Deze spinnen verlaten hun hol bijna nooit, enkel voor het eten.







De spin is seksueel volgroeid na 4 jaar. In de herfst paren ze meestal, 

wanneer het mannetje een geschikt vrouwtje zoekt. 

Hij gaat haar hol binnen en nadat ze daar gepaard hebben,

 sterft het mannetje meestal, omdat het vrouwtje hem doodt.

 Het vrouwtje legt haar eieren in een grote cocon in de graafgang.

 De jonge spinnetjes komen de volgende zomer uit hun ei, 

waarna ze nog 1 jaar bij hun moeder blijven.


Dat  is  dan  wel  weer  heel mooi,

wat  zit  de natuur  toch  "perfect" in elkaar


nou van mij mag  deze griezel onder  de grond  blijven :-)

tweede keer dat  ik  'm  zie  deze maand,

en ik  schrik  me letterlijk elke keer  half naar :-)


't is  maar  hoe je  het  bekijkt  hé...


💚





21 opmerkingen:

  1. Een echte griezel. En ocharme dat mannetje. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. jakkes, spinnen daar heb ik het niet mee, en dan zo'n kanjer
    dat ze maar mooi onder de grond blijven

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoeiboei Klappertje,

    wat een dikzak!
    Die heeft zich goed volgevroten!
    Ik zou me ook het rambam schrikken... gauw een blokkie om...
    Wat een kaken heeft-ie. Een sterke vent.
    Maar... haha! de vrouwtjes zijn nóg sterker. Zet 'm op meiden!

    Jij ziet ook alles, he!!

    💚

    Xxx, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede morgen Roos, ik geloof niet dat ik deze spin ooit in het echt heb gezien. Hier in de tuin kom ik meestal kruisspinnen tegen met hun webben. Zolang ze die niet midden over het pad maken, mogen ze gewoon hier blijven wonen. Maar om in het donker 's ochtends of 's avonds met mijn gezicht in zo'n web te lopen vind ik minder feestelijk. Ik heb liever dat een spin muggen eet dan dat de muggen mij eten ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben niet bang voor spinnen :0 zijn zo enorm nuttig. Ik snap dan ook niet dat er mensen zijn die ze dood slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is nou zo gek, ik ben echt superbang voor muizen, maar totaal niet voor spinnen. Ook niet voor zo'n joekel

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind spinnen ook eng, maar het zijn nuttige diertjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Voordeel van mij opvoeding in de natuur, altijd gehoord dat ze nuttig zijn dus ik ben echt niet bang hoe groot of hoe harig dan ook. Wel bang voor giftige mensen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je maakt er een tamelijk huiveringwekkend verhaal van.
    Dat het in werkelijkheid maar een klein beestje van amper een centimeter is, was je even vergeten zeker ...? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat is een spin die je niet in je kraag wilt hebben Dien!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Klaproosje.

    Niet echt iets voor mij brbrb

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik zeg altijd spinnen zijn vrienden, maar het vrouwtje is dat duidelijk niet voor de man.

    Love As Always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Yach! Als ik ze in huis zou zien plaats ik er een glas overheen en schuif er wat onder... dat gooi ik ze het raam uit. Zo een als ik hier zie...brrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik begrijp dat het om de gewone mijnspin gaat, een klein spinnetje van 1 cm. Nee hoor die kan me niet bang maken. Op je foto´s ziet de spin er veel indrukwekkender uit en het verhaal is ook imposant. 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtige storie ik ben benieuwd naar het vervolg

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Beste "klapper" als Je dit beeld nu eens verkleind dan hoef Je niet bang te zijn !!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Geweldig dat je hem opmerkte als hij zich zo verschuilt en nog mooier dat je niet hard wegliep 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Huisspinnen pak ik nog wel eens bij hun pootje en dan zet ik ze netjes buiten in de tuin. Maar deze dat is een ander verhaal. Het verhaal al lezende en daarnaast het paren dacht ik meteen aan spinnenvrouwtjes die hun mannetjes doden na het paren, en het klopte je schreef erover. Ze doden hun partner, kijk dat noem ik nu onafhankelijkheid. Haha. Lol

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Heel mooie spin en ook interessant om te lezen hierover. Spinnen ben ik niet echt bang voor maar als ze te groot zijn dan pak ik wel de spinnenvanger en zet deze dan weer netjes buiten.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥