One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












30-04-2013

01.05 hop paardje hop





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken


Zondag 28 april was het weer zover

De winning in Lummen Belgie

Daar speelden deze taferelen zich af,

Nóg véél drukker dan het vorig jaar al was,

Zóveel zachte neussies

En nog zachtere kontjes
Nóg meer enthousiaste bezoekers

Kwamen kijken naar de grootste paarden

Het Belgische trekpaard

Ook wel brabants trekpaard geheten,

Boerenknollen zo worden zo ook wel aangesproken

Maar voor een edel dier,

Met een hoofd voeten en benen

Is dat toch niet zó netjes,

Wat een fantastische dag was het weer

Het zonneke was van de partij

De kampioen dekhengsten lieten zich graag bekijken
En deze jongeman rook vast een tochtige merrie
En stond prachtig te flemen

Paarden flemen meestal als ze een bijzondere of lekkere geur ruiken.
Dat ze daarvoor hun bovenlip omhoog doen

heeft te maken met een speciaal orgaantje onderin de neusholte van het paard,

het 'orgaan van Jacobson'.
Met dit orgaan kan het paard de geur beter ruiken.

Om de lekkere geur bij het orgaan van Jacobson te krijgen
trekt het paard zijn bovenlip op,
zo kan de geur via een kanaaltje in het gehemeltje
van het paard het orgaantje bereiken

Ahhhhh hengstige merries zullen hier vast wel rondgelopen hebben

Of misschien bijna hengstig,
de eigenaar weet het misschien niet

Maar de mannen maak je niks wijs natuurlijk:-)

Jongens wat een dag,

Een schitterende parade,
van deze wonderlijk mooie dieren.

En wat zit je hoog op je troon op de rug van een paard hé

De voeten draven door het zand.
Voetjes….. zeg maar voeten : -) en ze laten het stof opdwarrelen,

Trotse eigenaars die hun dieren met liefde showen

Jongens nog an toe,
Wat een dag: -)

Hey jij daar … wat doe je nou??

Ik weet van niks: -)
Vooruit dan maar weer
We stappen eroverheen

Alle reden om er een op te vatten: -)
Het speciale 7 pk bier: -)

Een logje wat later omdat de koningin aftrad,
En Willem Alexander aantrad,
Maar dat mag de pret niet drukken hé,
wat is het een mooie dag geworden
zó heerlijk oranje overal: -)

“proost”

Op jullie,
xxx

34 opmerkingen:

  1. Wat een schitterende reportage van deze prachtpaarden! Zie ze zelf nog wel eens bij het Boerenbondsmuseum, of bij de weidegangsfeesten waar ze demonstraties geven met oude landbouwwerktuigen. Een mooi gezicht!
    groetjes en een fijne avond, Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Klaproos, wat een mooi blog heb je neergezet. Net zo imposant als die rossen.
    Wat een kracht stralen ze uit hè? Top!!
    Je voelt je heel klein naast zo'n paard.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik kan geloven dat het een prachtige dag was,
    wat een mooie paarden hé en ik weet weer wat bij over het flemen
    7 pk bier dat ken ik niet, maar daar kan je vast stoer door stappen :-) breng er maar eentje mee :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ha Klaproos,

    Prachtige edele dieren, sterk als een paard komt vast van deze werkers af.
    Ach als wij ook wat speciaals ruiken, slaan we ook op hol. oma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch toch,spijtig dat ze van de velden verdwenen zijn .

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige paarden. Maar het begroot me toch dat er nog steeds paarden rondlopen met gecoupeerde staarten.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja inderdaad vind het niet zo leuk om te zien dat de staarten gecoupeerd zijn. Een paard met een staart is het meest natuurlijk. Maar het valt niet onder het schoonheids ideaal denk ik.

    Een hele mooie foto serie heb je laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie serie over die krachtige trekpaarden met sokjes.
    Het was een heerlijk oranje dagje gisteren en vooral fijn dat het zonder problemen verlopen is.
    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een heerlijke dag heb je beleefd op de Winning in Lummen.
    Dat blijkt uit je prachtige foto's! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dien wat mooi, dat sommige mannen zelf hun haar in het teken van het paard hebben. :) Prachtige foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Man o man wat een pk. Een mooie serie met knollen ehhhh paarden heb je hier neergezet. En dat flemen deed ik vroeger ook altijd. En het heeft geholpen hoor. Ik heb de mooiste weten te strikken.

    Love As always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat is dit toch een super prachtig paardenras.
    Je maakte prachtige foto's ik kan de geur bijna opsnuiven ;-)Ze zaten daar als een Koning op hun paarden, genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Met de oranjes heb ik niets Klapper.
    Maar met paarden wel. Altijd leuk zo'n paardendag.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Met zo'n logje komt het niet op een dag eerder of later aan.
    Prachtige serie van die imposante werkpaarden. Ik kan me voorstellen dat je je daar prima hebt vermaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Mooie reeks van je trekpaarden en wat zijn ze elegant als ze gaan lopen en draven hè ?
    Hier werden ze maandag geshowd

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dit is een log naar mijn hart, mooie foto's en veel humor. Bij sommige foto's lig ik in een deuk, geweldig mijn dag kan
    niet meer stuk ! ;-D
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een geweldige foto's.
    Jij moet een fantastische dag gehad hebben.

    lieve groetjes
    Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een kracht stralen ze uit he? Prachtig!
    Vrienden van ons hebben er ook een, een geweldig mooi dier en een lief karakter.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Prachtige dieren en een mooie fotoreeks van je.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat zijn ze mooi en wat heb je er weer een prachtig
    log van gemaakt. De kontjes, de kapsels, de strontjes,
    ik heb er van genoten!
    xx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. wat mooi zoveel paard en zoveel kracht en wat een enthousiaste eigenaars.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Mooi die Brabantse knollen, zien er goed verzorgt uit.
    Mooie serie, vind de benenfoto heel mooi en de voorlaatste en weer wat geleerd over de paarden en hoe ze ruiken.
    Groetjes en gezellige avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Prachtige knollen bollen serie mooi om te kijken Dien...
    ook het mensjes kijken dik bol en strak.
    Groetjes Christiene

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wat os dit een prachtige serie ik zit gelijk helemaal in de sfeer die daar hangt top gedan Klaprooske.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  25. WAT EEN MOOIE DAG MOET JE HEBBEN GEHAD,proosten dat we nog veel kunnen drinken op mooie dagen

    BeantwoordenVerwijderen
  26. machtige dieren en op schitterende wijze in beeld gebracht..

    met minder dan 7 Pk kon je dan ook geen genoegen nemen..

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Bedankt voor je heerlijke foto's, ik heb ervan gesmuld!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtige foto serie van deze schitterende paarden.
    Lijkt me heel bijzonder om van dicht bij mee te maken.
    Deze mogen der zijn hoor.
    Wat een PK bij elkaar!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  29. ik reed vroeger vaak op zo'n boerenpaard, toen ik klein was.
    Maar van zo'n 7PK heb ik nog niet kunnen proeven...hoop dat ooit te kunnen doen!

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Wat een plezier deed je mij met deze reportage Klaproos. :-)
    Ik wed dat de grond trilde met zoveel dravende reuzen.
    Alleen jammer dat het in België nog niet verboden is om de staarten te couperen...

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Haha, dat 7pk-bier. Soms zou ik alcohol willen lusten !
    Verder, mooi mooi. Bijzondere dieren, altijd trouwe partners van mensen geweest.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Jaaaaaaaaa............. dit vind ik ook zo ontzettend mooi om te zien.
    Ik heb dit ook op vakantie gezien en man!!!! Die paarden! Wat een PK'S!
    Stoere jongens en inderdaad zachte billen en vooral die enorme "klos" benen.
    Werkelijk super dit.
    Prachtig weergegeven Dien, maar dat is jou ook wel toevertrouwd ;-)
    Wat zal je genoten hebben hihi......

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥