One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












27-03-2014

27.03. Ik geloof





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken

De azan (Ar: أَذَان,
ook weergegeven als azaan, adzan, athan, athaan of adhan)
is de oproep tot het gebed die wordt gereciteerd door de muezzin,
vaak vanuit een minaret.
Vijf keer per dag worden moslims opgeroepen tot het gebed door middel van de azan




De Manavgat moskee
is de grootste moskee in de Antalya regio van Turkije.



en op onze terugreis van de riviercruise,



hielden we halt en mochten daar
gesluierd een bezoek brengen



in de moskee,



schoentjes uit en sluier om,



wat vooral indruk op mij heeft gemaakt
is het marmeren gordijn
aan de muur, in de richting naar mekka.
ongelooflijk fijn.



en toch ook wel



de mensen die aldaar baden,



ik heb ook een gebedje uit de de koran gedaan,
want ik zat met een moeilijk vraagstuk: -)



en warempel.... het werkt... geloof ik nu al :-)
maar lieve webbies,



weet dit,
je hoeft niet te geloven om te kunnen bidden,



geef je vragen aan het universum,
en het universum geeft antwoord



misschien niet vandaag,
maar wel morgen: -)
dáár geloof ik in : -)



En deze heertjes,
de een half blind,
hadden alles,
maar dan ook alles in de gaten:-)
vooral het vrouwelijk schoon,
de een zag met een oog meer dan ik met twee:-)



wat een prachtig koppel,

Voor jullie een héél fijne Donderdag
en voor vandaag...
heb ik zin in pasta, : -)
en jou : -)
hasta la .....fritas :-)

tot morgen,

xxx


44 opmerkingen:

  1. Mocht je daar een fototoestel gebruiken. Owh wacht, elke keer als ik in de synagoge kom is natuurlijk op de Shabbath, En dan mag je niet fotograferen. Dat is natuurlijk het verschil.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Due twee mannekes zijn echt prachtig. Klapper. Ja heertjes zien veel 😄😄😄😄
    Prachtige opnamen in de moskee. Jammer dat de foto,s zo klein zijn. Ja ja....ik weet wat je denkt maar ik ben nu op een leeftijd dat je het graag wat groter voorgeschoteld wilt krijgen.
    En jij zegt altijd dat je alles voor je publiek doet dus nu heb je iets om te overdenken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee mussie, dat ga ik m e niet op de hals halen :-)
      ik vind dat ik ,zoals het blog steeds gepresenteerd wordt, al wel dat ik er mijn best op doe:-)
      je mag de foto's dus zo klein bekijken, maar ik wil je wel een loepje aufstoeren :-)
      xxx

      Verwijderen
  3. Heel bijzonder dat je de moskee mocht bezoeken. Prachtig gebouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wie leeft van dag tot dag kan genieten van dag tot dag. Narigheid en zo komt ieder mens wel tegen, maar rustig genieten ook. En geloof, dat houdt vanzelf wel een keer op.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. whaw prachtige moskee
    heel mooi logje
    en je hoeft zelfs niet echt te bidden om te geloven
    maar ik lees nu wel een weesgegroetje dat het aub morgen donderdag is anders heb ik m'n afspraak bij de kiné gemist ;-)
    slaapwel Dien ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Blauw lijkt wel dé kleur voor een moskee. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi die mannetjes die alles in de gaten houden...!!
    Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bidden tot het universum? Wow, zo ver had ik nog niet gedacht... maar denk jij dat je problemen, vragen of gedachten het universum wat kan schelen? Het is zo immens groot en wij zo klein, we houden ons zelf toch ook niet bezig met die miljoenen atomen die in ons rond draaien?
    Maar als het jou helpt mijn lieve Klapper moet je dat beslist doen, net zoals jij zo verder heel knappe fotoseries moet blijven maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach gerda, we mogen geloven wat we willen, en jij hebt gelijk als je zegt dat het universum groot is:-)
      mijn wens is uitgekomen:-)

      Verwijderen
  9. Prachtige foto's Roos, dus je bent ook in Manavgat geweest,
    Wij hebben daar in het water gelunched, de obers liepen
    met opgerolde broekspijpen te bedienen en de tafels en stoelen
    van het restaurant stonden in het water, heerlijk koel zelf met je
    pootjes in de rivier te zitten eten.
    Wat geloven betreft, ik geloof in een hoop, maar ik houd niet van religie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. prachtig haba,
      ik heb daar niet in het water geluncht , daarvoor was het te koud, wel op de boot:-)
      onder de mooiste wolken,:-)

      en aan het strand de mooiste doeken :-)

      Verwijderen
  10. Ik geloof niet. Ook niet in bidden. Het is iets wat door de mens bedacht is, maar geen enkele invloed heeft.
    Maar dat is mijn idee er over. Wie zegt dat ik gelijk heb? of jij? mss hebben we geen van beiden gelijk. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat is het daarbinnen mooi!! Dat wist ik niet, nooit gezien Dien!
    Heel bijzonder dat jullie daar naar binnen mochten.
    Die 2 mannetjes vind ik ook grappig, mooie gerimpelde bekkies ;-)
    Ik las dinsdag in de wachtkamer bij de tandarts in het blad Happinez de zin: Ik geloof in het leven!
    Ik denk dat dat de lading wel dekt!
    Ieder moet maar doen waar hij zich prettig bij voelt.

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. geloven in het leven Petra, iets mooiers is er niet...:-)
      vier het leven elke dag :-)

      Verwijderen
  12. Even als kerken is de moskee meestal heel mooi ! Enkel het bloed die aan de wanden stroomt van beide soort geloven die in naam van God en Allah gemoord en vernield heeft.
    Ik bid al lang niet meer en zal nooit meer bidden !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bidden verandert niet de wereld, maar bidden verandert de mens. En de mens verandert de wereld. Albert Einstein

      dat las ik Luc, en tja... dat kan ik alleen maar beamen..

      Verwijderen
  13. Merhaba hashas...
    ja... dat is turks voor ghallo klaproos, want ik spreek een klein woordje over de grens.
    Wat een prachtige moskee en wat een prachtige fotoos. Die kleuren...
    In de koran staat dat de moslims geen portretten mogen gebruiken, dus hebben de kunstenaars zich meester gemaakt van het ontwerpen en maken van tegels en marmer bewerken.
    De mooiste dingen zie je!!
    En dan die oude mannetjes...
    jaja.. waarover praten zij, die twee daar op die bank?
    over: güzel kızlar ja, echt wel!

    dag dag...
    Geniet vandaag... maard at hoef ik jou niet te zeggen.

    Dikke pakkerd van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. yani Ha güzel sesler güzel Kızlar :-) klinkt ook zo mooi hé Loutje:-)
      ja het was echt geweldig om binnen te mogen kijken, heel bijzonder,
      en vandaag wordt dat ook weer Loulou,
      Ik ga met een vriendinneke een natuurbegraafplaats bezoeken, reken maar dat dat bijzonder is:-)
      heb het leven lief,

      xxx

      Verwijderen
  14. Prachtige beelden van een schitterend interieur.
    Mocht de vrede die er heerst ook in werkelijkheid heersen,
    tussen mensen met verschillende of geen religie(s).
    Dan zou de wereld er helemaal anders uitzien.

    Dank voor het delen, Roosje,
    het is werkelijk geslaagd.

    ria39

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. graag gedaan Ria,
      ik geloof dat als er geen geloven zouden zijn, we veel vrediger naast en met elkaar zouden kunnen leven:-)

      Verwijderen
  15. Geloof ..........tja 'k geloof dat Jij een genietster bent aan beelden en tekst !!Mooi, Grts

    BeantwoordenVerwijderen
  16. man o man wat maak jij toch jaloersmakende mooie foto's. Ik moet je meenemen naar Wissant dan zeg ik wat je moet fotograferen voor me al weet je dat beter dan ik. Je vroeg een tijdje terug of je een tekst van me over mocht nemen, weet niet meer wat maar gewoon doen hoor. Ik vind je zo leuk, de teksten, de foto's. Ik kom hier graag voor een mooi moment. Reager veel te weinig maar denk, ze krijgt al zoveel reacties ze zit niet op de mijne te wachten maar dat is vast onzin. liefs van.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. inderdaad Helene, zo moet je niet denken, elke spontane reactie geeft me een heel fijn gevoel:-)
      maar ik hou zelf ook niet van verplichtingen, dus voel het zo maar niet hé:-)
      en Wissant, jáááá ik heb daar héél fijne herinneringen aan :-) wat een prachtige plek,
      say when :-)

      Verwijderen
  17. Mooi blog Klaproos, met je teksten heb je weer heel wat lezers bezig gehouden.
    Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ach ja jan:-) dát weet ik niet,
      ik schrijf op wat ik voel, iets anders kan ik niet:-)

      Verwijderen
  18. Genieten is dit, Rooske!
    Dank voor het delen met ons...
    Lieve knufff groetjes, Anna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel Anna, graag gedaan,
      dank je wel voor je bezoek ,
      xxx

      Verwijderen
  19. heerlijk plaatjes en uitleg er bij, een prachtig verslag laat je hier zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Met plezier mee gekeken Dien, prachtig in woord en beeld

    mooi ook de laatste foto,s...

    Een groetje Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Het plezier druipt van je bijzondere log af.
    Met de erge mooie plaatjes heb je me overtuigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. een prachtig bouwwerk Roos..

    mooie foto's en interessante info

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Mooi dat we door jouw ogen en camera even mee mochten kijken in die moskee.
    Het ziet er allemaal mooi en indrukwekkend uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dank dat je ons hebt meegenomen naar dit land zo vol van rijke cultuur. Bij heel veel foto's klinkt hier een 'o ja'...

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Indrukkend mooi zijn alle oude moskeeën Roos en deze is daarop geen uitzondering. Er hangt altijd een heel speciale sfeer in zo'n gebouw. Die rondkijkende mannetjes zijn echte 'genieters' en zo ook voor ons om met plezier naar te kijken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. ...ach lieve 'Roos' wat ben je weer in een wereld geweest met foto's van dingen mij niet zo bekend...en het geloof is voor mij iets wat ik kan begrijpen...en dan nog...slaap wel, groetjes van rené

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Dat je daar zomaar mocht fotograferen! Wat een prachtig gebouw, je zal je ogen wel uit je hoofd gekeken hebben. Niet te lang hoop ik, want je hebt ze nog heel lang nodig ;-)
    Mijn geloof is een heel persoonlijk geloof, zo persoonlijk dat ik er met mezelf niet over spreek, haha!
    Schitterende foto's van die ouwe kereltjes. Als je ze maar niet mee naar huis hebt genomen ;-)
    liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik hoop dat je door je gebed antwoord hebt gekregen op je moeilijk vraagstuk lieverd.
    Maar waar ik me over verbaas is dit: Mocht jij in die moskee gewoon foto's maken???????
    Het zijn prachtige foto's met heel veel details. Geweldige gedaan en ik wens je nu ook 'zielerust'

    xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Prachtig die moskee, Roosje. Echt de moeite.

    OT: foto's van Birmingham en Oxford komen van een 3 daagse in die streek rond 10 maart. Ging dan naar Birmingham badminton zien. Op de terugweg op zondag stopten wij in Oxford

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥