One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












09-11-2016

10.11 Het vuurvliegje wilde licht kopen









*KLIK*

Bruce Springsteen - Fire Openen in nieuw venster en klein maken




Het vuurvliegje wilde licht kopen,
maar geen gewoon licht:
oogverblindend licht.

Ik wil dat iedereen eindelijk eens ontzag voor mij heeft,’ zei hij.

De sprinkhaan keek hem aan en zei niets.

Of terugdeinst, zei het vuurvliegje,
of alleen maar zijn ogen neerslaat als ik ergens achter vandaan tevoorschijn kom en aanga.

De sprinkhaan knikte en verkocht hem het soort licht dat hij zocht.
Die avond werd het bos met een oogverblindend schijnsel verlicht…
verlicht,
hielden alle dieren die buiten waren hun handen voor hun gezicht,
kropen de mol en de aardworm in de kelder onder hun kelder,
bleven de uil en de vleermuis thuis,
en trokken dieren die slapen wilden hun dekens over zich heen en verborgen hun hoofd tussen hun voeten.

‘Dat licht, dat ben ik,’ riep het vuurvliegje.

Maar zijn stem was zwak als altijd en niemand hoorde hem.
Morgen ga ik terug naar de sprinkhaan,
dacht hij, al schijnend.
Dan koop ik oorverdovend stemgeluid.
Dan ga ik iedereen de waarheid zeggen.
En niet de gewone waarheid, maar de echte waarheid.
Overdonderen, dat zal ik ze.
Onweer zal niets zijn, vergeleken bij mij!

O, dacht hij,
terwijl het licht dat hij gekocht had bijna op was,
als er eens één keer iemand voor mij sidderde, echt sidderde.
Hij zuchtte en ging slapen,
ergens in het struikgewas waar hij woonde,
terwijl de maan van achter een wolk tevoorschijn kroop
en de wereld verlichtte met zijn stille,
bleke licht, waar niemand bang voor was.

Toon Tellegen

Het is een zwarte dag....
Amerika....Trump..
Hóe is het in Godsnaam mogelijk
veel licht en wijsheid, voor Amerika
xxx






25 opmerkingen:

  1. Ja hoe bestaat het he Dien, zo'n blaaskaak.
    Van alle miljoenen Amerikanen, waren dit nu de beste 2 kandidaten? En dat hij het ook nog wint, het is niet te bevatten.
    Als dat maar goed afloopt ..... en hij geen gekke dingen gaat doen.

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig door Toon Tellegen, geschreven. De overwinning van Trump is ingeslagen als een bom.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toon wist het toen al... Ik hoop dat het meevalt. maar ik heb er een hard hoofd in.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige verwoording, hoop dat het in Amerika goed blijft gaan.
    Er is altijd wel licht in de duisternis. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi en wat wijs van Toon Tellegen. De wereld is veranderd en daar angst en woede regeert, verdwijnt het verstand. Ik vrees de golf van schreeuwende witharige mannen. Groetjes El

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had het niet verwacht, maar om eerlijk te zijn kijk ik er ook niet van op.... want kijk om je heen, het zijn rare donkere tijden ...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zag er zo goed uit voor Clinton. Zelfs vannacht om half vier nog (ik kon niet meer slapen en dacht: ik kan net zo goed even naar de uitslag kijken.) Vol goede moed stond ik op en keek op m'n telefoon. KABOEM! Is het Dump Trump geworden. Kon het niet geloven. May God have merci on their souls!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dieren die zich gedragen als mensen, dat is eens wat anders dan eten en gegeten worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja.verschrikkelijk,dat zo'n narcistisch iemand daar gewonnen heeft.
    Ik vrees voor de verkiezingen hier,volgend jaar.

    Wat een toepasselijk verhaaltje heb je er bij gezet.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig weer 'onze' Toon Dien dank je wel...en voor de rest heb ik mezelf ooit permissie gegeven om niet (meer) alles te (willen) begrijpen (al merk ik ook dat dit op dit moment wankelt...), dus houd ik me maar even vast aan 'onze' Toon xx

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goede morgen Roos. Ik kijk nergens meer van op.
    De wereld is overbevolkt en dan krijg je vreemde
    zaken overal. Toon heeft weer een prachtig en ook
    leerzaam verhaal geschreven.
    Ik wens je een fijne donderdag toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bonjour Klappernootje,

    waar kun je de dag beter mee beginnen dan met Tellegen?!
    aAlle narigheid wordt naar achteren geduwd.
    Ik ga vanaf nu geen woord meer vuil maken over "die" man, je weet wel.
    Zijn voornaam gebruik ik alleen maar, als ik het over Donald Duck heb...

    En hier heb ik een klein fragmentje voor je:

    'Hoe heet u eigenlijk?' vroeg hij.
    'Mijn naam is Tump,' zei meneer Tump.
    Een prachtige naam voor een president, dacht de generaal. Uitheems, bijzonder en vertrouwenwekkend! Maar ik moet het handig aanleggen, zodat het volk er wel aan wil.
    [...]
    'Zal ik jullie eens wat vertellen,' zei meneer Tump. 'Ze hebben mij gevraagd om president te worden.'
    'Van wat, van de voetbalclub?' vroeg Klaterhoen.
    'Van het land,' zei meneer Tump, 'van Perugona.'
    'Ach, laat naar je kijken, Jozias,' zei Klaterhoen. 'Ze bedotten je. Jij president. Hi hi.'
    'Het is geen zaak om te lachen, het is doodernstig,' zei meneer Tump. 'Ik zal mijn snor moeten laten staan.'

    Uit: Annie M.G. Schmidt - Abeltje. Amsterdam: De Arbeiderspers, 1953, p.125-126.

    Dagdag...
    Dikke kus van Marlou

    .

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mooie foto en een heerlijk verhaal van Toon!!
    Lieve geniet groetjes van Anna :-))

    BeantwoordenVerwijderen
  14. onvoorstelbaar maar t is zo
    Hillary vond ik nu ook niet top en zeker niet zoals ze op haar campagne was, zo gemaakt en zonder gevoel
    had ze campagne gevoerd zoals ze haar afscheidsspeech deed, waar ze warmer overkwam had ze volgens mij wel kunnen winnen
    we zullen zien wat het zal worden, misschien worden we nog in goede zin verrast door Trump, de wonderen zijn duidelijk de wereld nog niet uit

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Onvoorstelbaar geweldige post.. Zeer impressed Dien!! Chapeau!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Dien,een mooie verhaal van Toon Tellegen?!

    Oog verblindend licht zou van mij op de wereld mogen schijnen.......

    lieve groet
    Christiene.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. prachtig verhaal heb je er bij geplaatst Roos

    een narcist als president, bijna niet te geloven..

    en een tegenkandidaat die van de macht geen afscheid kon nemen

    donkere en onzekere tijden in deze wereld

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt dit prachtige verhaal van Toon Tellegen weer heel mooi in een actueel zonnetje gezet.
    We moeten maar afwachten hoe het zich ontwikkelen met Trump aan de macht, we zullen het er voorlopig mee moeten doen. Wat belangrijker is: zo'n roeptoeteraar moet het hier maar niet voor het zeggen krijgen, lijkt me.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Mooi hoor Klaproos ! Wij zitten hier in Europa met een heleboel" Trumpen" Denk 'k en dat blijft ook maar duren !! dus afwachten zeker Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. *zucht*
    Je vindt er geen woorden voor hé Klappertje, maar toch wist jij het in dit mooie logje perfect te verwoorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hopelijk wordt de soep ook hier niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend
    eenmaal op die plek zal het hopelijk allemaal nog meevallen, maar begrijpen doe ik dit ook niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zijn overwinning leert ons veel over de mentaliteit en het niveau van de Amerikanen (toch voor het gedeelte onder hun dat gaat stemmen)...

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wat een mooie foto!
    Trump. Was Clinton dan beter?

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥