One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












14-01-2014

15.01. the last leviathan ,





*KLIK the last leviathan *
Openen in nieuw venster en klein maken





Waarom dit blogje,..



Over een walvis die ten onder gaat,



wel...
het kwam zo bij me op



toen ik uit de kerk kwam
nadat ik er een kaarsje had aangestoken,



het grote bombastische
katholieke bolwerk



dat langzaam aan het instorten is,



quote : de heer Vercammen
,,Met kerk en geloof is het net als met andere mooie dingen in het leven:
je kunt ze wel zoeken, maar ze worden je uiteindelijk gegeven.
We moeten wel op de religieuze markt aanwezig zijn,
maar we moeten ook wachten tot mensen ons vinden.
We kunnen onszelf wel zo opkloppen dat we aandacht krijgen,
maar dan verraden we onszelf'



ik denk dat al lang gaande is..



onlangs wilde ik me laten uitschrijven
uit het register van de kerk



dat blijkt nog niet zó simpel
te zijn,
niet een belletje



of mailtje,



nee er gaat nog heel wat bij komen kijken



wat precies is me nog niet duidelijk,
dus ik neem jullie advies hieromtrent graag aan



Dan mag mijn plek
ingenomen worden,
door iemand



die het wel helemaal ziet zitten
en wiens geloof nog niet gekelderd is



Dan vier ik mijn verjaardag zonder kerk.
en zal bij tijd en wijle...
ook nog kaarsjes aansteken,
bij Maria
want daar geloof ik wel in,:-)
een klein lichtje van hoop voor mensen die het zwaar hebben
even in stilte zitten,
genieten van het kleurenspel door de glas in lood ramen..
het huis van God..
een wonderlijke plaats..



en natuurlijk een blik in het grote boek werpen:-)
uitspraken van kinderen
blijven zo schattig:-)

xxx

43 opmerkingen:

  1. Het wankelende geloof, zeer herkenbaar! Maar is dat uitschrijven zo moeilijk ja? ik heb me daar eerlijk gezegd nog nooit in verdiept.
    Maar waarom zou je je geloof ook niet gewoon op je eigen manier mogen beleven, zonder de kerk daarbij te betrekken. en dan mag je van mij wel honderden kaarsjes aansteken bij Maria hoor! Schattig die uitspraken van de kindjes. Die laatste tekst: ontroerend!
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tja Mickey, ik kom eigenlijk nooit meer in de kerk,
      mijn geloof in wat daar gepreekt wordt is weg...
      ik geef mijn geld liever aan een goed doel..
      het bisdom krijg voor mijn inschrijving elk jaar een bedrag...
      daar wil ik vanaf...

      Verwijderen
  2. Ha Dien voor morgen een hele mooie verjaardag !!!
    van harte gefeliciteerd en nog vele en fijne jaren toegewenst van ons
    groetjes milo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dank je wel milo:-)
      we gaan gauw wandelen en bijbuurten hé:-)
      vééél verhalen:-) romantisch:-) ook da:-)

      xxx

      Verwijderen
  3. Hoe het uitschrijven in de katholieke kerk gaat, weet ik niet. In de protestantse kerk gaat het redelijk eenvoudig door je attestatie op te vragen. Hoewel je na vele jaren soms tot de ontdekking komt dat je centraal toch nog ergens genoteerd staat. Maar ook dat is vrij eenvoudig met een mailtje te veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel geluk in je graf, jemig, wat een rare wens. Die weet niet beter. Maar zulke dingen zijn ook moeilijk natuurlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. k zou niet weten hoe dat verloopt, staat dat ergens neergeschreven dat je katholiek bent of welk geloof dan ook?
    zal er iets veranderen als je daar niet meer vermeld wordt
    t belangrijkste is toch wat jij weet, denkt, voelt en gelooft
    Naar kerkdiensten ga ik al lang niet meer, ik geloof niet in priesters/paters/paus e.d., ik geloof in 'iets'

    ik wens je een allerleukste verjaardag XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van harte proficiat, maak er een leuke dag van...!!

    PS Heb je een mailtje gestuurd met link, daar vind je ook een voorbeeldbrief.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. je hebt de kerk helemaal niet nodig om je geloof te uiten, Dientje

    Gelukkige verjaardag meid!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zelf geloof ik in niets, of het zou in de medemens moeten zijn. Maar ook dat geloof wordt wel eens zwaar op de proef gesteld.
    En ik geloof ook dat jij morgen je verjaardag viert... alvast een dikke proficiat gewenst lieve Klapper maar wees gerust, morgen kom ik hier terug om je tig kneepjes te geven hihi, maar ook evenveel klapzoenen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nogmaals gefeliciteerd maar nu met je `nieuwe` jaar
    Trouwens prachtige `weggaanfoto`s` van de kerk.
    Moet nu rennen !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heppie bursdee toe joe
    Heppie bursdee toe joe
    Heppie bursdee diew DEEEEENEEEEE
    Heeeeeeeeeppie bursdee toe joe

    AND MANY MORE!

    dag schatje!
    Veel plezier vandaag.
    Ik proost op je gezondheid en op een heerlijk nieuw levensjaar!

    XXX, Marlou


    .

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geloof wat je wilt geloven Dien, volg je hart en niet de kerk. Een kaarsje bij Maria kan nooit kwaad.
    Dus morgen is er taaart?? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Klapperdeklapper(zoenen) van harte met je tigste verjaardag! Proost...enne wat betreft het uitschrijven bij de kerk gewoon doorgaan. Ze maken het zo ingewikkeld om te voorkomen dat mensen (massaal) de kerk de rug toe keren. Maar jij laat je niet kisten (zoals opa Piet) Wat heeft die man een schitterend grafschrift van z'n kleinkind gekregen.....whahahaha!!!
    Fijne dag XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik geloof nergens in. Een nihilist noemt men dat. De kerk is als de regering. Ze melken je uit.
    Je moet jezelf gewoon uit kunnen schrijven.
    Een kaarsje aansteken kan altijd. Dat doe ik ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. geloven heeft weinig met kerkgang te maken geloven is een manier van leven geven om elkaar en omzien naar elkaar.laten we daar maar eens mee beginnen. maar eerst van harte gefeliciteerd maak er een prachtige dag van.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. een gelukkige verjaardag gewenst Roos..

    met of zonder kerk..

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Dien. Ik ben sinds een jaar of 20 christen en voel me soms ook niet thuis in een kerk. En ook mensen hebben mij (en ik hen) weleens teleurgesteld. Maar mijn geloof is altijd overeind gebleven doordat ik mij vasthoud aan de genade van Jezus Christus en Gods beloften.

    Ik wens je wijsheid toe bij het nemen van beslissingen, Dien!

    Gr. Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Klaproos, laat ik beginnen met je van harte te feliciteren, je lijkt geen spat ouder dan op je otofoto's.
    Ik feliciteer je óók met de foto's in dit blog, ze zijn super én met je muziekkeuze vandaag , 'k heb 't venster even groot gelaten.....
    Met iedere verhuizing naar een ander stadsdeel kreeg ik -als dooplid- bezoek van 'iemand' van de kerk.
    Kennismaken, wat ik zoal deed met mijn geloof en -omdat ik geen kerkganger ben- of ik me niet wilde laten uitschrijven.
    Steevast was mijn antwoord nee, want ik geloof niet in het gebouw en niet in de mensen die mooie verhalen vertellen.
    Het wonder van het bestaan, heb ik geleerd, komt van God. Een ander zegt: nou, dat is de natuur, maar een wonder blijft het.
    En in dat wonder geloof ik.



    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bijna had ik gezegd " dan ben je nog niet jarig " maar dat ben je wel.
    Dus je wilt je uitschrijven?
    Nu pas !
    Tja de kerkelijk molens draaien langzaam Klapoer. Ze leven daar nog in de middeleeuwen en daar verander je niks aan ook al is er nu een twitterende paus .

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Onlangs heb ik iemand gesproken die thuis is in kerkelijk recht, en ik vroeg hem indien je gescheiden bent, dat ook voor de kerk kan. Dat kan als er gegronde redenen zijn, het duurt jaren voor het afgehandeld is, en om één consult om alles op te starten vroeg men al € 500! en dan was er nog niets gedaan. Ik geloof nergens meer in, dat zweerde ik jaren geleden al af, toen ik besefte dat ik de grote HEM nooit zou tegenkomen. Mooie foto's en natuurlijk heeft iedereen recht op zijn geloof ♥

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Klaproosje.

    Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag.
    Fijne dag toegewenst.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik lees dat je jarig bent! ( hoe weten die mensen dat?)
    Enniewee van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een dikke smok van mij en een poot van Tess en Sil!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik was nog niet klaar en daar ging mijn reactie al haha.
    Ik ben dooplid van de hervormde kerk en als je je wilt uitschrijven is een telefoontje of mailtje voldoende. Maar ja wij hebben geen bisschop of paus die betaald moet worden.
    Ik wens je wijsheid in je beslissing!
    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hi hi hi 'veel geluk in je graf' Dat kan een volwassene toch niet bedenken :D
    Aantal paapsen? Maar wacht maar op de komst van die vlotte nieuwe paus, zie deze man wel een koffieshop in Amsterdam binnen stappen :))

    BeantwoordenVerwijderen
  24. "Veel plezier in je graf" oh oh wat een kneiter van een tekening, ik wis bijna de tranen van het lachen uit mijn ogen. Kinderen kunnen zo mooi onschuldig iemand het allerbeste wensen.
    Altijd blijven geloven in Maria, hoor Dien ;-) Je maakt gewoon je eigen regels, en je eigenste regels zijn het makkelijkstijkst te volgen.
    Wat een geluk dat je de kerk ingestapt bent!
    liefsliefs Kakelino

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Fijne verjaardag gewenst en die tekening, helemaal geweldig!
    En zoals Kakel al zegt: maak je eigen wetboek (maar daar ben je allang mee bezig)!
    Dikke verjaardagsknuffel van mij :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. hola lieve Dien...ben niet te laat hé, van Leentje en mij een hele dikke knuffel voor je verjaardag...bekijk alleen de positieve dingen in het leven...groetjes van rené

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Fijne verjaardag en veel plezier.......
    En kerken zijn mensenbouwsels, religie mensenverzinsels, en God (wat dat dan ook mag zijn) kijk om je heen en voel..... zit in je..........

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Van harte met weer een nieuw jaar voor de boeg Roos. Blijf vooral gezond.
    Geloven doe je met je hart en niet met de kerk.
    Ik hoop dat je een fijne dag hebt of nog hebt.
    liefs Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Te laat maar toch alsnog mijn felicitaties, je hebt vast een mooie dag gehad.
    Een heel goed nieuw jaar gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. De kerk!!!!!!!!!!!!!
    Ach Dien wat heb je hier mooie platen van weten te maken..
    de instelling die voor iedereen vroeger zo belangrijk was..
    met mooie hoge Glas in Lood ramen waar je als kind uren naar kan kijken...
    de harde banken enz, enz..
    de mensen keren de kerk 1 voor 1 de rug toe..
    toch denk ik dat het ook nog wel weer eens anders gaat worden...
    Ik vind je opnames klasse Dien...
    begrijp dat je jarig bent geweest alsnog gefeliciteerd
    Ook zonder mijn felicitatie zal het prima gelukt zijn denk ik!!

    Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Klaproos,

    Ik ben wel een dag te laat, maar desondanks alsnog van harte proficiat en een goed nieuw levensjaar toegewenst.
    En wat de kerk betreft nog maar een keer een vroegere senryu van mij:

    ---------------------------------------------------------

    een torenvalk bidt

    rupsen gaan in processie

    en de kerk loopt leeg

    ---------------------------------------------------------

    http://haiku--blog.blogspot.nl/2011/06/haiku-van-de-maand-juni.html

    Groetjes,

    jeer

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hey lieverd,
    ik loop weer eens als s[uit elf achter de feiten aan, maar deze keer had ik een goede reden hihi.....
    Ik wilde me ook laten uitschrijven bij de kerk want ik ben daar totaal van mijn geloof afgevallen met wat er allemaal speelt.
    ik geloof wel maar dat doe ik op mijn eigen manier en ja... kaarsjes in de kerk aansteken doe ik ook nog steeds :-)
    En euhh.... ben je nou de 15e of de 16e jarig???

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Alsnog gefeliciteerd! En tja ik heb me ook laten uitschrijven dat was inderdaad een heel gedoe.Hou het nu ook bij de kaarsjes thuis of in een kerk.
    Wat een prachtige foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. "Had ik nog maar het geloof als van een kind" schoot me te binnen toen ik je log las.
    Vreemd dat het zo moeizaam is om je uit te laten schijven dat is in de protestantse wereld anders.
    Gelukkig hoef je je bij de Vader nooit te laten uitschrijven en inschrijven....

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Laatst las ik ergens: als je fietsband leegloopt, dan gooi je je fiets toch niet in de sloot? Dan plak je gewoon je band.

    Is dat bij het geloof dan niet zo? Hoe kan een fouten makende kerk jouw geloof aantasten?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Dien, de kerk geeft in deze tijd toch wel veel ruimte, maar ook een mogelijkheid om een geloof te delen op een bepaalde manier.
    Er zijn nog steeds veel mensen die houden van de sfeer, de ruimtes, het delen van het geloof en allerlei waarden en belevingen, en ik gun ze daar alle geluk bij.
    Als er teveel is waar je je niet lekker bij voelt, dan kun en moet je er inderdaad afstand van nemen. Heb ik ook gedaan hoor.
    Ik stond er toen niet echt bij stil, dat ze (van de overheid?) geld krijgen per lid.
    Ik kon me laten uitschrijven door mijn inschrijving als Rooms Katholiek in de Gemeentelijke Basisadministratie ongedaan te laten maken. De afdeling
    Burgerzaken.
    Gewoon, het R.K. achter mijn naam hebben ze in mijn bijzijn veranderd in een streepje. Dat was alles. Dan komt je naam niet meer bij parochies,
    of de centrale kerk terecht.
    Toen ik weer in mijn geboortedorp ging wonen, kreeg ik opeens het parochieblad toegestuurd dus daar gingen mensen er vanuit dat ik het geloof
    van mijn ouders nog wel zou hebben.
    Ik heb het zo gelaten, en doe ook mee met de jaarlijkse collecte, omdat ik hier uiteindelijk ook wel begraven wil worden, en bovendien
    het oude kerkgebouw overeind wil houden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem aan dat voor je kennisgeving in de parochie, dat je eruit wil, die voorbeeldbrief prima zal voldoen !

      Verwijderen
  37. Veel te laat maar niet minder gemeend * Van harte met je nieuwe levensjaar * X

    BeantwoordenVerwijderen
  38. ik kom natuurlijk vreselijk te laat voor je verjaardag. Sorry daarvoor! Hopelijk was het een gelukkige.
    Tja, het instituut Kerk heeft bij mij al lang meer dan af gedaan, hoor. Priesters zijn ook maar mensen, maar ze gedragen zich soms anders, en dat is volgens mij niet in lijn met de geest van de leer.
    Ontdopen is idd een quasi onmogelijke zaak, typisch voor die instelling, zou ik zeggen. Geen respect voor eigen mening.
    Je foto's zijn top in deze post.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥