One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












29-06-2021

29.06. Ik hoor je


 


Jon & Vangelis - I Hear You Now*klik*







A'j plat könt proat'n, mö'j ’t nich loat'n

krek wa'k  doch...









Nou   jongens,
dat  hou ik  niet vol :-)

maar ik vind het  wel erg  leuk,
dialect...




moet eigenlijk 
veel meer  gesproken  worden hé..

wat is  jullie  leukste  zin,
in  jullie eigen  dialect...
en  zet er  dan even  bij  "welk " dialect dat is :-)

Leuk om te weten..





Wat je op de foto's  ziet....

dat  kleine petieterige wonderke...


is een  zaadje van een  korenbloem...


jawel hé....

die mooie  blauwe :-)


als ze in  bloei  staan  krijg  je allemaal  een  bossie,

omdat je de verjaardag van  Ace

zo  leuk gemaakt hebt,

dank je wel  voor jullie 

lieve reacties.

💜




21 opmerkingen:

  1. Ik zou iets bekakts kunnen zeggen. Maar dat moet je horen…nouuuuu keeeeerel asjuutjes hè

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi en bijzonder om de korenbloem on wording te zien Dien.
    Een dialect spreek ik niet, maar dit kon ik met een beetje moeite begrijpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oooh leuk, een voorafje van mijn korenbloemen, zo begint het dus echt, prachtig

    dialect, tja k heb zo geen leukste zin
    het dialect waar ik nu woon is anders dan waar ik woonde tot m'n 15
    en dat dialect van m'n kindertijd vind ik het mooist, echt westhoek westvlaams
    "k vien da stief schoane", het schrijven is echter een ramp
    maar moest je ooit op vrt de reeks 'eigen kweek' gezien hebben, dat westvlaams, zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als er visite is geweest zeggen we bij het uitzwaaien:
    Mooi daj d'r wes bunt en wier komm'n

    Raad maar welk dialect dat is...:)

    xxx Hilly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wudder en zudder (wij en zij). Dit is Terneuzens, Zeeuws-Vlaams

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Da was een leutig fjiste voo Ace mie al die fillicitazies ih?
    Die blauwe blom'n bin schwonne, ik e die ook in de tuun gad. Maa perrezjikkers ên we nog vji meer.

    Een leuke zin in het Zeeuws-Vlaams vind ik: de naerstigeid ih. Dat zeg je als afscheid in plaats van doei.
    Ik spreek het Zeeuws-Vlaams deels. Mijn vader kwam van hier maar mijn moeder is een Hollandse. Het is dus een beetje een mengelmoes wat ik praat.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige en ontroerende foto's van je Ace. Wat een stuk is het toch. liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Klaproosje.

    Korenbloem een prachtige bloem.
    Dialect niet echt, wel de rollende RRRRR uit geboorte plaats leiden.

    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ha Klappertje,

    haha.. als je de muziek van Vangelis opzet kun je pr cies op de maat meetikken... echt leuk...

    iets in het dialect... hier in Haarlem spreken ze over het algemeen wel netjes.
    Maar in Bloemendaal... daar konden ze er wat van:

    "Hup (spreek uit als hap) hup, floris-jan... druk (drak) een punt (pant)"
    Snap je het nog?

    Die korenbloemekes... daar ga ik voor!
    haha.. ik kom ze wel halen...
    💜💜💜

    Xxx, Marlou

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ge moe skarten wo dat jukt.
    Da's in het westvlaomsch.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nie neuten en nie pleuje.. zeggen ze in Gent Roos

    prettige dag

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goede middag Roos, ik mocht thuis nooit dialect spreken, maar ik versta het wel. Maar zelfs in Zws Vlaanderen zijn er verschillen tussen oost en west. Mijn vader kwam uit Hulst en dat klinkt weer anders dan bv mensen uit Cadzand. Ik vond de taal in het land van Hulst vaak doen denken aan het oude Nederlands. Men sprak elkaar aan met 'Gij' en niet met 'jij' tja ik zou niet zomaar een zin in het Hulsters kunnen neerzetten, misschien omdat ik het zelf nooit heb gesproken. Ik heb wel een zinnetje maar welk dialect dat is, dat weet ik niet zeker misschien inderdaad uit oost Zws Vlaanderen. Als je iets stoms deed zei men soms : "Zijde ge beslikt"

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kijk, dan zit ik toch even met een probleem. Het Fries heeft wel een aantal verschillende dialecten, maar die kan ik kan weer niet schrijven. Ik beheers alleen het Geef Frysk schriftelijk. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hostenokke en dat is Zeeuws :P ik spreek in het dagelijkse ABN maar onder Zeeuwse vrienden die dialect spreken, spreek ik dialect.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heddoe zwetsmepke nie bij-oe ? Dit werd soms wel gevraagd aan oma’s die steeds maar over kleinkinderen aan het praten waren.
    Een zwetsmepke is een klein formaat fotoalbum voor in je tas, waar oma’s foto’s van de kleinkinderen in bewaarden
    Nu haalt men natuurlijk de telefoon tevoorschijn.
    Dit is Brabants, Dien !

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zo'n klein landje en dan zoveel variatie in dialecten en zelfs taal. Leuk te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Dank jullie wel voor je leuke reacties,
    gaaf om te lezen ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  18. van wie bin jie er ientje, vind ik wel mooi, het is onder andere in het hoge Veluwe te horen. Maar helaas te weinig.

    Love as always
    Dimario

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een fijne en bijzondere fotoserie.
    Go'j mit noar butt'n, dan goan we foto's meak'n. Ik weet niet of het goed gespeld is, maar dit is een Nedersaksisch dialect. Dit dialect wordt hier gesproken in de Kop van Overijssel. 'Ga je mee naar buiten, dan gaan we foto's maken'.

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥