One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












04-10-2013

05.10. De Visser





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken


Dit onderstaande verhaal,
Is voor een persoon, die vind dat ik iets met mijn talent moet gaan doen.
: -))))
Ik hoop dat zij het leest, en ten volle beseft,
dat er méér in het leven is dan geld,
en status…, bezit, uiterlijk, goeie baan,

“speciaal voor jou kwam dit stuk op mijn pad, ik geef het je graag ter overdenking “




Hoe lang heb je erover gedaan om die te vangen?
,ohhh een paar uur of zo,” antwoordt de visserman.
“Waarom ben je dan nog niet wat langer gebleven om nog meer van die mooie vissen te vangen?”, merkt de zakenman op.
De Mexicaan schuift zijn hoed wat op zijn achterhoofd en zegt:
“Met deze vangst heb ik weer genoeg om mijn gezin voorlopig te kunnen onderhouden.”




De Amerikaan wordt plotseling serieus, “Maar wat doe je dan met al je vrije tijd?”

Glimlachend antwoordt de zeeman, “Ik slaap uit, speel wat met de kinderen,
kijk een beetje voetbal op de tv en tussendoor neem ik siësta’s samen met mijn vrouw.
Soms ga ik ’s avonds even naar het dorp om met mijn vrienden gitaar te spelen en te zingen en een biertje te drinken…”




De Amerikaanse zakenman onderbreekt het relaas van de Mexicaan en zegt:
“Moet je horen, ik ben afgestudeerd in economie en ik kan je wel helpen met het maken van nog meer winst.
Je kunt bijvoorbeeld beginnen met wat langer door te vissen per dag.
Je kan de extra gevangen vis ook nog verkopen en met dat extra geld kan je weer een grotere boot aanschaffen,
waardoor je nog meer vis gaat vangen.
En voor je het weet heb je zoveel geld dat je er makkelijk nog een tweede schip bij kunt nemen,
en een derde, een vierde, net zolang tot je de trotse eigenaar van een hele vissersvloot bent.”
Bezeten van zijn eigen briljante ideeën vertelt de zakenman aan één stuk door over het maken van steeds grotere winsten.
“En dan hoef je straks je vis niet meer aan de gewone man te verkopen,



maar direct aan de visverwerkende industrie; misschien kan je dan zelf wel een conservenfabriek beginnen
En dan ben je helemaal eigen baas over het vissen, het verwerken en de verkoop, man.
Dan kan je eindelijk dit gat verlaten en een huis kopen in Mexico-stad, of in Los Angeles,
of New York als je wilt, en van daaruit kan je het bedrijf nog veel verder uitbreiden.”
Omdat hij het zo nog nooit had bekeken,vraagt de visser: “Maar, eh, hoelang gaat dat dan wel niet duren?”

Na wat hoofdrekenwerk geeft de Harvardstudent antwoord:
“Ongeveer vijftien, misschien twintig jaar, misschien wat korter als je hard je best doet.”



“En dan, señor?” vraagt de Mexicaan.
“Nou, dat is het betere werk!” roept de Amerikaan enthousiast,
“want als de tijd er rijp voor is, verkoop je het hele zaakje en dan strijk jij miljoenen op, dan ben je schatrijk.”

“Miljoenen? Zó, werkelijk? Wat zou ik daar dan allemaal wel mee kunnen doen?” vraagt de jongeman ongelovig.
De zakenman kijkt hem een beetje meewarig aan en spreekt hem pocherig toe:
“Met zoveel geld, kerel, kun je binnen de kortste keren lekker met pensioen gaan,
koop je een leuk optrekje in een schilderachtig vissersplaatsje, kan je lekker uitslapen,
de hele dag tv kijken, met je kleinkinderen en je vrouw samen leuke dingen doen,
lekker naar de stad gaan en een biertje drinken met vrienden,
beetje gitaar spelen en zingen en dansen. Geweldig toch?”
Moraal van dit verhaal:
Weet wat er in het leven werkelijk toe doet,
en ontdek dan dat het allemaal al onder handbereik ligt.






Mooi hé, zo mooi kan ik het niet zeggen,
Geluk zit in 1001 dingen…

laat me maar met rust,
als je dit niet snapt.




*plof* *droom uiteen spatten laat *
xxx


34 opmerkingen:

  1. roos een heel begrijpende tekst bij dit mooie logje
    fijn weekend en geniet van het lekkere weer nog
    lieve groet milo xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-)
      daar denken we wel hetzelfde over hé "genieten"
      jij ook een warm weekend, morgen ga ik een pompoen slachten met een vriendje:-)
      dat wordt gezellig:-)
      en oh ja, mijn auto is er weer:-)

      Verwijderen
  2. dat is mij al heeeeel lang duidelijk floppies

    bedankt voor je woorden...ik mis mijn meisje zo heel erg...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja yvette, dat denk ik wel dat jij dat kent,
      ik heb erg met je te doen, ik begrijp je helemaal.
      xxx

      Verwijderen
  3. Dien heeft gesproken!!
    Goed zo meid, leven in het NU!!

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtige foto's, een beetke stoffig....maar prachtig. Dit stuk komt een paar jaar te laat voor me, Klaproos.
    Had ik het maar gekend toen ik nog regelmatig ging vissen....had ik wat te overdenken in de tijd dat er niets gebeurde....
    Geniet van het weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dienie, ik snap het helemaal, een zinvol levensverhaal
    en jouw talent daar genieten we toch ten volle van, knappe foto's, levenswijsheden...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Niet status, geld, of wat dan ook is belangrijk in het leven. Het zijn de kleine dingen die het doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. nooit genoeg hebben maakt je ontevreden, dat is een ongelukkig leven.
    Tevreden zijn en op tijd genieten van de mooie dingen, zoals je foto's. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En zo is dat: een verhaal met een moraal. En een heel mooie.
    Ik hoef ook geen grootse carrière.
    Natuurlijk is het wel goed om er een gedachte aan te wijden of het leuk en goed voor je kan zijn,
    om je talent verder uit te werken. Toen ik mijn talent ontdekte, ben ik er wel flink werk van gaan maken, tot
    grote tevredenheid! Maar het zal me weinig geld opleveren. Nou ja.
    Jij doet hier al heel mooi werk met je foto's, en de context van jouw belevingswereld waarmee je ons verrijkt.
    Dat kon wel eens meer zijn dan veel anderen toevoegen aan deze wereld.
    Als jij verder tevreden bent, en bovendien je grenzen kent, is dat geweldig !

    Liefs, Clemens. ☼

    BeantwoordenVerwijderen
  9. En de moraal van het verhaal is...
    Ik vind het prachtige foto's die je daarvan gemaakt hebt ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het zijn de kleine dingen die het doen, groot hoeft het niet te zijn.
    Fijn weekend meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zo'n mooi verhaal met een stinkzwam (of heb ik dat mis?) er bij presenteren Klappertjelief? Dat is helemaal jou hihi.
    Fijn weekend meid, niet met 1001 gelukjes, maar met een triljoen!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ken het verhaal al en dat is ook een van de redenen dat ik minder ben ga werken. Zodat ik lekker van mijn kinderen kan genieten. Heerlijk toch. Samen spelen.

    Love As alwyas
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ja....leef in het nu......geniet van alle kleine dingen.......wandel en maak een foto voor een mooie herinering.........want.......
    Geluk is niet te koop......... :-)
    fijn weekend,

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Geluk zit in alles! Je moet het alleen zien. En dat valt soms niet mee als het even tegen zit

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Weer een verhaal met passende foto's prachtig gedaan en dat verhaal stuur ik door aan een paar mensen ;-)

    Fijn weekend en de groetjes van Erica.

    Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi Klaproosje.
    Mooie foto's bij een heel mooi verhaal.
    Met een overdenking die alle.. rupsjes nooitgenoeg..hopelijk eens gaan begrijpen.
    En beseffen dat lachen, genegenheid,genieten van kleine dingen, die je echt kunt voelen en zien als je er voor open staat, zoveel rust en vrede kunnen geven.
    Groettie van Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. een verhaal met een moraal ..

    heel knappe foto's heb je er bij geplaatst Roos..

    prettig weekend

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Die visser is helemaal mijn man.
    Ik mag morgen eerst uitslapen en daarna de kleinzoons entertainen. Daar kan geen geld of carrière tegenop ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Een prachtig verhaal met wel speciale foto's erbij Roosje!
    Ik wist niet dar er zoveel doemp uitkwam :-)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben blij dat je dit blog niet voor mij geschreven hebt ;-) Vive la vida, Dien xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mooie foto's Roos, knap om het stuiven van een stuifzwam vast te kunnen leggen.
    En die visser heeft gelijk leef nu en geniet nu, neem niet meer dan dat je nodig hebt.
    Nog een prettig weekend gewenst (al is er al een groot deel voorbij)

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Is die visserman soms een Griek?
    Want dan blijven wij er geld heen brengen.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. ik snap het helemaal, Dientje
    en dat genieten van het leven terwijl het kàn, doe ik alle dagen!
    We hebben heus geen miljoenen nodig, want zelfs dat is geen garantie op geluk...

    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Tja, tis maar waar je tevreden mee bent...genieten is het allerbelangrijkst.
    Wat is rijkdom??? Ben van mening dat als je gezond bent, je fit voelt, en elke dag weer geniet
    dan ben je rijk
    Respecteer elkaar....aan ieder mankeert wel iets

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Mooi verhaal.
    En je hebt een punt: mijn jongste zoon bezorgde mij een betere ervaring dan de distileerderij bezoeken, gezonder ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Waarom meer willen als je al 'rijk' bent! Prachtig verhaal!
    Nog een fijne avond!
    liefs Mickey

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Moraal van het verhaal: je suis heureuse

    Un oiseau qui chante
    Des enfants qui dansent
    Un bateau qui passe
    Et je suis heureux

    Des toits qui sommeillent
    Dans Paris qui veille
    C'est jamais pareil
    Et je suis heureux

    La longue pendule
    Lentement pendule
    Le temps qui recule
    Et je suis heureux

    Des mots qui font rire
    Un feu qui s'étire
    Le lit qui m'attire
    Et je suis heureux

    Je suis heureux de tout cela
    Puisqu'au milieu toi tu es là
    Qui regarde, baby

    Qui regarde passer mes mains
    De tes cheveux jusqu'a tes seins
    Qui bavardent, baby

    Ta voix qui se casse
    Nos mains qui se donnent
    Ta robe qui tombe
    Et je suis heureux

    Mon corps qui se moule
    Sur ton corps qui roule
    Tes bras qui m'enroulent
    Et je suis heureux

    Mon souffle t'emmène
    Au fond de moi même
    C'est l'instant que j'aime
    Et je suis heureux

    Perdu dans l'espace
    Nos coeurs se font face
    Ta voix est si lasse
    Et je suis heureux

    Je suis heureux de tout cela
    Puisqu'au milieu toi tu es là
    Qui regarde, baby

    Qui regarde passer mes mains
    De tes cheveux jusqu'a tes reins
    Qui bavardent, baby

    Je suis heureux de tout cela
    Puisqu'au milieu toi tu es là
    Qui bavarde, baby

    @Mike Brant

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wauw..... wat een verhaal en wat goed dat je dit hebt gepubliceerd.
    Ik ben er eigenlijk best van onder de indruk.

    Lieve Dien, leef je leven zoals jij dat wilt. Ik doe het ook ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wooowww wat een mooie explosie klik klik klik klik ... :)

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥