One of the great gifts
of the journey
are the people you meet
along the way












18-10-2013

19.10 Zij die het web weeft





*KLIK*
Openen in nieuw venster en klein maken





Ademloos heb ik zitten kijken



De spin produceert de draden voor het web zelf,
dit materiaal wordt spinsel genoemd.


Deze draad bestaat uit een mengsel van eiwitten,
en de spin bepaalt afhankelijk van de functie of de draad moet kleven of niet.



Spindraad komt uit de spintepels in het achterlijf van de spin.
Het wordt geproduceerd door verschillende klieren
en elke klier produceert een bepaald type spinsel.




Meestal zijn de draden van het spinnenweb voorzien van kleefstof.
Als de prooi in het web vliegt blijft deze aan de webdraden plakken.



De spin heeft zelf weinig last van de kleverige draden.
De draden van het web zijn niet volledig maar met druppels lijm bedekt.



De spin loopt als het ware tussen de lijmdruppels door.
Ook zijn er in een spinnenweb 'loop'draden aanwezig zonder lijmdruppels;
de spin gebruikt deze draden om zich in het web te verplaatsen
zonder in zijn eigen web te verstrikken.



Een bijkomend aspect van het web is zijn elektrische lading
doordat vliegende insecten door hun vleugelslag een positieve elektrische lading krijgen,
wordt de kans groter dat ze in de kleefstof van het negatief of neutraal geladen web terechtkomen.



Veel spinnen maken een web zonder kleefstof.
Het is dan meestal een platte constructie van fijne struikeldraden
die prooien doen verstrikken en de spin alert maken op een maaltijd.



Een groot aantal spinnen maakt helemaal geen web,
maar jaagt actief op prooien of leeft van andere spinnen die in hun eigen web verstrikt raken



Oké, dat was erg mooi om te zien



En het is wel jammer dat er wind stond en de macro’s
Onscherp zijn,



Maar het gaat om het idée, hé,: -)

Ik wilde je laten voelen wat ik bedoel
Dáár gaat het om: -)

én....
heb je het kunnen voelen: -)

xxx



34 opmerkingen:

  1. Mooie foto's en interessante informatie. En fijn blogje dus. Dank!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dien, van dit enge diertje weet jij nog iets moois te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals er zoveel zijn, is het maken van een web ook een wonder der natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zelfs in de wind spint de spin door.
    Is best een heel wek een web make, probeer het maar eens. Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Roos ik voelde zelfs de wind niet, ik zat ademloos te kijken naar je indrukwekkende foto's en het wonderlijke werk van de spin

    de mantra, ook al zo mooi, moeten we met z'n allen toepassen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fantastig toch hoe ze hun web maken, nu zijn ze overal maar waar blijven ze in de andere maanden, wat dan zijn ze niet te zien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja, mooi om te zien hoe de spin zijn web maakt...!!
    Fijn weekend meis.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wie een web weeft, weeft de toekomst. Mooi in beeld gebracht Klapper. Ik ben sprakeloos. Nou ja bijna dan, want er komt bijna altijd wel iets van geluid bij mij uit.

    Love As Always
    Di Mario

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Spiderman spint zijn web met zijn polsen.
    Een zeer leuke reportage dit, en who cares dat de foto's een beetje onscherp zijn hier en daar?
    Het staat er mooi op!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Niet alleen de foto's ogen mooi, de begeleidende tekst is bovendien interessant om lezen, ik heb weer iets bijgeleerd bij jou, bedankt!
    Tussen het lover
    weeft de spin heel nauwkeurig
    haar glanzend vangnet.
    © Iris Van de Casteele
    Fijn weekend lieve Klapper!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je laat het horen en zien, en dus voelen we het :-) xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is allemaal luid en duidelijk over gekomen Klaproos.
    Prachtige serie, inclusief de onscherpe delen, dat waren dan jouw struikeldraden.......
    Geniet van het weekend. Gr Jan W

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik heb het helemaal gevoeld en begrepen. Weef een web, maar zorg dat je er niet zelf in verstrikt raakt... zoiets.... toch?????
    Ondanks de niet super scherpe foto's is het proces van weven goed zichtbaar, prima uitleg erbij en ik ben weer ietsje wijzer!
    Fijn weekend Klapperdeklappertje XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een prachtig kunst werk, de foto's en het web.
    Fijn weekend

    lieve groetjes
    Lia.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wat mooi Dien! Ik heb het gevoeld hoor!
    Ik vind het ook zo knap dat ze soms een horizontaal draad van de ene naar de andere boom of tak kunnen maken. Dan vraag je je af hoe ze dat toch doen??

    Liefs Petr@
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ademloos wat heb je dit mooi gedaan en verwoord tja als je dit nog niet voelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Het zijn toch acrobaten, net als jij met je fotowerk!
    Dank je voor de mooie uitleg erbij, je zou er van gaan spinnen :-)
    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Je hebt er een mooi informtief en prachtig geïllustreerd logje van gemaakt.
    En dan te bedenken dat die draden ongeveer het sterkste materiaal op aarde vormen ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een knap beestje en jij hebt dat zo mogen volgen? Niet met je neusje in het webje gezeten?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. het is een wondertje van de natuur, wij zagen onlangs in dat web een insect verorberd worden... gruwelijk fascinerend!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. En de spin raakt nooit verward.
    Prachtig zoals je het hier hebt laten zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik ben er als de dood voor! Maar ja door de lens van een camera zijn ze idd fascinerend he! Dan mag ik ze ook graag bekijken. Van een gepaste afstand dat dan weer wel! En ik vind het hele mooie macro's! O zo! :D Schitterend die draad uit zijn/haar achterste!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Had die tepels nog nooit zo goed gezien...waaaaauw wat mooi en bijzonder heb je die foto`s en uitleg gemaakt.
    Gelukkig dat ik toch even op zondag keek :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb het kunnen voelen, Dieneke. De natuur is hartverscheurend mooi ;-) Met 8 poten zou ik constant met mezelf in de war raken. En ik heb 2 handen, maar zou er geen vogelwaardig nest mee weten te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Brrr... toch. Maar fascinerend, en zo ook de muziek van Dead can dance ! Heb hun nummer "Tell me about the forest"
    meteen even bij mijn favorieten gezet :) Daanku voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Eeeeeeeehhhhhhhhhhhhhhhh...... ben even
    heel gauw naar beneden gescrold, solly...
    Ben niet zo spinnig hihi..........

    BeantwoordenVerwijderen
  27. die poten vind ik fantastisch mooi in deze foto's

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel, voor je bezoek, en dat je de moeite wilt nemen om te reageren ♥